سنگ سابی چیست؟ و چه مواقعی کاربرد دارد؟

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

انتخاب کفپوش های ساختمانی از مهم ترین انتخاب های دکوراسیون داخلی می باشند. از طرفی سنگ های ساختمانی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. که در مکان های مختلفی مانند کفپوش خانه ها، فروشگاه ها، فضاهای اداری، تجاری و … مورد استفاده قرار می گیرند. سهولت در نظافت سنگ ها موجب شده تا امروزه از پرکاربردترین کفپوش های مورد استفاده در فضاهای مختلف شناخته شوند.

اما نکته قابل توجه در رابطه با سنگ ها، نگهداری اصولی از آن ها است. در صورتی که به خوبی از سنگ ها مراقبت نشود، پس از مدتی دوام آن ها کاهش یافته و زیبایی خود را از دست می دهند. سنگ سابی از بهترین و موثرترین روش های مراقبتی سنگ های ساختمانی است. البته در صورتی که این کار به صورت اصولی انجام نشود، می تواند منجر به آسیب دیدگی سنگ ها شود. به همین منظور شرکت کاژه در ادامه قصد دارد شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با سنگ سابی بدانید، آشنا کند.

سنگ سابی و کاربرد آن

سنگ سابی چیست؟

سنگ سابی جزو سرویس های کفسابی می باشد. با این تفاوت که تنها برای کف سابی سطوح سنگی مورد استفاده قرار می گیرد. این فعالیت به منظور لایه روبی از سنگ ها انجام می شود. با استفاده از دستگاه سنگسابی می توان تمامی جرم و آلودگی های سطح سنگ ها را برطرف نمود. از آنجایی که سطوح سنگی به خصوص کفپوش ها پس از مدتی لکه های سخت و مواد اسیدی را جذب می نمایند، هر چند وقت یک بار انجام این کار ضروری است.

در صورت عدم استفاده از این فعالیت، پس از مدتی سطوح سنگی آلوده و کدر می شوند و زیبایی خود را از دست می دهند. همچنین با نفوذ آلودگی ها به سطح سنگ ها، طول عمر آن ها نیز کاهش می یابد. هنگام بازسازی ساختمان ها می توان به جای تعویض کفپوش های سنگی، می توان آن ها کفسابی نمود و زیبایی و کیفیت آن ها را بازیابی نمود.

سنگ سابی و کاربرد آن در لایه روبی سطوح سنگی

کاربرد سنگ سابی در معماری

سنگ سابی در فضاهای مختلف به خصوص محیط های پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به پستی و بلندی های طبیعی که در سطح سنگ ها وجود دارد، آلودگی به راحتی می تواند در حفره های آن نفوذ پیدا کند. بنابراین پس از مدتی این آلودگی ها منجر به آسیب دیدگی جدی سنگ ها می شوند. به همین منظور برای پیشگیری از شکستن و کاهش طول عمر سنگ ها، نیاز است تا هر چند وقت یک بار سنگسابی انجام شود. به طور کلی از مهم ترین کاربردهای سنگ سابی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • برطرف نمودن پستی و بلندی های ایجاد شده در سطح سنگ ها
  • برطرف نمودن حفره های ایجاد شده ناشی از لکه های اسیدی
  • رفع کدری سنگ ها و آلودگی های ایجاد شده در سطح آن ها
  • ترمیم نمودن سطح سنگ های شکسته و قدیمی
  • بهبود حفره های عمیق ایجاد شده در سطح سنگ ها
  • ترمیم نمودن فضاهای خالی میان سنگ ها

سنگ سابی در ظاهر کار بسیار راحتی است که هر کسی می تواند آن را به خوبی انجام دهد. اما نکته قابل توجه این است که در صورت عدم تخصص و مهارت کافی در این کار، احتمال آسیب رساندن به سنگ ها افزایش می یابد. به همین دلیل بهتر است انجام این کار را به نیروهای متخصص و ماهر در این زمینه بسپارید. این افراد با توجه به شرایط و نیاز سنگ ها، از بهترین روش برای سنگسابی آن ها استفاده می نمایند. زیرا این کار با توجه به شرایط سنگ ها به انواع مختلفی دسته بندی می شود. سنگسابی ایتالیایی، نانو، معمولی و زرین سابی از رایج ترین روش های انجام این کار است.

مهم ترین کاربردهای سنگ سابی

نکات قابل توجه در رابطه با سنگسابی

برای حفظ کیفیت سنگ ها و دستیابی به نتیجه بهتر از سنگ سابی نکات زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک نمایند. مهم ترین نکات ساب زنی عبارتند از:

  1. پیش از آنکه برای ساب زنی سنگ ها اقدام نمایید، خراشیدگی و حفره های عمیق سطح آن ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید. زیرا برخی از خراشیدگی ها ممکن است به قدری عمیق باشند که با انجام لایه روبی منجر به شکستن سنگ شوند. در صورت وجود این نوع خراشیدگی ها باید حتما ابتدا آن ها را ترمیم نمود و سپس ساب زنی انجام داد.
  2. ارتفاع لبه سنگ ها را نیز پیش از سنگ سابی بررسی نمایید. باید تمامی سنگ ها دارای ارتفاع یکسان باشند. در غیر این صورت ممکن است پس از ساب زنی و ایجاد درخشندگی در سطح سنگ ها، ظاهر خوشایندی ایجاد نشود.
  3. همزمان با انجام سنگ سابی، پسماندهای ناشی از آن را نیز جمع آوری نمایید. زیرا باقی ماندن پسماندهای ناشی از ساب زنی روی سطح سنگ ها منجر به کدر شدن آن ها می شود و ممکن است برای همیشه روی سطوح سنگی باقی بماند.
  4. برای پیشگیری از کاهش کیفیت و اطمینان از درخشندگی و کفسابی اصولی، بهتر است از ساب زنی خشک استفاده نمایید. در این صورت می توانید پسماندهای ناشی از ساب زنی را نیز به خوبی جمع آوری نمایید.
امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته