در چه مواردی از ایزوگام استفاده می کنیم؟

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

انواع ایزوگام و کاربرد آن ها

ایزوگام ها به طور کلی در مکان هایی نظیر پشت بام ساختمان ها، پی ساختمان ها و نمای انواع ساختمان ها استفاده می شوند. همچنین در استخرها، سردخانه ها، پارکینگ های طبقاتی و سرویس های بهداشتی نیز انواع مختلف عایق های حرارتی به کار می روند.

ایزوگام و کاربرد آن
موارد مورد استفاده ایزوگام

رایج ترین نوع ایزوگام در میان مردم، نوع عادی آن است. عرض این نوع از عایق های حرارتی در حدود یک متر است. همچنین در ساختار آن ها از رول های 10 متری استفاده می شود. دسته دوم، انواع برش خورده یا در اصطلاح ایزوشینگل ها هستند. از این نوع، بیشتر در عایق کاری سقف و پشت بام ساختمان ها استفاده می گردد.

ایزوگام ها را از لحاظ دارا بودن روکش، به 3 دسته طبقه بندی می نمایند. دسته اول، از یک روکش آلومینیومی تشکیل شده است. در مکان هایی که بیشتر تحت تابش مستقیم نور خورشید است از آن استفاده می کنیم. چرا که با وجود روکش آلومینیومی، این نوع عایق حرارتی توانایی بالای مقاومتی در برابر گرمای آفتاب کسب می کند. نوع دوم بدون روکش بوده و بیشتر مناسب استفاده در سرویس های بهداشتی و پی ساختمان هاست. همچنین ایزوگام های با روکش سنگریزه ای نیز وجود دارند که در مکان های پر رفت و آمد استفاده می شوند. به سبب جذابیت و زیبایی بصری اغلب از آن ها در چنین مکان هایی استفاده می گردد.

دلایل استفاده از ایزوگام

در گذشته برای جلوگیری از نفوذ آب و آسیب بافتی ساختمان ها، از روش های سنتی برای عایق کاری و آب بندی استفاده می شد. از جمله این روش های قدیمی می توان به قیر گونی و کاهگل اشاره نمود. مهم ترین دلیلی که باعث شد تمایل مردم به این روش های سنتی کاهش یابد، طول عمر و ماندگاری پایین مواد به کار رفته در آنها بود.

از ابتدای سال 1370، تکنولوژی اجرای ایزوگام در ساختمان سازی ایران نیز ورود پیدا کرد. از جمله ویژگی هایی که باعث رواج این روش از عایق کاری شد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• قیمت مناسب و دوام نسبتا خوب آن ها در شرایط مختلف آب و هوایی و نیز در اقلیم های مختلف.
• این نوع از عایق های حرارتی در مقابل خراشیده شدن و پارگی، مقاومت بالایی از خود به نمایش می گذارند.
• در دماهای بسیار زیاد و بسیار کم خاصیت انعطاف پذیری خود را حفظ می کنند.
• در کنار روش های راحت برای نصب ایزوگام، استفاده از آن باعث زیبایی و هموار شدن سطوح می شود.

 

مواد اولیه در ایزوگام ها و کاربرد انواع آن ها

در تولید انواع ایزوگام ها، مواد اولیه مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال؛ برای تولید عایق های حرارتی دمیده از قیر دمیده استفاده می شود. این نوع از عایق حرارتی، در مقایسه با سایر انواع عایق ها، از کیفیت و طول عمر پایین تری برخوردار هستند. از طرفی قیر مورد استفاده در آن ها حاصل دمیدن هوا به مازوت یا نفت خام کوره است. به همین سبب از این عایق ها در ساخت ورق های پوششی لوله های نفت و گاز نیز استفاده می شود. از طرفی در تهیه باتری انواع اتومبیل و نیز عمل اندود کاری شاهد به کار بردن انواع دمیده این عایق های حرارتی هستیم.

انواع ایزوگام ها از نظر لایه و روکش و کاربرد آن ها
آشنایی با مواد اولیه در ایزوگام ها و کاربرد انواع آن ها

ایزوگام های پلیمری دسته دیگری از عایق های حرارتی هستند که در ساختار آنها از قیر خالص استفاده شده است. این قیر حاصل تقطیر نفت خام بوده و همراه با مواد دیگری در ساخت ایزوگام به کار می رود. پلی استر، تالک، تیشو، پوشال گونی پلاستیکی از جمله مواد به کار رفته در ساختار این نوع از عایق های حرارتی هستند. همچنین بر اساس تعداد لایه ها نیز ایزوگام را به دسته های مختلف تقسیم می کنند.

هر کدام از این عایق ها موارد کاربرد مخصوص به خود را دارند. به طور مثال از انواع تک لایه به جهت ظرافت و انعطاف بالا، در محل دیوار پی ساختمان ها، اطراف شناژ و محل برخورد پی و ستون استفاده می شود. از طرفی از ایزوگام های دو لایه در حمام و توالت و نیز پشت بام هایی با آبریز فراوان استفاده می گردد. دلیل این کاربرد دوگانه به نوع ساخت آنها بر می گردد. به عبارتی در انواع دو لایه علاوه بر پلی استر، از تیشو نخ دار نیز استفاده شده است.

نتیجه گیری پایانی

با توجه به پیشرفت های روز افزون در حوزه معماری و ساختمان سازی، بازسازی ساختمان ها موضوعی است که از وقوع آسیب های احتمالی ناشی از بلایای طبیعی پیشگیری می کند. به همین منظور مجموعه کاژه با فعالیت خود در امر بازسازی ساختمان، سعی در ارائه انواع خدمات توسعه ای – عمرانی نظیر استفاده از ایزوگام در سطوح مختلف ساختمانی دارد.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته