درب اتوماتیک، بررسی انواع درب اتوماتیک و کاربرد آن در ساختمان

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

امروزه تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. یکی از رایج ترین کاربردهای آن تولید انواع درب اتوماتیک است، که در مجتمع های تجاری و مسکونی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین مزایای این درب ها می توان به طراحی سیستم هوشمند آن ها در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی و زلزله اشاره نمود. از بارزترین ویژگی های در اتوماتیک میتوان به امکان کنترل از راه دور و باز و بسته شدن آن بدون دخالت دست اشاره نمود. به همین منظور شرکت کاژه در ادامه قصد دارد شما را با انواع درب اتوماتیک و کاربرد آن ها، به طور کامل آشنا کند.

درب اتوماتیک و کاربرد آن در ساختمان

انواع درب اتوماتیک

درب های اتوماتیک از نظر عملکرد و نوع بازشو به سه دسته کشویی، چرخشی و تاشو دسته بندی می شوند. که با توجه به فضای مجتمع، نوع طراحی، نیازهای پروژه و … می توان مناسب ترین آن ها را انتخاب نمود.

درب های کشویی:

معمولا از این نوع درب اتوماتیک زمانی استفاده می شود که نیاز به فراهم نمودن رفت و آمد دوطرفه باشد. این درها می توانند خروج اضطراری را نیز تامین نمایند. به همین دلیل جزو پرکاربردترین درب های اتوماتیک محسوب می شوند. از انواع این درب ها می توان به تک کشویی، دو طرفه و تلسکوپی اشاره نمود. از مهم ترین ویژگی های درهای کشویی، فضای بسیار کمی است که در طول حرکت اشغال می نمایند.

درهای تاشو:

نوع دیگری از درب های اتوماتیک درب های تاشو هستند که فضای بسیار کمی را اشغال می نمایند. بازوی این درب به صورت v شکل است و روی یک دیوار جمع می شود. به همین دلیل به راحتی می توان با توجه به فضا و سلیقه معمار آن را شخصی سازی نمود.

درب های چرخشی:

این درب ها نیز به صورت چرخشی به سمت داخل و بیرون طراحی شده اند. با وجود اینکه این درب ها نیز رفت و آمد دو طرفه را فراهم می نمایند، معمولا استفاده از آن ها در مکان های بسیار شلوغ توصیه نمی شود. در صورت استفاده نمودن از آن ها نیز باید به خوبی جهت حرکت آن ها علامت گذاری شود تا افراد به مشکل برخورد نکنند.

البته از نظر متریال و محل کاربرد نیز می توان انواع درب اتوماتیک را به نمونه های زیر، دسته بندی نمود.

  • درب های شیشه ای
  • درهای حفاظتی و پارکینگی
  • کرکره های برقی
  • زاویه دار
  • درهای منحنی
  • لولایی
  • درب های خروج اضطراری
  • درهای زیر سقفی

انواع درب اتوماتیک از نظر متریال و محل کاربرد

کاربرد درب های اتوماتیک

استفاده نمودن از انواع درب اتوماتیک می تواند در به پیشگیری از اتلاف انرژی کمک نماید. به همین دلیل تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه های سرمایشی و گرمایشی خواهد داشت. از طرفی این درب ها به صورت خودکار با نزدیک شدن افراد باز و با دور شدن آن ها بسته می شوند. بنابراین می توانند به حفظ تهویه مطبوع و جلوگیری از ورود گرد و غبار به فضای داخلی ساختمان کمک نمایند. برای استفاده از درب های اتوماتیک هیچ محدودیتی وجود ندارد و به راحتی می توان در ساختمان های مسکونی یا تجاری و یا هنگام بازسازی ساختمان ، آن ها را مورد استفاده قرار داد. بسیاری از طراحان در خانه های لوکس نیز برای درب بالکن از درهای اتوماتیک شیشه ای استفاده می نمایند.

کاربرد درب اتوماتیک در ساختمان

اجزای مورد استفاده در سیستم درهای اتوماتیک

انواع درب اتوماتیک از اجزای مختلفی تشکیل می شوند که این اجزا نقش بسیار مهمی در عملکرد درب ها دارند. عملکرد هر کدام از این اجزا به شرح زیر می باشد.

موتور:

اصلی ترین بخش هر سیستم اتوماتیک موتور آن است. در انواع درب اتوماتیک نیز موتور قدرت و شتاب باز و بسته شدن درب ها را مدیریت می نماید.

کنترل کننده:

این بخش از طریق موتور دستور باز و بسته شدن درب را می گیرد. بنابراین هرگونه اختلال در عملکرد این بخش منجر به عدم باز و بسته شدن خودکار درب می شود.

سنسور:

این قسمت درب اتوماتیک نیز سیگنال های خارجی را جمع آوری می نماید و به عنوان چشمی درب عمل می کند. بنابراین نزدیک و یا دور شدن اجسام را تشخیص داده و فرمان باز و بسته شدن درب را صادر می نماید. این بخش سیگنال را از طریق کنترل کننده دریافت می نماید. تمامی انواع درب اتوماتیک دارای سنسور مادون قرمز می باشند. درست کار کردن این سنسور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا از برخورد درب با افراد و اجسام جلوگیری می نماید.

گیربکس:

جعبه دنده یا همان گیربکس وظیفه انتقال نیرو از موتور به تسمه را برعهده دارد. به همین دلیل نوع آن در انواع درب های اتوماتیک متفاوت است. بنابراین نمی توان در تولید تمامی درهای اتوماتیک از یک نوع گیربکس استفاده نمود.

دیگر اجزای درب اتوماتیک:

از دیگر اجزای این درب ها می توان به بردهای الکترونیک، ریموت کنترل و شستی درب اشاره نمود. برد الکترونیک وظیفه تعیین زمان باز و بسته شدن درب ها را برعهده دارد. شستی نیز به صورت دستی باز و بسته شدن درب ها را انجام می دهد. از شستی در مواقع اضطراری و هنگامی که به ریموت دسترسی وجود نداشته باشد، استفاده می شود.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته