دیوار پارتیشن شیشه‌ای؛ جایگزینی شیک و کاربردی برای دیوارهای سنتی

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

دیوار پارتیشن شیشه‌ای؛ جایگزینی شیک و کاربردی برای دیوارهای سنتی

دیوار پارتیشن شیشه‌ای؛ جایگزینی شیک و کاربردی برای دیوارهای سنتی

جایگزینی دیوارهای داخلی ساختمان با دیوار پارتیشن شیشه‌ای مزایای زیادی دارد. پارتیشن‌های شیشه در عین ایجاد یک نمای باز، از طریق مرزبندی مناسب، قسمت‌های مختلف ساختمان را از یکدیگر متمایز می‌کنند. علاوه بر این، از یک اتاق تا اتاق دیگر، چشم‌انداز زیبایی را خلق نموده و اجازه می‌دهند نور در فضا جریان پیدا کند. خلاصه اینکه پارتیشن‌های شیشه‌ای علاوه بر کارایی، از نظر معماری و ظاهری نیز به دکوراسیون ساختمان جلوه چشمگیری می‌بخشند.

آقای هنریت فون استاکهاوزن یکی از کارشناسان برجسته در زمینه دکوراسیون است. او اعتقاد دارد وقتی بحث دکوراسیون داخلی ساختمان به میان می‌آید، تقسیم یک فضای بزرگ به مناطق کوچک‌تر با استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای یک ایده بسیار جذاب است. چراکه استفاده از این پارتیشن‌ها علاوه بر اینکه حرکت جریان نور را در محوطه مقدور می‌سازد، بدون اینکه فضا را کاملاً محصور کند حریم خصوصی مناسبی نیز ایجاد می‌نماید.

 

دیوار پارتیشن شیشه‌ای؛ چرا باید پارتیشن شیشه‌ای را انتخاب کنیم؟

دیوار پارتیشن شیشه‌ای؛ چرا باید پارتیشن شیشه‌ای را انتخاب کنیم؟

ایده‌ی چند تکه‌ای بودن فضاهایی مثل سالن پذیرایی یا آشپزخانه، گزینه‌ای جدید و عملی برای پیاده‌سازی چیدمان‌های مفهومیِ باز هستند. ایده‌هایی که مخصوصاً با گذر تدریجی از دوران پاندمی، طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند.

مایک استیف، مدیر شرکت معماری Stiff + Trevillion که در پروژه‌هایش استفاده زیادی از شیشه می‌کند می‌گوید: با وجود اینکه ایده پلن باز برای سالن پذیرایی یا آشپزخانه عالی به نظر می‌رسد؛ اما اجرای این ایده می‌تواند با مشکلاتی مثل سرما، سروصدا و … همراه باشد.

دیوار پارتیشن شیشه‌ای علاوه بر هدایت جریان نور در خانه، فضای داخلی را گرم نگه می‌دارد و آرامش لازم را برای مناطق مختلف آن فراهم می‌کند. یک ایده خوب دیگر این است که از این نوع پارتیشن در قسمت ورودی منزل استفاده کنید. زیرا می‌تواند برای دیوارهای متداول، جایگزین شیک و جذابی باشد.

پارتیشن‌های شیشه‌ای در خانه‌هایی که داشتن پلن کاملاً آزاد برای آشپزخانه یا سالن پذیرایی ضرورتی ندارد اما وجود ارتباط بصری با اتاق مجاور، پنجره یا فضای بیرونی یک ترجیح باشد، گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

چطور با استفاده از دیوار پارتیشن شیشه‌ای، مناطق مجزا ایجاد کنیم؟

چطور با استفاده از دیوار پارتیشن شیشه‌ای، مناطق مجزا ایجاد کنیم؟

برخی از دکوراتورها و معماران، پنجره‌های داخلی خانه را به اندازه پنجره‌های رو به بیرون، مهم می‌دانند.

ناتالیا میار که یک معمار و طراح دکوراسیون داخلی ساختمان است می‌گوید: من از طرفداران پروپاقرص تقسیم‌بندی فضا با استفاده از دیوار پارتیشن شیشه هستم. زیرا حائل‌های شیشه‌ای بدون تاریک کردن فضا، مناطق را از یکدیگر تفکیک می‌کنند. منطقه بندی قسمت‌های مختلف، نکته‌ای است که من در مراحل اولیه طراحی به آن توجه ویژه‌ای دارم. این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه به‌نوعی، سبک زندگی در فضای درونی خانه را که مؤلفه‌ای اساسی در یک طراحی خوب محسوب می‌شود، تعیین می‌کند.

اینجاست که موضوع تعبیه‌ی دقیق و حساب‌شده‌ی یک پنجره یا پارتیشن شیشه‌ای مطرح می‌شود. ما به‌تدریج از این ایده که حتماً باید در زنجیره‌ای از جعبه‌هایی که دارای دیوار هستند زندگی کنیم، فاصله گرفته‌ایم. بااین‌حال، هنوز هم باید برای اهداف و کاربردهای مختلف، مناطق ویژه‌ای را مشخص و تعریف کنیم. دیوارهای شیشه‌ای علاوه بر نمای زیبا، گزینه‌های بسیار مطلوبی برای جداسازی این مناطق از یکدیگر هستند.

بهترین شیشه برای دیوار پارتیشنی کدام است؟

بهترین شیشه برای دیوار پارتیشنی کدام است؟

انتخاب شیشه مناسب برای دیوار پارتیشن اهمیت بسیار زیادی دارد. به نظر شما شیشه مات مناسب‌تر است یا شفاف؟ شاید هم بین انتخاب شیشه آجدار (راه‌راه) یا شیشه‌ای که دارای بافت مخصوص باشد، مردد هستید. در هر صورت، انتخاب گزینه مناسب به بررسی دقیقی نیاز دارد.

اگر می‌خواهید شکلی از حریم خصوصی را ایجاد کنید و از نمای کلاسیک و قدیمی شیشه لذت ببرید، شیشه آجدار می‌تواند گزینه خوبی باشد. هرچند که اخیراً استفاده از نوع جدیدی از شیشه که به آن شیشه استین گلس می‌گویند، در پروژه‌ها رواج زیادی یافته است.

استفاده از شیشه‌های مات در دیوار پارتیشنی منازل، چندان پرطرفدار نیست. زیرا فضای خانه را تا حد زیادی به محیط‌های کاری و اداری شبیه می‌کند. کاربرد شیشه‌های راه‌راه نیز از صنعت مهمان‌یاری فراتر رفته و تدریجاً به طرح‌های مسکونی گسترش یافته است. نصب این شیشه‌ها یک راهکار فوق‌العاده برای به حداکثر رساندن جریان نور و اضافه کردن بافت به نمای اتاق است. شیشه‌اینه‌ای هم می‌تواند انتخاب جذاب دیگری برای دیوار پارتیشن شیشه‌ای باشد. این متریال به‌واسطه سطح بازتابنده‌ای که دارد، فضای اتاق را بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان می‌دهد.

خلاصه اینکه این شیشه‌ها برای ایجاد یک فضای مجزا با حدی از حریم خصوصی (مثل اتاق مطالعه یا دفتر کار خانگی)، گزینه‌های خوبی هستند.

دیوار پارتیشن شیشه‌ای را در چه بخش‌هایی می‌توان مستقر کرد؟

دیوار پارتیشن شیشه‌ای را در چه بخش‌هایی می‌توان مستقر کرد؟

به‌طور کلی قبل از نصب دیوار پارتیشن شیشه‌ای در فضاهای کاربردی مثل آشپزخانه یا سالن پذیرایی باید به استقرار مبلمان فکر کنید.

دیوارهایی که در نیمی از آن‌ها متریال شیشه کار شده، برای آشپزخانه انتخاب خوبی هستند. چراکه می‌توانید در زیر بخش شیشه‌ای، قفسه‌های متعددی را تعبیه نموده و از این طریق، ضمن بهینه‌سازی چیدمان، احساس سبکی و روشنی را بر محوطه آشپزخانه حکم‌فرما کنید. این بخش تحتانی از دیوار می‌تواند از جنس چوب یا هر نوع متریال دیگری باشد.

پارتیشن شیشه ای - کاژه

دیوار پارتیشن شیشه‌ای علاوه بر جلوگیری از پخش بوی غذا در کل فضا، مناطق دیگر خانه را از آشفتگیِ معمول فضای آشپزخانه جدا می‌سازند. این‌ها ازجمله چالش‌های عمده‌ای هستند که در چیدمان طرح باز وجود دارند. چالش‌هایی که با دیوارهای پارتیشنی شیشه به‌سادگی حل شده‌اند.

چطور یک پارتیشن دیواری شیشه‌ای را در یک خانه قدیمی نصب کنیم؟

چطور یک پارتیشن دیواری شیشه‌ای را در یک خانه قدیمی نصب کنیم؟

از پارتیشن دیواری شیشه‌ای در خانه‌های قدیمی نیز به اَشکال مختلفی می‌توان استفاده کرد. برای این منظور باید کار را با توجه به معماری اولیه خانه پیش ببرید؛ یعنی به سبک سیاق قدیمی ساختمان و معمار آن، وفادار بمانید. این کار باید با در نظر گرفتن جزئیات مثل متریال مورداستفاده، اندازه پنل‌های شیشه‌ای و … صورت بگیرد. در صورتی که انجام این کار را به یک فرد یا گروه حرفه‌ای بسپارید، نتیجه کار چشم‌نواز خواهد بود. یعنی خانه و نمای آن در عین مُدرن شدن، اصالت خود را حفظ می‌کند.

سخن آخر

در دنیای امروز، دیوارهای عبوس و کدر دیگر مثل قبل پرطرفدار نیستند. حالا پلن‌های جدیدی در حوزه دکوراسیون پای به عرصه وجود نهاده‌اند که پلن باز، یکی از محبوب‌ترین آن‌هاست. برای پیاده‌سازی این پلن‌ها، چاره‌ای جز خداحافظی با دیوارهای سنتی و یافتن یک آلترناتیو مناسب برای آن‌ها نیست. از بین گزینه‌های مختلف، دیوار پارتیشن شیشه‌ای از هر نظر یک جایگزین مناسب برای این منظور است. در این گفتار، اطلاعاتی را درباره این نوع دیوارها خدمتتان ارائه دادیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته