10 ایده برای روف گاردن یا بام سبز

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

10 ایده برای روف گاردن یا بام سبز

10 ایده برای روف گاردن یا بام سبز

وقتی به زندگی کردن در شهرهای بزرگ و مخصوصاً کلان‌شهرها که بی‌شباهت به زندان‌های بتونی نیستند عادت کنید، حداکثر بهره‌برداری از حداقل فرصت‌ها را باید خوب یاد بگیرید و برخورداری از این مهارت مخصوصا وقتی موضوع ایجاد فضای سبز مطرح شود، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اینجاست که می‌توانید به ایده ساخت روف گاردن شهری که به آن باغ پشت‌بامی یا بام سبز هم می‌گویند، به‌طور جدی فکر کنید.

روف گاردن ایده‌ایست که در آن می‌توان گیاهانی را در مزرعه یا باغچه‌ای، در بالاترین طبقه‌ی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و یا صنعتی، رشد داد. به عبارت دیگر، روف گاردن‌ها فضاهای سبز مصنوعی‌ای بر فراز این ساختمان‌ها هستند و امروزه در مناطق شهری، با توجه به ظرفیت‌های محیطی، اقدامی رو به رشد به حساب می‌آید.

هدف و مقصود اصلی از ایده‌ی روف گاردن، کاهش دمای هوای مناطق شهری، افزایش کیفیت هوا و نیز مدیریت آب بارندگی است. همچنین از آنها به عنوان محافظ و یا سایه، فضای بازی، برداشت محصول و یا صرفا ایجاد فضای سبز استفاده می‌شود.

یک روف گاردن می‌تواند محلی مخفی و عالی برای شما باشد تا از شهری شلوغ به آن پناه ببرید.

با داشتن یک روف گاردن می‌توان صبحانه‌ای باصفا را تجربه کرد و یا در تعطیلات آخر هفته به پیکنیک و باربیکیو پرداخت و در روزهای تابستان اوقات خوشی را سپری کرد.

اگر بدنبال ساخت و یا تغییر روف گاردن خود هستید، در ادامه 10 ایده الهام‌بخش برای شما همراهان کاژه ارائه می‌دهیم.

 

1.  استفاده هوشمندانه از فضا و طیف رنگی سبز روی سبز، این تراس روف گاردن را بدل به یک باغچه شخصی و پرایوت کرده است. داشتن یک آتشگاه یا بخاری بیرونی، باعث می‌شود روف گاردن حتی در روزهای سرد زمستان نیز برای اقامت مناسب باشد.

روف گاردن - استفاده هوشمندانه از فضا و طیف رنگی سبز روی سبز

عکاس: Marnie Hawson | طراح: Lisa Ellis

 

2. گیاه‌کاری مدرن و استفاده از خطوط تیز در این روف گاردن که توسط Adam Robinson طراحی شده است، ظاهری به روز  و امروزی به آن می‌دهد. طبق گفته او “هدف، یک معماری کامل و در عین حال کمی ملایمت در ظاهر بود“.

روف گاردن - گیاه‌کاری مدرن و استفاده از خطوط تیز

عکاس: Natalie Hunfalvay |  طراح: Adam Robinson

 

 

3. شکوفه‌های ظریف، درختچه‌های کروی شکل، درختان بالغ و حصاری از گیاهان آرایش شده که در این روف گاردن در منهتن خودنمایی می‌کنند. همچنین سنگ‌آهک کف روف گاردن، تضاد در رنگ‌‌بندی را کامل کرده است.

روف گاردن

عکاس: Nicholas Calcott  |  طراحی و نصب: Damien Harrison, Jacqueline Harrison and the Harrison Green team                                                                  

 

4. Adam Robinson  در طراحی این روف گاردن، ترکیبی از گیاهان سخت مثل Mother in law tongue، با برگهایی شمشیری شکل و گیاهانی پربرگ و شاداب مثل  Frangipaniاستفاده کرده است. 

طراحی روف گاردن

عکاس: Natalie Hunfalvay  |  طراح: Adam Robinson

 

5. این روف گاردن تعبیری مدرن و امروزی از سبک سنتی تراس‌های مراکشی است. محصور در دیوار بوده و سقفی ندارد. فضای این گاردن مانند یک اتاق داخلی دکور شده است. شامل نیمکت‌های روکش‌دار و گیاهان گلدانی، باغچه‌ِی سبزیجات و باربیکیو.

روف گاردن - مدرن و امروزی از سبک سنتی تراس‌های مراکشی

عکاس: Justin Alexander

 

6. یک آپارتمان پنت‌هاوس با روف گاردنی پر شاخ و برگ که یک تفرجگاه شخصی برای صاحبش به حساب می‌آید.

روف گاردن پنت هاوس

عکاس: Felix Forest  |  طراح: William Dangar

 

7. این روف گاردن با وسایل و تجهیزات سرگرمی و استراحت، با ترکیبات رنگ متنوع و گیاهان سخت دکور شده است. با چشم‌انداز آسمان شهر سیدنی، این روف گاردن محل مناسبی برای سپری کردن تعطیلات تابستان به حساب می‌آید.

روف گاردن با وسایل و تجهیزات سرگرمی و استراحت

عکاس:  Maree Homer

اگر به اندازه کافی فضا در دسترس باشد، روف گاردن سر باز می‌تواند محل بی‌نشری برای یک آشپزخانه و یا حداثل یک باربیکیو باشد.

عکاس: Maree Homer

  روف گاردن - با گیاهان متنوعی از شکل و انداره‌های مختلف

9.  داشتن یک وان حمام بیرونی بسیار لوکس است، مخصوصا اگر مشرف به چشم‌اندازی از آسمان شهر سیدنی باشد! با منظره غروب بی‌نظیر و جلوه‌هایی از کوههای آبی رنگ.

 

عکاس: Felix Forest  | طراح: William Dangar

 

10. روف گاردن خود را با گیاهان متنوعی از شکل و انداره‌های مختلف پر کنید تا حس واقعی یک باغچه را به آن ببخشید. همچنین گیاهان فضایی شخصی را القا می‌کنند و اگر به اندازه کافی بزرگ باشند می‌تواند از سایه آنها استفاده کرد.

 روف گاردن

در این بخش سعی بر آن بود ایده‌های مدرن و نوینی از مفهوم روف گاردن یا بام سبز را که معماران برجسته دنیا طراحی کرده‌اند، به شما همراهان همیشگی کاژه ارائه دهیم تا بتوانید در ساخت یا تغییر روف گاردن منزل خود بکار برید.    

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته