کلیسای باسیلیکای سن دنی و شیشه های استیند گلس ( استین گلاس )

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

نقش استیند گلس در معماری کلیسای دیر سن دنی

باسیلیکای سن دنی و شیشه های استیند گلس

کلیسای دیر سن دنی یا همان باسیلیکای سن دنی (Basilica of St Denis) یکی از شاهکارهای معماری گوتیک است که در شهر سن دنی نزدیک پاریس واقع شده است. این بنای دیدنی که هم از نظر تاریخی و هم معماری منحصر به فرد است، در اصل در قرن هفتم میلادی ساخته شده اما در قرن دوازدهم بین سال های 1140 تا 1144 بازسازی شده است. اولین نمونه ­های استفاده از عناصر معماری گوتیک در این بنا به کار رفته است. از این رو، کلیسای دیر سن دنی به اولین کلیسای جامع گوتیک مشهور است. این بنای سلطنتی نه تنها آرامگاه قدیسین بوده بلکه مقبره پادشاهان بسیاری هم هست که در واقع این بنا را به شاهکاری سلطنتی در فرانسه تبدیل کرده است.

باسیلیکای سن دنی و شیشه های استیندگلس
باسیلیکای سن دنی و شیشه های استیندگلس

نقش استیند گلس ( استین گلاس ) در معماری کلیسای دیر سن دنی

چنانکه در معماری گوتیک متداول است، دیوارهای حجیم از مشخصه­ های بارز این سبک بوده اما در معماری این ساختمان دیوارهای ضخیم تحلیل رفته و پنجره های استیند گلس جایگزین این دیوارها شده است. طاق­ های پنجره نیز اغلب برای جدا سازی بخش ­های مختلف کلیسا استفاده شده است. این پنجره­ های رنگی در عین اینکه در زیبایی بی نظیر است، هنگام تابش نور بر آنان شکوه و عظمت این بنای زیبا را با جلوه­ های رنگی نور به رخ بازدیدگنندگان می ­کشد و روحانیت و تقدس خاصی به این مکان می ­بخشد.

 

 

قیمت استی

جلوه های زیبای استیند گلس در کلیسای دیر سن دنی
جلوه های زیبای استیند گلس در کلیسای دیر سن دنی

ند گلس های کلیسای دیر سن دنی

تمام آنچه از استیندگلس قرن دوازدهم در این بنا به جا مانده، پنج پنجره است. گفته می ­شود که هزینه این پنج پنجره­ ی استیند گلس از خود ساختمان سنگی بیشتر است. موضوعات نمایش داده شده بر روی این شیشه های استیند گلس  در عین حال که غنی و پیچیده است، برای راهبان عالم از اهمیت و ارزش ویژه­ای برخوردار است. موضوعات نمایش داده شده بر روی شیشه  استیندگلس سردر غربی، طرحی از حیات حضرت موسی و عهد قدیم است که به عنوان پیش­بینی برای عهد جدید نمایش داده شده است. طرح یکی از  پنجره­ ها که ابوت سوگر (Abbot Suger)، معمار این بنا و پنجره ­ها، آن را پنجره­ ی روحانی می ­نامد، نشان دهنده تعالی روحانی فرد است.

تنوع طرح های استیند گلس در کلیسای دیر سن دنی

بر فراز صحن اصلی کلیسا پنجره ­بام هایی قرار دارد که از نوع استیند گلس بوده و نقاشی ­های مختلفی بر روی آنان نقش بسته است. شایان ذکر است که باسیلیکا، شیشه های ستیند گلس دوره های مختلف را در خود دارد که از آن جمله می ­توان به شیشه­ های مدرن استثنایی و مجموعه­ ای از دوازده تکیه­ گاه اشاره کرد گرچه اکثر پنل ­های آن به جهت حفظ طولانی مدت این آثار تاریخی جدا شده و با پنجره ­های شفاف عکس دار جایگزین شده است. یکی از پنجره های اصلی این بنا در ضلع غربی و در مرکز طبقه ­ی بالا واقع در صحن کلیسا، پنجره رز یا کاترین است که به پنجره­ های مدور در معماری گوتیک اطلاق می ­شود و شیشه ­های آن با استیند گلس مزین شده است و گالری از پادشاهان و ملکه­ ها را به نمایش می ­گذارد.

 

باسیلیکای سن دنی و شیشه های استیند گلس
باسیلیکای سن دنی و شیشه های استیند گلس

پنجره­ ی رز باسیلیکا احتمالا اولین نمونه ای ­است که در چارچوب مربعی به کار رفته است. پنجره ­ی رز جنوبی، سازه­ای سنگی با قطری بالغ بر 14 متر است و گفته می ­شود که مدل پنجره­ ی رز در کلیسای نوتردام پاریس بوده است. چرخش نور در بخش مرکزی این پنجره، نمایی از فرشتگان مقدس و 12 علامت برج های فلکی را با شکوه تمام برروی شیشه­ها به منصه ظهور می ­گذارد.

 

شیشه های استیند گلس تنوع طرح های استیند گلس در کلیسای دیر سن دنی را چه کسی ساخته است؟

پنجره­ های استیند گلس بخش بالایی ساختمان در قرن نوزدهم و به سفارش معماران، دبرت (Debret) و ویولت دوک (Viollet-le-Duc) طراحی و ساخته شد. طرح پنجره­ی قرون وسطایی بخش بالایی صدر کلیسا، ماجرای سنت دنی و چندین ماجرا در تاریخچه­ی باسیلیکا را به صورت تصویری نمایش می­دهد.

 

 

نقش شیشه های استیند گلس در معماری کلیسای دیر سن دنی
نقش شیشه های استیند گلس در معماری کلیسای دیر سن دنی

جلوه های زیبای استیند گلس در کلیسای دیر سن دنی

تابش نور بر روی این شیشه­ های استیند گلس  برجسته می ­شود به طوری که سنت برنارد، شکوه و جلوه­ ی آن را با مریم باکره مقایسه می ­کرد. نور از لابلای این شیشه ها  بدون شکست نور گذر کرده و در عین شفافیت، خلوص و پاکی زندگی حضرت مسیح را تداعی می­ کند. تمامی این نقوش و رنگ­ ها و ترکیب نور با آنها برای به تصویر کشیدن چنین زیبایی مقدسی، توجه خاص به کاربرد استیند گلس را برمی ­انگیزد. در واقع، هدف الهیاتی از تعبیه­ ی این پنجره­ ها با شیشه­ های رنگی آن است که خیل عظیم مردم عامی را که به این کلیسا می ­آیند به واسطه­ ی دست ­های کوچک از نورهای رنگی به حیرت وادارند و حس روحانی و معنوی را در فضای کلیسا حاکم سازند. به علاوه، پنجره­ های استیندگلس کمک می ­کنند تا تصویری از شهر شگفت ­آور بر ساختمان جلوه افکند که در آن فضای روحانی با اورشلیم بهشتی قابل قیاس است.

شیشه های استیند گلس تنوع طرح های استیند گلس در کلیسای دیر سن دنی
شیشه های استیند گلس تنوع طرح های استیند گلس در کلیسای دیر سن دنی

این بنای زیبا که هم از نظر زیباشناختی و معماری قابل توجه است، به واسطه ­ی استفاده از پنجره­ های استیند گلس شکوه و جلوه­ای دوچندان یافته است. این زیبایی چشم ­نواز هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می­کند.

 

 

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته