آشنایی با مواد اولیه در ساخت انواع ایزوگام ها

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

مقدمه

امروزه از عایق سازی سطوح ساختمانی به عنوان یکی از مولفه های اصلی بازسازی ساختمان نام برده می شود. در این میان از انواع ایزوگام به عنوان یکی از با کیفیت ترین مصالح در آب بندی و عایق کاری سطوح استفاده می شود. از جمله این سطوح می توان به؛ پشت بام ساختمان ها، تونل ها، مخازن مایعات، پارکینگ های طبقاتی و … اشاره کرد. خوب است بدانید که مواد اولیه مورد استفاده در ایزوگام های به کار رفته در این سطوح با یکدیگر تفاوت هایی دارند. به عبارتی این نوع از عایق های حرارتی بر حسب مواد اولیه به کار رفته در مرحله ساختشان، کاربردهای متنوعی پیدا کرده اند. از همین رو لازم می دانیم که شما را با انواع مواد اولیه به کار رفته در ساخت این نوع از عایق ها آشنا سازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ایزوگام و مواد اولیه بکار رفته
بررسی مواد اولیه بکاررفته در انواع ایزوگام ها

 

مواد اولیه انواع ایزوگام ها

با توجه به اجرای ایزوگام ها در صنایع مختلف ساختمانی، دریایی و …، انواع مختلفی از این عایق ها را با هدف های مختلف تولید می کنند. در مراحل ساخت هر کدام از این عایق های رطوبتی از مواد اولیه خاصی استفاده شده است. در این قسمت با برخی از این مواد آشنا خواهید شد.

قیر صنعتی

از گذشته تا به امروز، همواره از قیر در موارد بسیاری نظیر آسفالت سازی، ساخت الکترودهای زغالی و … استفاده شده است. یکی از مهم ترین کاربردهای این ماده اولیه، به کارگیری از آن در ساخت انواع ایزوگام است. قیرهای مورد استفاده در ساخت این عایق ها معمولا از دو نوع دمیده و پلیمری هستند.
قیرهای پلیمری که از آنها با نام قیر 60-70 نیز یاد می شود، حاصل تقطیر نفت خام در پالایشگاه های نفتی هستند.

عدد استفاده شده در اینجا ( 60-70 ) نشان دهنده درجه نفوذ پذیری قیر مورد نظر است. تنها کافی است سوزنی را از ارتفاع مشخصی بر روی قیر بیاندازید تا درجه نفوذ پذیری آن مشخص شود. به سبب کاربرد این نوع از قیر در ایزوگام های پلیمری ، از این عایق ها در سطوحی که بیشتر در معرض نفوذ آب و رطوبت قرار دارند، استفاده می شود. از طرفی قیر دمیده را داریم که حاصل دمیدن هوای داغ به درون مازوت است. از این قیر در ساخت انواع عایق های دمیده استفاده می شود. درجه نفوذ پذیری این نوع از عایق ها در مقایسه با انواع پلیمری پایین بوده و از نرمی بالایی برخوردارند.

تیشو نخ دار

یکی دیگر از مواد اولیه مهم و پر کاربرد در ساخت انواع ایزوگام های مختلف، تیشو نخ دار است. این ماده از اعضای خانواده پشم شیشه است. مقاومت بالا و تجزیه ناپذیری این ماده باعث شده که از آن در ساخت انواع عایق های حرارتی استفاده شود. از طرفی این نوع از پشم شیشه از نوع پشم شیشه های نسوز است. این ویژگی باعث شده که با کاربرد تیشو در عایق های رطوبتی، آنها را در مقابل حرارت های بالا ایمن سازیم. بنابراین وجود تیشو در ایزوگام باعث می شود که حرارت های بالا به آن آسیبی نرساند.

فویل آلومینیوم

بیرونی ترین لایه تشکیل دهنده ایزوگام، از جنس آلومینیوم است. به سبب وجود این ماده اولیه در ساخت انواع عایق ها، امروزه شاهد درجات بالای مقاومتی در آن ها هستیم. از طرفی فویل آلومینیوم به عایق مورد نظر استحکام بالایی می دهد. با وجود این ویژگی عایق در برابر انواع فشارهای محیطی مقاوم خواهد بود. از طرفی نفوذ ناپذیری و بازتاب مناسب نور و گرما نیز از جمله ویژگی های دیگر این ماده است.

ایزوگام ها را از لحاظ دارا بودن فویل آلومینیومی به انواع مختلفی طبقه بندی می کنیم. معمولا عایق های فویل دار آلومینیومی در مقایسه با انواع بدون فویل آن از کیفیت بالاتری برخوردارند. در انتخاب عایق مناسب بهتر است که از نظر متخصصان با تجربه گروه کاژه استفاده نمایید.

از دیگر مواد اولیه پر کاربرد در ساخت انواع ایزوگام می توان به تالک، پوشال و انواع پلی استرها اشاره نمود.

مواد اولیه انواع ایزوگام
انواع ایزوگام و مواد اولیه مخصوص بکاررفته در آنها

جمع بندی نهایی و مقایسه انواع ایزوگام ها از نظر مواد تشکیل دهنده

همانطور که در قسمت های قبلی نیز اشاره کردیم، ایزوگام ها را بر حسب نوع ماده اولیه به کار رفته در آنها به دو نوع پلیمری و دمیده تقسیم کرده اند. انواع دمیده این نوع از عایق ها در مقایسه با عایق های پلیمری از نفوذ پذیری پایین و درجه نرمی بالایی برخوردارند. به همین سبب است که از این نوع عایق ها در مواردی نظیر اندود کاری و پوشاندن سطوح پشت بام ساختمانی استفاده می شود.

از طرفی انواع پلیمری این عایق های رطوبتی از مواد با کیفیت تری ساخته شده اند. کاربرد قیر صنعتی در این عایق ها سبب بالا رفتن عمر مفید در آنها شده است.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته