بررسی انواع بتن در ساختمان

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

انواع بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. این مصالح با خاصیت چسبندگی بسیار بالایی که دارد، می تواند مقاومت سازه های عمرانی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بتن پس از سخت شدن مقاومت بیشتری پیدا می کند. به همین دلیل در مصارف مختلفی مانند ساخت سدها، تونل، ساختمان ها، پل سازی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی تمامی بتن ها از اجزای مشخصی مانند سیمان، شن، ماسه، آب، افزودنی مخصوص بتن و پوزولان ها تشکیل شده اند. اما درصد ترکیب این مواد منجر به بروز انواع آن ها شده است، که هر کدام دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند. بنابراین از آن ها با توجه به ویژگی هایشان می توان در مصارف مختلفی مانند دکوراسیون داخلی، ساخت پل، سد سازی و بازسازی ساختمان استفاده نمود. به همین منظور شرکت کاژه در ادامه قصد دارد شما را با انواع بتن به طور کامل آشنا کند.

انواع بتن در ساختمان و بررسی آن

انواع بتن ها بر اساس اجزای تشکیل دهنده و کاربرد آن ها

بتن های ساده

از ابتدایی ترین بتن های مصرفی در مصارف ساختمانی، بتن های ساده هستند. این بتن ها از سیمان، آب و سنگدانه ها تشکیل شده اند. بنابراین در ساختمان هایی که با مصالح ساده ساخته شده اند، مورد استفاده قرار می گیرند. از رایج ترین کاربردهای بتن ساده می توان به استفاده در بتن ریزی های حجیم اشاره نمود. از انواع این بتن ریزی ها می توان به ساخت دیوار نگهبان، پی ریزی، سد سازی و … اشاره نمود.

انواع بتن سبک

از دیگر انواع بتن می توان به بتن سبک اشاره نمود. این بتن جزو سبک ترین مصالح ساختمانی شناخته می شود. به همین دلیل است که از آن به منظور سبک سازی ساختمان و افزایش مقاومت آن استفاده می گردد. استفاده نمودن از این نوع بتن می تواند در کاهش آسیب های ناشی از زمین لرزه نیز نقش بسیار موثری داشته باشد. در این نوع بتن از سنگدانه های سبک به جای سنگدانه های معمولی استفاده می شود. بنابراین در ساختار بتن تخلخل ایجاد می گردد و در نهایت وزن آن کاهش می یابد. از مهم ترین کاربردهای این نوع بتن می توان به ساخت پنل های پیش ساخته، پارتیشن ها، سازه های طراحی شده، ساختمان سازی در مناطق زلزله خیز و … اشاره نمود. ساختار این بتن منجر شده تا از آن به عنوان عایق صوتی و حرارتی در ساختمان نیز استفاده شود.

انواع بتن و کاربرد آن ها

انواع بتن مسلح

بتن های مسلح نیز از انواع بتن های مصرفی در ساختمان سازی می باشند، که به بتن آرمه نیز معروف هستند. این بتن ها از رایج ترین بتن های مصرفی در ساختمان ها هستند، که از مقاومت فشاری بسیار بالایی نیز برخوردار می باشند. البته مقاومت کششی این بتن ها با ضعف هایی همراه است. به همین دلیل از این بتن به تنهایی در ساخت تیر و ستون های سازه استفاده نمی گردد. با این وجود از مهم ترین ویژگی های بتن آرمه می توان به مقاومت آن در برابر حرارت و آتش، مقاومت در برابر زلزله، انعطاف پذیری بالا و دوام زیاد آن اشاره نمود.

بتن پیش ساخته

بتن های پیش ساخته نیز نوع دیگری از انواع بتن می باشند، که در کارخانه ساخته می شوند. این بتن ها به منظور سهولت در اجرای سازه های بزرگ و حفظ کیفیت آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که با افزایش حجم پروژه و بتن مصرفی، احتمال خطا در ضوابط اجرایی آن افزایش می یابد. ممکن است خواص مکانیکی آن نیز دچار تغییرات منفی شود. بنابراین به منظور پیشگیری از بروز هرگونه خطا، بهتر است در پروژه های عظیم از بتن های پیش ساخته استفاده شود. این بتن ها به دو دسته مسلح و غیر مسلح تقسیم بندی می شوند و از آن ها در ساخت نما، تیرها، راه پله، سقف و … استفاده می شود.

انواع بتن پیش تنیده

از دیگر انواع بتن می توان به بتن های پیش تنیده اشاره داشت که توانسته تحول عظیمی در صنعت ساختمان ایجاد نماید. این بتن پیش از استفاده تحت تنش قرار می گیرد. به همین دلیل خواص مکانیکی آن هنگام بهره برداری تقویت شده و افزایش می یابد. از بتن های پیش تنیده در مصارف مختلفی مانند ساخت سازه های بزرگراه ها، پل سازی، ساخت مخازن آب، اجرای سقف ها، بازسازی ساختمان و … استفاده می گردد.

انواع بتن ها در ساختمان سازی

دیگر انواع بتن ها در ساختمان

از دیگر انواع بتن ها در ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بتن هوادهی شده: برای ساخت دیوارها، سقف، کفپوش و پنل های پوششی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بتن های آهکی: بتن آهکی نیز در ساخت دیوارهای کوچک، استخرها، تقویت بستر خاک به خصوص در نواحی مرطوب کاربرد دارد.
  • بتن آسفالتی: این بتن نیز در ساخت راه ها، جاده سازی، کفپوش های عمومی و … استفاده می شود.
  • بتن پلیمری: از انواع بتن های پلیمری در ساخت بستر مناسب بتن ریزی در فضاهای محدود و سازه های عظیم استفاده می گردد.
  • بتن شیشه ای: در نماسازی، طراحی داخلی و ایجاد جلوه های زیبا از بتن های شیشه ای استفاده می گردد.
امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته