7 دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

7 دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

7 دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

روف گاردن (Roof Garden) شاید برایتان واژه‌ای ناآشنا باشد اما مطمئناً آن را در فیلم‌ها و همین‌طور واقعیت، زیاد دیده‌اید! همان فضاسازی روی پشت‌بام‌ها که با گل و گیاه انجام می‌شود و جلوه‌ای خارق‌العاده ایجاد می‌کند.

روف گاردن نه‌تنها زیبا به نظر می‌رسد برای بلکه محیط زیست، اقتصاد و رفاه ساکنان شهری نیز فواید زیادی دارد. ازآنجایی‌که کشور ایران درمجموع، یک اقلیم گرم محسوب می‌شود و دمای هوا در اواخر بهار و فصل تابستان در اکثر استان‌های آن بسیار بالاست، ساخت روف گاردن می‌تواند ایده‌ای جذاب و درعین‌حال کاربردی باشد.

 به‌طورکلی دلایل زیادی برای ساخت باغ‌های پشت‌بامی بالأخص در کشورهایی مثل ایران وجود دارد. در این مطلب از کاژه به هفت مورد از مهم‌ترین این دلایل نگاهی می‌اندازیم که از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

7 دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

ساخت روف گاردن چه دلایلی دارد؟

آیا می‌دانستید سقف ساختمان‌ها، به‌طور متوسط حدود 30% از مساحت یک شهر را تشکیل می‌دهند؟ پس چرا این فضای بلااستفاده را با ایجاد باغ پشت‌بامی پُر نکنیم؟ 7 دلیلی که در ادامه می‌خوانید، بی‌تردید شما را نیز به یکی از طرفداران پروپاقرص روف گاردن تبدیل می‌کنند!

  1. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

کشور ایران از نظر سرانه انتشار دی‌اکسید کربن در دنیا جایگاه مناسبی ندارد و طی سال‌های اخیر، به‌دفعات در بین 10 کشور نخست تولیدکننده CO2 قرار گرفته است و بد نیست این را هم بدانید که انتشار گازهای گلخانه‌ای از ساختمان‌ها، سهمی 40 درصدی از انتشار آلاینده‌های گازی در دنیا دارد. بنابراین بسیار مهم است که تا می‌توانیم در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نقشی مؤثر ایفا کنیم.

خوشبختانه سقف‌های ساختمان‌ها میدان‌های خوبی برای مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و ما می‌توانیم با ساخت روف گاردن و گستراندن پوشش‌های گیاهی روی آن‌ها، مشارکت مهمی در حفاظت از محیط زیست داشته باشیم. گیاهان با جذب دی‌اکسید کربن، اکسیژن آزاد می‌کنند و هر چقدر فضای سبز بیشتری روی سقف‌ها ایجاد کنیم، میزان جذب CO2 بیشتر خواهد شد.

  1. مبارزه با امواج گرما و اثر جزیره گرمایی شهری

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، گاز دی‌اکسید کربن، گرما را در جو زمین محبوس می‌کند و گرمای بیش‌ازحد می‌تواند خطرناک و بعضاً حتی کشنده باشد. با استناد به گزارش مراجع رسمی، پیامدهای گرمایش شدید یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که کل جهان را تهدید می‌کند. صرف‌نظر از اتفاقات ناخوشایندی مثل آب شدن یخ‌های مناطق قطبی که همه از آن باخبر هستیم، تعداد افرادی که سالانه در سراسر نقاط دنیا بر اثر گرما جانشان را از دست می‌دهند، به شکل چشمگیری در حال افزایش است.

مشکل دیگر، پیدایش پدیده‌ای موسوم به اثر جزیره گرمایی شهری (UHI) است که باعث شده مناطق شهری، دمای بیشتری از نواحی غیرشهری داشته باشند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این پدیده، شهر سیدنی در استرالیاست که اختلاف دمای عجیب‌وغریب 7 درجه‌ای برای آن ثبت شده است و بسیاری از شهرهای ایران نیز کم یا زیاد با این پدیده روبرو هستند! اثر UHI در شب‌ها محسوس‌تر است زیرا گرمایی که در طول روز، جذب سطوح کدر مثل بتن و آسفالت شده، مجدداً به جو بازمی‌گردد و همین فرایند بازگشت، مانع از خنک شدن هوای شهر در شب می‌شود. این امر علاوه بر ایجاد گرمای آزاردهنده، باعث می‌شود ساکنان مناطق شهری بیشتر از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنند که این علاوه بر افزایش مصرف انرژی، اثر کربنی بیشتری روی محیط می‌گذارد.

یکی از بهترین دلایل ایجاد روف گاردن این است که گیاهان علاوه بر CO2، نور خورشید را نیز جذب می‌کنند که این سازوکار برای تنظیم آب‌وهوای مناطق شهری و کنترل امواج گرما بسیار مهم است. توسعه باغ‌های پشت‌بامی این فرایند جذب را تقویت کرده و از پیدایش اثر جزیره گرمایی شهری جلوگیری می‌نماید.

  1. بهبود سلامتی و رفاه

شاید بپرسید ایجاد روف گاردن چه ربطی به رفاه دارد؟ در پاسخ باید گفت که پوشش‌های گیاهی به‌عنوان نوعی عایق حرارتی عمل می‌کنند و فضای داخل ساختمان‌ها را معتدل نگه می‌دارند؛ مگر این یکی از اَشکال رفاه نیست؟!

از سوی دیگر مطالعات علمی مزایای جسمی، احساسی و عملکردی ناشی از نزدیکی به گیاهان را ثابت کرده‌اند. نتایج برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که در مجاورت گل و گیاه زندگی می‌کنند، سالانه کمتر بیمار می‌شوند و ثبات عاطفی آن‌ها نیز بهبود می‌یابد. مطالعه دیگری نشان داد که فقط 40 ثانیه خیره شدن به یک فضای سبز مثل روف گاردن می‌تواند باعث افزایش تمرکز و تجدیدقوای ذهنی افراد در محیط کارشان شود. ناگفته پیداست که کاهش آلودگی هوا هم یکی دیگر از دلایل ایجاد روف گاردن است.

  1. ترویج تنوع زیستی

روف گاردن‌ها به تنوع زیستی مناطق شهری کمک زیادی می‌کنند. در جایی که ساختمان‌های عبوس و بی‌احساسِ بتونی و جاده‌های پرتردد، مجالی برای رشد گونه‌های جانوری باقی نمی‌گذارند، روف گاردن‌ها این کار را انجام می‌دهند. باغ‌های پشت‌بامی می‌توانند زیستگاه ایده‌آلی برای پرندگان و حشرات باشند و اگر سقف‌های ساختمانیِ مُزیّن به گل و گیاه، به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک شوند، می‌توانند بستری مناسب را برای گردهمایی حشراتی مثل پروانه‌ها و زنبورهای عسل فراهم کنند. خود زنبورها و پروانه‌ها در تولید مواد غذایی و تنوع زیستی، نقشی حیاتی دارند و جالب است بدانید بیش از 80% کل گیاهانی که انسان از آن‌ها به‌عنوان غذا استفاده می‌کند، برای بقا به گرده‌افشانی زنبورها وابسته هستند. انصافاً زندگی در محیطی با تنوع زیستی بیشتر، زیباتر به نظر می‌رسد؛ این‌طور نیست؟!

7 دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

  1. مدیریت سیلاب

تسهیل مدیریت سیلاب، یکی دیگر از دلایل ایجاد روف گاردن است. کشور ایران به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص، علاوه بر امواج شدید گرمایی، هر سال با رگبارهای کوتاه اما انفجاری زیادی روبرو می‌شود. رگبارهایی که می‌توانند ظرف چند دقیقه، باعث سرریز شدن سیستم زهکشی شهری شوند. روف گاردن در چنین شرایطی می‌تواند شبیه یک ضربه‌گیر عمل کند و با جذب بخشی از آب باران، از شدت جریان سیلاب بکاهد.

  1. صرفه‌جویی در مصرف انرژی

صرفه‌جویی در مصرف انرژی، یکی از بدیهی‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین دلایل ایجاد روف گاردن است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که باغ‌های پشت‌بامی می‌توانند محوطه درون ساختمان‌ها را تا 4 درجه سانتی‌گراد خنک کنند و این امر در تابستان می‌تواند باعث صرفه‌جویی 7 درصدی در مصرف برق شود. به این هم اشاره کردیم که پوشش گیاهی به‌واسطه جلوگیری از پیدایش پدیده UHI تا حد زیادی به صرفه‌جویی انرژی کمک می‌کند.

  1. مزایای اقتصادی

ایجاد فضاهای سبز مثل روف گاردن، روشی ارزان و مؤثر در خنک کردن مناطق شهری محسوب می‌شود. علاوه بر این، روف گاردن‌ها ارزش مالی یک ملک را بین 4 تا 8 درصد افزایش می‌دهند زیرا تقاضا برای خرید خانه‌های مجهز به باغ پشت‌بامی، روزبه‌روز در حال افزایش است. “سبز سازی” برای شهرها نیز یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است که می‌تواند سیل سرمایه‌گذاران و توریست‌ها را روانه آن‌ها کند و برایشان رونق اقتصادی به همراه داشته باشد.

7 دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

سخن آخر

حتی اگر از قبل هم گاهی به ایده ساخت روف گاردن فکر می‌کردید، احتمالاً حالا در عملی کردن این ایده مصمم‌تر هستید. جهان به دلایل مختلف بیش از هر زمان دیگری به فضای سبز احتیاج دارد و ساخت باغ در پشت‌بام اقدامی است که هم خودِ سازنده و هم کل جامعه از آن نفع می‌برند.

 

مقالات خواندنی:

۸ ایده عالی برای طرح روف گاردن (باغ پشت بام)

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته