راه‌حل‌هایی برای اجرای روف گاردن یا سیستم بام سبز

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

راه حل هایی برای ایجاد روف گاردن - کاژه

شاید بخواهید از مهارت باغبانی خود استفاده کنید، اما حیاط شما برای باغبانی مناسب نباشد. اصلا تصور کنید در منطقه شهری زندگی می‌کنید و زمین ندارید، چه می‌کنید؟ راه‌حل شگفت‌آور این است که از بام خود به عنوان فضایی برای باغبانی استفاده کنید. دو گزینه رایج برای استفاده از سیستم بام سبز یا روف گاردن وجود دارد. امروز، در این مطلب از کاژه به تفاوت این دو، نگاه ویژه ای خواهیم داشت و همچنین به این نکته می پردازیم که چرا پرلیت منبع مفیدی برای روف گاردن‌ها است.

 

سیستم‌های بام سبز در مقایسه با روف گاردن‌ها

وقتی می‌خواهید پرورش روف گاردن‌ها را روی پشت بام خود برنامه ریزی کنید، لازم است که دو روش را اشتباه نگیرید: روف گاردن‌  و سیستم‌های بام سبز. هر دو امکان باغبانی در پشت بام را دارند اما بسیار متفاوت هستند و نیاز به برنامه ریزی متفاوتی دارند.

سیستم بام سبز

سیستم بام سبز طرح کلی ساخت سقفی است که امکان باغبانی بر روی آن فراهم است. که معمولا کسب و کارها از این روش استقبال می کنند. مردم معمولاً از این فضا برای گیاهان بسیار مقاوم استفاده می‌کنند که می‌توانند در برابر گرما، خشک‌سالی و دمای انجماد مقاومت کنند. برای مثال گیاه سدوم یا ناز به دلیل انعطاف‌پذیری انتخاب‌ مناسبی است. سیستم‌های بام سبز علی رغم اینکه از دور زیبا به نظر می آیند؛ مزایای دیگری نیز دارند. آن‌ها ممکن است برای محافظت از غشای سقف در برابر تابش اشعه ماورا UV بنفش، مدیریت تگرگ، کنترل صدا و تثبیت دما استفاده شوند. ناگفته نماند که کمک به میزان تولید اکسیژن از دیگر فواید آن است. 

در حالی که سیستم بام سبز مزایای بسیاری دارد، چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید در نظر داشت. برخی از این موارد عبارتند از:

  • برای اجرای این کار یک بام پهن و نسبتا بزرگی لازم دارید. 
  • معمولا در مواردی که احداث ساختمان تمام شده، اجرای یک سیستم بام سبز مشکل است. 
  • فقط گیاهان مقاوم می‌توانند استفاده شوند زیرا مراقبت از این فضای سبز دشوار است.
  • شاید لازم باشد برای مراقبت دوره‌ای از گیاهان، یک متخصص استخدام کنید.

 

روف گاردن 

روف گاردن‌ها اغلب برای ساختمان های آپارتمانی، مراکز تفریحی و مدارس در مناطق شهری ایجاد می‌شوند. بنابراین مزایای گفته شده، جنبه تفریحی نیز دارند. در واقع یک فضای سبز چشم نواز می تواند به عنوان حیاط پشتی دوم در نظر گرفته شود. جالب اینجاست که مردم معمولا در روف گاردن دکوراسیون خاصی را اجرا می کنند و با قرار دادن مبلمان یک فضای دلنشینی برای شب نشینی ها و تمدد اعصاب و روان ایجاد می کنند.

راه‌حل‌هایی برای اجرای روف گاردن یا سیستم بام سبز

البته هر چیزی می‌تواند به حیاط خانه شخصی (روف گاردن) اضافه شود. شما در این فضاها علاوه بر گیاهان مقاوم، میوه‌ها، سبزیجات و سایر گیاهان خوراکی را نیز می توانید بکارید. خیلی ها با ایجاد روف گاردن سبک زندگی روستایی و مزرعه ای را در شلوغ ترین نقطه شهر احیا می کنند و از آن لذت می برند. فراموش نکنید که این فرصتی بسیار ارزشمند است تا همه اعضای جامعه بتوانند در مورد باغبانی بیاموزند و غذاهای تازه خود را پرورش دهند. حتی این روزها، رستوران هایی هستند که برخی از محصولات خود را به صورت ارگانیک در روف گاردن ها تولید می کنند.

راه‌حل‌هایی برای اجرای روف گاردن یا سیستم بام سبز

مشکلات پرورش روف گاردن‌ها

  • وزن یکی از بزرگترین نگرانی‌های این فضای سبز جدا شده از بهشت است. شما بهتر می دانید که باغبانی نیاز به خاک دارد. خاک فوق العاده سنگین است و سقف باید بتواند آن وزن را به طور مداوم تحمل کند – به علاوه باید پس از باران شدید و رشد گیاه، وزن اضافی را نیز تحمل کند.

پرلیت برای روف گاردن

پرلیت چیست؟ پرلیت توسط سنگ مذاب (ماگمایی) ایجاد می‌شود که به آن شیشه آتشفشانی نیز می‌گویند. با گذشت زمان و در طی شکل‌گیری و خنک‌سازی، آب به ماتریس سنگ خام پرلیت جذب می‌شود. وقتی سنگ معدن پرلیت به سرعت در کوره‌های صنعتی گرم می‌شود، شیشه‌های آتشفشانی نرم می‌شوند و باعث می‌شوند که مولکول‌های آب محبوس شده به بخار تبدیل شوند و ذرات پرلیت را منبسط کنند – مانند ذرت بو داده این می‌تواند حجم را تا 20 برابر اندازه اصلی خود افزایش دهد. این ذرات پرلیت منبسط شده، حباب‌های شیشه‌ای سبک و عایق بندی شده‌ای هستند که می‌توانند آب و هوا را در خود نگه دارند.

مزایای پرلیت در ساخت روف گاردن

مزایای پرلیت در ساخت روف گاردن

  • سبک است. وزن خاک کاملاً آبیاری شده 50 الی 60 کیلوگرم بر متر مکعب است. پرلیت باغبانی و پیت ماس فقط 20 کیلوگرم بر هر متر مکعب وزن دارند. پرلیت حداقل 60٪ وزن دستگاه کاشت را کاهش می‌دهد!
  • پرلیت با گذشت زمان خراب نخواهد شد.
  • آب را حفظ می‌کند و غذا‌های گیاهی را تا چهار برابر وزن خود بدون تر شدن گیاه در خود پرورش می‌دهد. این کار این امکان را فراهم می‌سازد تا مواد مغذی و ظرفیت نگهداری هوا در مخلوط کاشت فراهم شود.
  • دارای PH خنثی است و قلیایی یا اسیدیته مخلوط را تغییر نمی‌دهد.
  • این ماده نابارور است و از بیماری‌ها، حشرات و سایر آفات ناشی از خاک جلوگیری می کند.
  • به دلیل سبک بودن، کار با آن راحت‌تر از خاک است. به علاوه، حتی هزینه حمل و نقل را نیز کاهش می‌دهد.
  • پاک و بدون بو است و از نظر ایمنی قابل استفاده است.

 

ساخت روف گاردن شهری را چطور آغاز کنیم؟

گیاهان مناسب روف گاردن: آموزشی کامل برای گیاه کاری روف گاردن

ایجاد روف گاردن و ۵ نکته‌ای که باید قبل از هر اقدامی بدانید

۷ دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

باغبانی در پشت‌ بام

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته