دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه؛ انتخابی رضایت بخش برای همیشه

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه؛ انتخابی رضایت بخش برای همیشه

یکی از مراحل مهم در معماری ترسیم پلان است. دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه نیز یکی از پلان هایی است که مهندس معمار آن را طراحی می کند. در پلان آشپزخانه نحوه چیدمان کابینت ها، اجاق گاز، یخچال و موارد دیگر با جزئیات دقیق مشخص می‌شوند.

دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه در واقع در یک پلان بزرگتر به نام پلان مبلمان قرار می‌گیرد. پلان یک برش افقی از بالا است که مکان قرارگیری تمام اشیا در آن مشخص می‌شود. برای شروع ساخت و ساز یا نوسازی ساختمان طراحی پلان آشپزخانه، دیزان یا زیباسازی فضای داخلی اهمیت دارد.

مثلث کار در دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه

قبل از اینکه با انواع دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه آشنا شوید بهتر است با مثلث کار آشنا شوید. رعایت این اصل مهم در نوسازی یا بازسازی ساختمان دارای اهمیت ویژه ای است.

این اصل به سه تا از لوازم پرکاربرد آشپزخانه مربوط می‌شود: ظرفشویی اجاق گاز و یخچال. در هر نوع طراحی این سه ضلع باید نسبت به یکدیگر یک مثلث را بسازند. به دلیل اینکه رفت و آمد در آشپزخانه را تسهیل می‌کنند. فرقی نمی‌کند متراژ آشپزخانه کوچک یا بزرگ باشد.

معمولا سینک ظرفشویی در راس قرار می‌گیرد. یخچال و اجاق گاز در دو طرف (چپ یا راست) جای می‌گیرند.

البته در طراحی پلان آشپزخانه سلیقه هر فرد مهم است و در اولویت قرار دارد.

دکوراسیون داخلی - کاژه

طراحی پلان آشپزخانه

در واقع مدل یا سبک های دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه بیشتر به نحوه قرارگیری کابینت آشپزخانه (اپن یا جزیره و..) مربوط می‌شود. به عبارت دیگر نسبت قرارگیری و طراحی پلان به دو عامل مهم بستگی دارد: متراژ یا همان طول و عرض آشپزخانه و سلیقه کارفرما.

گاهی کفه ترازو به سمت متراژ سنگینی دارد. به دلیل اینکه شکل آشپزخانه فقط یک گزینه را پیش روی شما قرار می دهد. به طور مثال طراحی L یا مدل راهرو.

البته هدف از توضیح انواع پلان مربوط به شیوه نصب کابینت است. هدف ما معرفی ساخت پلان، دیواره، پی و… از سازه اصلی ساختمان نیست. البته در نوسازی ساختمان و تغییر دکوراسیون داخلی می توانید جای دیوار یا ستون های آشپزخانه را تغییر دهید. در این راه حتما از یک مهندس معمار مشاوره و کمک بگیرید.

انتخاب دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه شاید برای بعضی افراد کار سختی باشد. به دلیل اینکه با دنیایی از طرح های منحصر به فرد روبه رو می شوند. اگر با یک متخصص مشورت نمایید نصف راه را رفته اید. متخصصین کاژه بهترین طرح ها را همراه با دانش روز دنیا طراحی کرده و به مرحله اجرا می رسانند.

در ادامه با انواع دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه آشنا می شویم.

دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه
معرفی دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه

انواع دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه

برای داشتن یک آشپزخانه منحصر به فرد و ایده آل می توانید یک طرح مناسب را انتخاب کنید. انواع دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه به شرح زیر می باشد. این طرح ها بروز ترین طرح ها هستند که با ذوق هنری طراح و متریال های بروز می توانند به بهترین شکل به مرحله اجرا برسند.

پلان کابینت آشپزخانه مدل راهرو: آشپزخانه مدل راهرو به این صورت است که کابینت آشپزخانه در ضلع طولی آشپزخانه نصب می شود. این سبک و طراحی پلان مناسب آشپزخانه های کوچک است. این نوع طراحی باعث ایجاد یک نظم و ترتیب قابل لمس می شود. البته برای متراژ بزرگتر نیز میتوان انتخاب کرد.

پلان کابینت آشپزخانه مدل U: در این سبک از پلان بر روی سه دیوار کابینت نصب می شود. مثلث کار یا لوازم اصلی را در هر یک از اضلاع قرار می‌دهند. البته می‌توانید سینک را در راس قرار دهید. اجاق گاز و یخچال را در دو ضلع جایگذاری کنید. پلان U شکل برای آشپزخانه های کوچک و بزرگ اجرا می‌شود.

کابینت آشپزخانه L: یکی از سبک های دکوراسیون داخلی مدرن و معاصر به ویژه در ویلاهای بزرگ ترسیم پلان آشپزخانه به شکل L است. قسمتی از خانه قرار دارد که یک دیوار طول بیشتر و دیوار دیگر طول کمتری دارد. اگر فضای آشپزخانه بزرگ باشد می توانید از میز ناهارخوری یا جزیره استفاده کنید. متراژ کابینت آشپزخانه دیواری و زمینی به طول این دو دیوار بستگی دارد.

پلان کابینت آشپزخانه به شکل جزیره: در این سبک از طراحی وسط آشپزخانه سینک و اجاق گاز را قرار می دهند و قسمت زیرین آن نیز کابینت قرار می گیرد. یک سبک مدرن در طراحی پلان آشپزخانه است که به آن مدل جزیره گفته می شود. فرم جدیدتر آن جزیره‌ای دوبل یا دو تکه نام دارد. این مدل را به گونه ی طراحی می کنند که بتوان از یک طرف آن برای سرو غذا استفاده کرد.

برای آشپزخانه های بزرگ پیشنهاد می شود. نصب کابینت بر روی دیوار ها می تواند به صورت خطی، L یا U شکل باشد.

طراحی پلان به شکل G: این سبک از طراحی علاوه بر اینکه بر روی سه دیوار کابینت آشپزخانه نصب می شود قسمت انتهایی نیز به جزیره، میز ناهارخوری یا اُپن متصل و منتهی می شود. در قسمت جزیره یا اپن نیز کابینت زیر سینک و اجاق گاز طراحی می شود که حداکثر کاربرد را داشته باشد.

انواع دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه
معرفی دیزاین و طراحی پلان آشپزخانه
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط با این نوشته