مزایای بازسازی ساختمان؛ 7 دلیل برای نونوار کردن یک بنای قدیمی!

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

مزایای بازسازی ساختمان

آیا بین بازسازی ساختمان یا تخریب کامل خانه بر سر دو راهی هستید؟ در این صورت با مرور مزایای بازسازی ساختمان شاید متقاعد شوید که گزینه اول را انتخاب کنید!

هر ساختمانی به مرور زمان پیر می‌شود و درنهایت به تغییر نیاز پیدا می‌کند که این تغییر می‌تواند اَشکال مختلفی داشته باشد. اگر صاحب یک ساختمان قدیمی و فرسوده هستید، عجیب نیست که بین احیا یا تخریب کامل آن مردد باشید. اکثر مردم معتقدند که ساختمان‌های جدید، مزایای زیادی نسبت به ساختمان‌های قدیمی دارند. بااین‌حال، گاهی اتخاذ یک نگاه و رویکرد متفاوت می‌تواند به خلق ارزش قابل‌توجهی منجر شود.

مزایای بازسازی ساختمان

در این مقاله از کاژه با بررسی 7 مورد از مزایای بازسازی ساختمان نشان می‌دهیم که چرا باید احیای یک بنای قدیمی را به تخریب و شروع از صفر ترجیح داد. البته تردیدی نیست که گاهی بنا به شرایط، تخریب می‌تواند انتخاب بهتری باشد. بااین‌حال بازسازی در بسیاری از مواقع، یک راهکار در دسترس است که به‌واسطه آن می‌توان در صرف پول، زمان و انرژی صرفه‌جویی زیادی کرد.

 

مزایای بازسازی ساختمان

بدون مقدمه بیشتر بهتر است برویم سراغ اصل مطلب! پس در اینجا 7 مزیت بازسازی ساختمان را که دلایل محکمی برای ترجیح این راهکار بر تخریب و ساختن خانه از صفر هستند معرفی و تشریح می‌کنیم.

مزایای بازسازی ساختمان

1. حفظ طراحی اولیه ساختمان

با گذشت زمان، ساختمان‌ها دچار فرسودگی‌های قابل‌توجهی می‌شوند که تغییر رنگ، زوال بتن، آسیب‌های فونداسیونی و حتی رشد میکروبیولوژیکی قارچ‌ها و باکتری‌ها از آن جمله‌اند. علی‌رغم نگهداری منظم سالانه، باز هم عوامل محیطی و شرایط آب و هوایی می‌توانند سلامت ساختمان را تهدید کنند. ولی این لزوماً بدان معنا نیست که ساختمان باید تخریب شود! اگر وابستگی عاطفی زیادی به ساختمان خود دارید و حفظ طراحی اصیل و منحصربه‌فرد آن برایتان مهم است، آنگاه می‌توانید با بازسازی، به آن حیات دوباره‌ای ببخشید.

2. وفاداری به تاریخچه قدیمی ساختمان

یکی دیگر از مزایای بازسازی ساختمان قدیمی می‌تواند وفاداری به تاریخچه قدیمی آن باشد. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی چیزهای زیادی به ما می‌آموزند. آن‌ها نشانه‌هایی زنده از گذشته‌های دوری هستند که تاریخچه نسل‌های قبل از ما و همین‌طور خصوصیات معماری و طراحی قدیم را به تصویر می‌کشند. آن‌ها ضمن حفظ ارتباط ما با گذشته، شخصیت و اصالت خاصی را به محله‌های مسکونی می‌بخشند. فقط یک لحظه تصور کنید که ناگهان اگر همه ساختمان‌های قدیمی شهر را خراب و آن‌ها را با بناهای جدید جایگزین کنیم، ظاهر شهر چگونه خواهد شد؟!

3. اقتصادی بودن

کاهش هزینه‌های احیا، بدون تردید جزء جذاب‌ترین مزایای بازسازی ساختمان است. فرایند بازسازی در اغلب مواقع مقرون‌به‌صرفه‌تر از ساخت یک ساختمان کاملاً جدید است. این گزاره به‌ویژه در مواقعی که طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان نیاز به تغییر نداشته باشد، صدق می‌کند. انجام عملیاتی مثل تمیز کردن نمای بیرونی، رفع ترک‌ها، رنگ‌آمیزی، تقویت سازه و … آن‌قدرها گران تمام نمی‌شود. به این ترتیب از طریق بازسازی ساختمان به‌راحتی می‌توانید ساختمان را از نظر ظاهر و کارکرد به سطح مطلوبی ارتقا دهید. در این صورت دیگر نیازی نیست خود را در معرض خطر ورشکستگی قرار دهید!

4. صرفه‌جویی در زمان

تخریب ساختمان برای بنای یک ساختمان جدید علاوه بر پول، انرژی و زمان زیادی را می‌طلبد. وقتی بتوانید به کمک تجهیزات تخصصی و نیروی انسانی ماهر، نمای بیرونی و فضای درونی خانه را ظرف چند روز یا هفته متحول کنید، چه لزومی دارد که با فرایند طولانی و کلافه کننده‌ی تخریب و دوباره ساختن درگیر شوید؟

5. پایداری زیست‌محیطی

شاید نام بردن از پایداری محیط‌ زیست به‌عنوان یکی از مزایای بازسازی ساختمان قدیمی عجیب به نظر برسد. ولی وضعیت زیست‌محیطی کره خاکی ما آن‌قدر وخیم است که انسان‌ها را موظف می‌کند تا به هر شکلی که می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند.

زباله‌های ساختمانی با پُر کردن محل دفن زباله و همین‌طور آلوده کردن رودخانه‌ها و دریاچه‌ها محیط‌ زیست را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهند. ولی حفظ یک ساختمان قدیمی از طریق بازسازی و مرمت آن می‌تواند میزان زباله‌های ورودی به محیط‌زیست را به شکل چشمگیری کاهش دهد. علاوه بر این، چنین اقدامی باعث صرفه‌جویی در مصرف منابع موردنیاز برای ساخت یک بنای جدید خواهد شد.

6. حفظ ارزش ذاتی

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا برخی ساختمان‌های قدیمی در شرایط برابر، گران‌تر از ساختمان‌های جدید هستند؟ دلیل این امر آن است که در ساخت اغلب ساختمان‌های قدیمی، از مصالح بهتر و مرغوب‌تری استفاده شده است. علاوه بر این، طراحی بسیاری از این ساختمان‌ها طوری است که ضمن ایجاد نمای متمایز، ایمنی مضاعفی به ساختار بنا می‌بخشد. به همین علت گاهی یک ساختمان قدیمی با حدود یک قرن قدمت مقاوم‌تر از ساختمانی است که اخیراً و با مصالح جدید ساخته شده! ضمناً گاهی داستان‌های شنیدنی و جذابی در دل ساختمان‌های قدیمی وجود دارند. هر کدام از این موارد می‌توانند با حفظ ارزش ذاتی یک ساختمان قدیمی، مالکان را از اجرای عملیات تخریب منصرف سازند.

7. کاهش هزینه‌های تأسیساتی

بخش عمده‌ای از هزینه بنای یک ساختمان جدید را مخارج تأسیساتی تشکیل می‌دهند و کاهش این مخارج یکی دیگر از مزایای بازسازی ساختمان است. در بازسازی، به دلیل موجودیت سازه در مکان فعلیِ خود دیگر به اقداماتی مثل خرید زمین، رسیدگی به الزامات قانونی، تخریب، نصب و اتصال تأسیسات و … نیاز نیست.

مزایای بازسازی ساختمان؛ 7 دلیل برای نونوار کردن یک بنای قدیمی!

سخن آخر

اگر تا قبل از خواندن این مقاله روی احداث یک ساختمان کاملاً جدید مُصِر بودید، مرور مزایای بازسازی ساختمان شاید نظرتان را در این زمینه تغییر داده باشد. بازسازی ساختمان در ابعاد و مقیاس‌های مختلفی قابل‌اجراست. اینکه بازسازی را در چه مقیاسی انجام دهید به عواملی مثل وضعیت فرسودگی ساختمان، سلایق شخصی، بودجه و … بستگی دارد. بازسازی را می‌توان در سه شکل نوسازی ساختمان، مرمت ساختمان و ریمدلینگ ساختمان (مدل‌سازی مجدد) انجام داد.

ناگفته نماند که صحبت کردن از مزایای بازسازی ساختمان به این معنا نیست که همواره باید احیا ساختمان را به تخریب آن ترجیح داد. گاهی وضعیت یک ساختمان قدیمی آن‌قدر بحرانی و بد است که عملاً هیچ راهی جز تخریب آن باقی نمی‌ماند. ولی همان‌طور که کشیدن یک دندان طبیعی و کاشت یک دندان جدید به جای آن آخرین راه است، تخریب ساختمان نیز معمولاً باید به‌عنوان آخرین گزینه مدنظر قرار بگیرد. وقتی بازسازی بتواند انتظارات شما از ساختمان را با هزینه و زمان کمتر محقق کند، چرا باید گزینه سخت‌تر را انتخاب کنید؟!

مزایای بازسازی ساختمان

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته