مدرن سازی منزل با 6 راهکار آسان و ارزان

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

مدرن سازی منزل با 6 راهکار آسان و ارزان

مدرن سازی منزل، سوژه‌ای داغ در بحث دکوراسیون داخلی است. همه ما دوست داریم در یک محیط راحت و خوشایند زندگی کنیم. محیطی که علاوه بر رفاه، دارای ظاهر مناسبی بوده و قادر به ارضای نیازهای زیبایی‌شناختی ما باشد. شاید شما هم افرادی را بشناسید که به‌طور مستمر، در حال بهبود نما و ارتقای کارایی منزل خود هستند. بااین‌حال، انجام این کار برای اکثر افرادی که شاید حتی تفاوت بین ابزارهای تعمیراتی را به‌درستی نشناسند، بعید و چه‌بسا محال است. البته حتی اگر سررشته‌ای در مرمت و تعمیر خانه نداشته باشید، می‌توانید برای بازسازی ساختمان از افراد متخصص کمک بگیرید. ولی شروع عملیات بازسازی، مستلزم فراهم بودن بسترهای لازم است.

مسئله صرفاً در تخصیص بودجه لازم برای اجرای پروژه بازسازی ساختمان خلاصه نمی‌شود. بلکه زمان‌بندی و همین‌طور آشفتگی‌های قبل و حین بازسازی، ازجمله موضوعات مهمی هستند که باید درباره آن‌ها چاره‌اندیشی کرد. اگر تمایلی به مواجهه با مسائلی از این قبیل ندارید، مشکلی نیست. خوشبختانه غیر از بازسازی، روش‌های دیگری هم برای مدرن سازی منزل وجود دارند. روش‌هایی که در عین سهولت، ارزان بوده و بسیاری از آن‌ها را خودتان هم می‌توانید انجام دهید. تا انتهای این مقاله با کاژه همراه باشید تا این روش‌های کاربردی را بشناسید.

1. ایجاد فضا با طراحی باز

ایجاد فضاهای باز مبتنی بر پلان آزاد یکی از محبوب‌ترین ایده‌های مدرن سازی منزل هستند. حالا سبک‌های قدیمی در دکوراسیون داخلی، تدریجاً به حاشیه می‌روند و سبک‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. امروز بسیاری از اعضای خانواده ترجیح می‌دهند آشپزخانه و سالن پذیرایی در یک ناحیه‌ی مشترک و گسترده قرار بگیرند. آن‌ها به مرزبندی‌های سنتی در فضای خانه علاقه زیادی ندارند. علاوه بر این، وجود یک اتاق غذاخوری مجزا در خانه نیز تقریباً از مُد افتاده است. استقبال از طراحی باز را می‌توان فرصتی عالی برای ایجاد یک تحول مثبت در نمای ساختمان دانست.

 

احتمالاً به این فکر می‌کنید که چطور می‌توانید چنین سبکی را بدون برداشتن دیوارها در خانه پیاده کنید؟ این کار را به شیوه‌های مختلفی می‌توانید انجام دهید. برداشتن اُپن یا کانتر آشپزخانه، یکی از این راه‌هاست. ولی حتی اگر این ایده را هم سخت می‌دانید، می‌توانید به خلاص شدن از شر اثاثیه و وسایل حجیم فکر کنید. زوایای مختلف خانه را با دقت بررسی کنید و ببینید برداشتن کدام وسیله می‌تواند فضا را به طراحی باز دلخواه شما نزدیک کند؟ شاید هم بتوانید با جابه‌جایی چند وسیله، فضای قابل‌توجهی را آزاد کنید.

شاید تمایلی به کنار گذاشتن وسایل بزرگی مانند گنجه، کتابخانه، بوفه و … نداشته باشید. در این صورت یک ایده خوب دیگر، رنگ زدن آن‌هاست. انتخاب رنگ سفید یا کِرِم برای رنگ‌آمیزی وسایل بزرگ، آن‌ها را در بافت محیط «ذوب» می‌کند. اتفاقی که باعث می‌شود فضا بازتر و وسیع‌تر به نظر برسد. یکی دیگر از اقدامات مؤثر برای ایجاد توهم بصری، نصب آینه‌های دکوراتیو است. نصب یک آینه در مقابل پنجره، نور بیرون را با شدت به داخل منعکس می‌کند و فضا را بازتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد. بنابراین حتی اگر ایجاد یک طراحی باز در عمل ممکن نباشد، آینه های دکوراتیو می‌توانند حس حضور در یک محیط باز و گسترده را به شکلی هنرمندانه شبیه‌سازی کنند.

1. ایجاد فضا با طراحی باز

2. بهبود نورپردازی خانه

نورپردازی مناسب، فضای خانه را به معنای واقعی کلمه زنده می‌کند. به همین دلیل می‌تواند ایده خوبی برای مدرن سازی منزل باشد. یک سالن یا اتاق کم‌نور، تنگ، دلگیر و تاریک به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که با نورپردازی بهینه به‌راحتی می‌توان آن را به یک فضای خوشایند و دل‌باز تبدیل کرد.

بهبود نورپردازی خانه

برای تغییر نمای ساختمان به کمک بهبود نورپردازی، راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها خرید و نصب چراغ‌های رومیزی و همین‌طور چراغ‌های کف اتاق است. با تعبیه لامپ‌های کفی در نقاط تاریک خانه می‌توانید به این نقاط کور و بی‌تأثیر، جلوه متمایزی ببخشید.

آیا مایل به ماجراجویی بیشتری در این زمینه هستید؟ در این صورت می‌توانید نسبت به تعویض همه لامپ‌های سقفی و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های جدید اقدام کنید. البته این کار ممکن است مستلزم کمک گرفتن از یک برق‌کار حرفه‌ای باشد. ولی اگر دستی بر آتش برق‌کاری دارید، احتمالاً خودتان هم از عهده انجام آن برمی‌آیید. اینکه چه ایده‌ای را برای تقویت روشنایی و بهبود نورپردازی خانه پیاده می‌کنید به ترجیح و البته بودجه شما بستگی دارد.

3. به‌روزرسانی دستگیره درب‌ها و کمدها

بهبود نورپردازی خانه

دستگیره‌های فرسوده، کهنه و کثیفِ درب‌ها و کمدها، نقش پررنگی در ترسیم یک جلوه ملال‌انگیز برای خانه ایفا می‌کنند. از این روست که تعویض آن‌ها می‌تواند گام بلندی در راستای مدرن سازی منزل باشد. این کار هم بسیار آسان و هم بسیار ارزان است. بنابراین هیچ توجیه و بهانه‌ای برای انجام ندادن آن پذیرفتنی نیست! برای خرید دستگیره‌های جدید، گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارند که برنز، نیکل برس خورده، مس و فولاد ضدزنگ از آن جمله‌اند.

4. نصب کاغذ دیواری قابل ‌برداشت

کاغذدیواری‌های قابل‌ برداشت یا جداشدنی بسیار متفاوت از کاغذدیواری‌های سنتی هستند. درواقع ما درباره والپیپرهای شگفت‌انگیز، شیک و محبوبی صحبت می‌کنیم که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را چسباند یا از روی دیوار برداشت. کاغذ دیواری‌هایی که به جزء جدایی‌ناپذیری از اکثر منازل مدرن و امروزی تبدیل شده‌اند.

نصب کاغذ دیواری قابل ‌برداشت

تنوع الگوهای گرافیکی در کاغذ دیواری قابل‌ برداشت پتانسیل بسیار زیادی را در مدرن سازی منزل به آن‌ها می‌دهد. نمای ایجادشده به‌واسطه‌ی این والپیپرها به قدری زیبا و جذاب است که انگار برای دستیابی به این نما، یک طراح داخلی حرفه‌ای استخدام کرده‌اید. بزرگ‌ترین مزیت کاغذ دیواری قابل ‌برداشت، سهولت جداسازی آن از روی دیوار است. کندن این نوع والپیپر هیچ آسیبی به سطح دیوار وارد نمی‌کند. از آن بهتر اینکه اغلب می‌توان از والپیپر کنده‌شده مجدداً روی دیوارهای دیگر نیز استفاده کرد. اتاق خواب می‌تواند نقطه شروع خوبی برای نصب کاغذ دیواری‌های قابل‌برداشت با یک طرح آرام‌بخش باشد. اگر از نتیجه راضی بودید (که قطعاً همین‌طور خواهد بود!) می‌توانید پوشش دیوارهای بخش‌های دیگر خانه را نیز در دستور کار قرار دهید.

5. نوسازی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی جزء بخش‌هایی از منزل شماست که خیلی زود کثیف، تکراری یا ملال‌انگیز می‌شود. پس می‌توانید برای اجرای عملیات مدرن سازی منزل این بخش را هدف بگیرید.

نوسازی سرویس بهداشتی

کار را با یک نظافت اساسی و ساده شروع کنید. بله! شاید ایده‌ی چندان جذاب و سرگرم‌کننده‌ای نباشد. ولی تمیزی و زرق‌وبرق حاصل از نظافت، احتمالاً شوق و انگیزه بیشتری را برای بهبود بخش‌های دیگر سرویس بهداشتی در شما پدیدار می‌سازد. بعد از نظافت سرویس، نگاهی به دستگیره‌های قدیمی، تجهیزات روشنایی، روشویی، شیرآلات و پرده‌ها بیندازید. نیازی به درگیری با همه این موارد نیست. تعویض یک یا دو آیتم نیز می‌تواند ظاهر سرویس بهداشتی را شیک و متفاوت کند؛ بی‌آنکه نیازی به انجام اقدامات زیربناییِ وقت‌گیر و پرهزینه باشد.

6. نصب سازه‌های شیشه ای

شیشه یا گلس، یکی از مهم‌ترین عناصر مدرن سازی منزل است که این روزها کاربرد گسترده‌ای در حوزه دکوراسیون داخلی دارد. شیشه علاوه بر بزرگ‌تر نشان دادن فضا، رسانای جریان نور است. خصوصیتی که فضای داخلی خانه را روشن و روحیه‌بخش می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت سازه‌های شیشه ای، ظرافت و زیبایی ذاتی آن‌هاست که از ماهیت متریال شیشه نشئت می‌گیرد.

نصب سازه‌های شیشه ای

شیشه در عین زیبایی و کارایی، متریالی نسبتاً ارزان است و همین ویژگی، دستتان را در اجرای سازه‌های شیشه ای باز می‌گذارد. در بحث مدرن سازی منزل با استفاده از شیشه، ایده‌های متعددی مانند ساخت اتاق شیشه ای، پارتیشن‌بندی شیشه ای و … وجود دارند. ولی شاید هیچ ایده‌ای از حیث کارایی و زیبایی بصری به پای اسکای لایت یا سقف نورگیر نمی‌رسد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری درباره این سازه‌ی فوق‌العاده هستید، مقالات متعدد کاژه را در این زمینه بخوانید.

سخن آخر

در این گفتار تلاش کردیم تا 6 ایده عالی و درعین‌حال ارزان و آسان را برای مدرن سازی منزل به شما عزیزان معرفی کنیم. بااین‌حال، باید دانست که برای تغییر و تحول نمای خانه، لزوماً نباید به دنبال راهکارهای عجیب و دور از ذهن بود. گاهی حتی یک رنگ‌آمیزی ساده هم ممکن است تغییرات مورد انتظار شما را برآورده کند.

اگر هنوز در انتخاب نقطه شروع مردد هستید، نگاهی به بخش‌های مختلف خانه بیندازید. آنگاه از خود بپرسید که قدیمی‌ترین بخش‌ها یا ویژگی‌های خانه کدام‌ها هستند؟ سپس کار را از همان نقاط آغاز کنید. هر اقدام کوچکی در راستای مدرن سازی منزل، مثل حلقه‌های یک زنجیر می‌ماند. حلقه‌هایی ریز که وقتی به یکدیگر متصل شوند، موج بزرگی از تغییرات را رقم می‌زنند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط با این نوشته

One Response