اهمیت رنگ در دکوراسیون داخلی

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

اهمیت رنگ در دکوراسیون داخلی

بر اساس آمار ما بیشتر از 80 درصد از وقت خود را در فضاهای بسته سپری می‌کنیم. بر این اساس، بیشتر از آنچه که حتی فکر کنیم تحت تاثیر اتمسفر فضاهای بسته قرار داریم. دکوراسیون داخلی یک فضا مستقیماً با روحیات و شخصیت ما سر و کار دارد. چیدمان، نوع مبلمان، متریال، شکل، نور، رنگ و سایر شاخص‌ها همه جزو دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند و در مجموع کیفیت یک فضا را مشخص می‌کنند.

محیط و شرایطی که در آن قرار داریم تاثیر بسیاری بر روحیات، شخصیت فردی و حتی جسم ما دارد. تاثیر محیط بر انسان به حدی است که حتی می‌تواند خصوصیاتی که از طریق وراثت به فرد منتقل شده است را تحت شعاع قرار دهد. در بسیاری موارد بدون آن که متوجه شویم محیط رفتار ما را مشخص می‌کند و به نوعی به ما کد رفتاری می‌دهد. یکی از مهم ترین فضاها، فضاهای بسته‌ای مانند خانه، مدرسه، محل کار و دیگر فضاهای سرپوشیده است.

در طراحی داخلی همواره سعی می‌شود در یک فضای محدود با اضافه کردن بخش‌هایی، تغییرات منحصر به‌فرد و قابل توجهی را ایجاد کرد. از این روش‌ها می‌توان به استفاده از شیشه در بخش‌های مختلف فضا مانند طراحی و ساخت اتاق شیشه‌ای، پارتیشن شیشه‌ای و یا حتی روف گاردن بر روی جداره خارجی فضا، که بی ربط به فضای داخلی نیست، اشاره کرد.

در ادامه به بررسی نقش رنگ در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر یک فضا می‌پردازیم.

مفهوم رنگ

رنگ یک مفهوم همگانی و یک زبان واحد است. از یک سو قرمز نمایانگر خطر، آتش، حرارت و گرما و از سویی دیگر آبی رنگ آرامش، آسمان، خنکی و سرما است. اگر به خوبی به اطراف خود بنگرید می‌توانید این کدهای رنگی را همه جا می‌توانید ببینید. برای مثال، تابلوهای ایست و هر نوع تابلو دیگر که برای جلب توجه است به رنگ قرمز ساخته می‌شود و رنگ آبی در محیط‌هایی که نیاز به آرامش حس می‌‌شود کاربرد دارد.

اهمیت رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ یکی از اولین شاخص‌هایی است که هنگام ورود به یک فضا متوجه می‌شویم. رنگ غالب دکوراسیون، ترکیب رنگ‌ها در فضا، صمیمی یا رسمی بودن محیط و حتی شخصیت ساکنان، همه در نگاه اول و به کمک تشخیص رنگ‌ها امکان پذیر می‌شود.

انتخاب رنگ و ترکیب بندی مناسب از آنجایی با اهمیت است که افراد ساکن در آن فضا، که می‌تواند ساکنان یک آپارتمان مسکونی، کارکنان یک شرکت یا هر فضای بسته دیگری باشند، قرار است ساعت‌ها و روزها با آن ترکیب رنگ احاطه شده باشند. بنابراین قبل از نقاشی ساختمان بهتر است که طرح‌های رنگی بر اساس سلیقه و شخصیت مشتری انتخاب شود تا هم در خانه احساس آرامش و راحتی کنند و هم در محل کار بهره ‌وری بهتری داشته باشند.

نقش رنگ‌های متفاوت و روانشناسی رنگ‌ها

یک تغییر رنگ ساده می‌تواند همه چیز را به طور کل زیر و رو کند و حسی که شما از محیط دریافت می‌کنید را تغییر دهد. در ادامه مطلب به بررسی چند رنگ پرکاربرد در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر ذهن انسان می‌پردازیم.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز رنگ پرشوری است که در یک لحظه توجه همگان را به خود جذب می‌کند. استفاده از این رنگ مخصوص کسانی است که جسارت به رخ کشیدن خود و خانه خود را دارند و سعی می‌کنند همیشه و همه جا در معرض دید و توجه باشند. به همین دلیل، یکی از مکان‌هایی که به خوبی می‌توان از این رنگ استفاده کرد ادارات و شرکت‌هاست. این رنگ در این مکان‌ها قدرت و رهبری مدیران آن را به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از موارد استفاده این رنگ در اتاق نشیمن است. رنگ قرمز به خوبی می‌تواند یک فضای گرم و صمیمی برای گفت وگوی اعضای خانواده با هم یا با دوستان و آشنایان فراهم کند. استفاده از این رنگ در اتاق خواب هم می‌تواند یک گزینه دیگر باشد. رنگ قرمز، رنگ گل سرخ، می‌تواند نشانگر عشق و علاقه باشد. حتی می‌توان یک دیوار اتاق خواب را به طور کامل به رنگ قرمز درآورد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این رنگ درست نیست. بهتر است قرمز در ترکیب با رنگ‌های دیگر مانند سفید، خاکستری یا رنگ های مکمل استفاده شود.

تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

احساساتی که می‌توان با طیف‌های رنگ قرمز نمایش داد:

گرما، تحریک، پرخاشگری، عصبانیت، سرزندگی، علامت خطر، شادی، عشق، اشتیاق، آتش، تجمل، پیشرفت، حساسیت، عزم، رهبری، شجاعت، قدرت اراده، شانس، خشم، کینه، جشن و جنگ.

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز رنگ طبیعت است. رنگی است که در ذهن ما با طراوت، سرسبزی، زندگی، بوی عطر گل و گیاهان و آرامش پیوند خورده است. این دیدگاه این رنگ را به عنصر قدرتمندی در دکوراسیون داخلی تبدیل می‌کند که می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد.

خانه مکانی است که یکی از اصلی ترین نکاتی که باید در آن رعایت شود ایجاد آرامش و راحتی است پس از رنگ سبز در همه جای خانه می‌توان استفاده کرد. اتاق خواب، اتاق نشیمن و آشپزخانه از جمله این فضاها هستند. رنگ سبز دیوارها و مبلمان در کنار گیاهان می‌تواند هارمونی زیبایی ایجاد کند.

حسی که سبز کمرنگ به انسان منتقل می‌کند با حسی که سبز پررنگ منتقل می‌کند می‌تواند متفاوت باشد و در انتخاب رنگ باید به این نکته توجه کرد. سبزکمرنگ رنگ آرامش است و سبز پررنگ حسادت و جاه‌طلی را نمایش می‌دهد.

تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

احساساتی که می‌توان با طیف‌های رنگ سبز نمایش داد:

طبیعت، هماهنگی، رشد، باروری، صلح، امنیت، حفاظت، طراوت، شادی، شفا، حرص، حسادت، جاه طلبی، بیماری، آرامش، صداقت و آسایش.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

آبی، رنگ آسمان و دریاست. اکثر مردم با نگاه کردن به آسمان و یا دریا حس آرامش می‌گیرند. این رنگ، به خصوص طیف روشن آن، نیز مملو از حس آرامش است و جزو محدود رنگ‌هایی است که کمترین انرژی منفی را بر روح و روان دارد.

از این رنگ در اکثر فضاها می‌توان استفاده کرد. البته بهترین پالت رنگی، پالت رنگی‌ای است که از ترکیب چند رنگ مختلف تشکیل شده باشد. به همین دلیل بهتر است از ترکیب این رنگ با رنگ‌های دیگر مانند زرد، سفید، خاکستری یا ترکیب دو طیف مختلف مانند آب کمرنگ و پررنگ استفاده کرد.

بهتر است در فضاهای کوچک از رنگ آبی استفاده نشود و یا حداقل برای خنثی کردن اثر منفی آن با رنگ‌های گرم ترکیب شود.

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

احساساتی که می‌توان با طیف‌های رنگ آبی نمایش داد:

آرامش،کنترل، سعادت، نرمی، دانش، خرد، هوش، قدرت، جدیت، ایمان، اعتماد، وفاداری، صداقت، شجاعت، شفا، سلامتی، ظرافت، تجمل و رفاه.

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید یک رنگ خنثی محسوب می‌شود که ترکیبی از کل رنگ‌ها است. این رنگ استفاده بسیاری در دکوراسیون داخلی دارد.

رنگ سفید با آرامش همراه است. در هرجایی که نیاز به القای حس آرامش باشد این رنگ به وفور استفاده شده است. همچنین این رنگ نشان دهنده تمیزی است زیرا لک و کثیفی به راحتی روی آن مشخص می‌شود و به همین علت است که لباس پرسنل بیمارستان و همچنین رنگ غالب خود ساختمان آن به رنگ سفید است.
می توانید در هر قسمت از خانه از جمله اتاق خواب، حمام، آشپزخانه، اتاق نشیمن و ناهار خوری از رنگ سفید استفاده کنید یا حتی می توانید به سادگی از رنگ سفید در سراسر خانه استفاده کنید.

تاثیر رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

احساساتی که می‌توان با طیف‌های رنگ سفید نمایش داد:

آرامش، صلح، هارمونی، نظافت، بهداشت، اعتماد، خلاقیت، چالش، بهره وری، کارایی،کنترل، اثربخشی، کارکرد، ظرافت، تجمل و رفاه.

ترکیب صحیح و استفاده به جای رنگ‌ها در دکوراسیون‌ داخلی نشان دهنده درک درست طراح است. این عمل تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روان و شخصیت ساکنین دارد و می‌تواند نوعی متد درمانی محسوب شود.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته

One Response