معرفی مراحل گچ‌کاری ساختمان – از صفر تا صد

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

معرفی مراحل گچ‌کاری ساختمان – از صفر تا صد

از جمله اولین مراحلی که یک ساختمان را از شکل ‌و شمایل اولیه خارج کرده و به محیطی قابل سکونت و زیبا تبدیل می‌کند، گچ‌کاری آن می‌باشد. سپردن این کار به دست افراد حرفه‌ای و کاربلد، نتایج بهتری را رقم خواهد زد. مراحل گچکاری ساختمان شامل مواردی است که حذف هر یک، کیفیت کار را به‌شدت پایین خواهد آورد. مجموعه کاژه با دارا بودن افراد متخصص گچ‌کار و رعایت کلیه اصول گچ‌کاری، توانسته است رضایت خاطر کلیه کاربران خود را فراهم آورد.

ترتیب مراحل گچ‌کاری ساختمان

برای شروع به کار، رعایت ترتیب مراحل گچ‌کاری ساختمان، سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده و نتیجه‌ای درست، اصولی، باکیفیت و تمیز به همراه خواهد داشت:

1- تمیز کردن لوازم و ابزار گچ‌کاری

تجهیزات و ابزار گچ‌کاری شامل سطل، ماله، کاردک و … می باشد. هر یک از این لوازم بایستی از هرگونه باقیمانده گچ عاری باشند تا کاری بدون عیب و کاملا تمیز تحویل شود. تمیزکاری ابزار و لوازم در حین کار، ابتدا و انتهای هر روز کاری، باید با دقت و حوصله انجام پذیرد تا بدین‌ترتیب کیفیت کار پایین نیاید.

2- تمیز نگه‌داشتن محیط کار

در حین انجام گچ‌کاری، کثیف کاری‌های آن غیر قابل انکار است، اما با رعایت برخی از موارد، مانع ریختن نخاله های گچ شده و همین تمیزی محیط کار، در سرعت بخشی به عملیات گچ‌کاری نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

3- صاف کردن، آماده کردن و تمیز کردن سطح: دیوار یا هر سطحی که قرار است گچ بر روی آن قرار گیرد، باید عاری از هرگونه زدگی، برآمدگی، فرورفتگی، ترک و ریختگی باشد. پس بهتر است قبل از شروع به گچ‌کاری، ابتدا سطح آماده و به واسطه دستمال خیسی از گرد و غبار پاک شود تا نتیجه بهتری حاصل شود.

تمیز و صاف کردن سطح قبل از شروع گچ‌کاری
تمیز و صاف کردن سطح قبل از شروع گچ‌کاری

4- آماده کردن خمیر گچ

یکی از مهمترین مراحل گچ‌کاری ساختمان، آماده کردن گچ می باشد، این مرحله از کار بایستی با دقت و حوصله زیاد انجام گیرد. چنانچه میزان متناسب و مشخص آب و گچ با هم ترکیب شود، خمیر گچ به دست آمده، ‌به‌خوبی بر روی سطوح نشسته و از ریختن و ترک خوردگی آن جلوگیری به عمل خواهد آمد.

نکته قابل‌توجه برای آماده سازی خمیر گچ این است که، باید گچ به آب اضافه شود نه آب به گچ. به همین منظور، ابتدا سطل تا نیمه‌ی پر از آب شده و سپس گچ آرام آرام به آن اضافه می شود و در این حین مرتب همزده می شود تا گچ و آب کاملا با هم مخلوط شده و گلوله نشوند. ترکیب کردن گچ با آب گرم باعث زودتر خشک شدن و با آب سرد باعث دیرتر خشک شدن گچ خواهد شد.

یکی از روش‌های تشخیص متناسب بودن میزان آب و گچ این است که یک چوب به‌صورت عمودی در داخل سطل قرار گیرد، زمانی‌که این چوب در حالت ثابت بر سر جای خود باقی ماند، یعنی غلظت خمیر گچ به‌اندازه دلخواه رسیده ‌است.

5- گچ کاری را آغاز کنید

در این محل با استفاده از ماله، مقداری از خمیر گچ را برداشته و بر روی سطح قرار داده و آن را صاف می کنند، بهتر است برای صاف کردن گچ روی سطح، کاردک از پایین به بالا حرکت کند. چنانچه گچ شل بود و از روی سطح سرازیر شد، با کمی صبر کردن سفتی گچ به حد ایده‌آلی خواهد رسید.

6- تکمیل گچ‌کاری

سطحی که گچ بر روی آن کشیده شد، به واسطه کشیدن ماله از همه جهات، صاف و یکدست می شود. در این مرحله فشار دست در همه نقاط سطح، بایستی یکنواخت باشد.

برداشتن خمیر گچ با ماله و کشیدن آن بر روی سطح
برداشتن خمیر گچ با ماله و کشیدن آن بر روی سطح

در جاهایی که احساس می شود سطح بالاتر بوده و گچ بیشتری در آن قسمت قرار گرفته ‌است، کمی آب زده می شود تا نرم شده و سپس به وسیله ماله صاف شود.

7- پایان مرحله گچ‌کار

در آخرین مرحله از مراحل گچ‌کاری ساختمان، به مدت دو تا پنج روز به گچی که بر روی سطح کشیده شده است، استراحت داده می شود تا کاملاً خشک شود. بایستی از دست زدن، فشردن و ضربه زدن بر روی گچ خیس جلوگیری کرد، چراکه باعث ریزش و ترک خوردن آن خواهد شد.

اجرای دقیق مراحل گچ‌کاری ساختمان توسط تیم کاژه

مجموعه کاژه به پشتوانه تجربه و سابقه درخشان خود، و به کمک افراد متخصص گچ‌کار، تابه‌حال هزاران پروژه گچ‌کاری ساختمان را با موفقیت و رضایت به پایان رسانده‌ است. روزانه تعداد بی‌شماری از سفارشات برای این مجموعه ارسال می‌شوند و باعث خرسندی است که کاژه توانسته‌است محبوبیت بسیار خوبی در بین کاربران خود به دست آورد.

چنانچه به ‌عنوان یک کارفرما به‌دنبال مجموعه‌ای هستید که از صفر تا صد گچ‌کاری ساختمان یا بازسازی ساختمان و اجرای دکوراسیون داخلی را به دست گرفته و آن را به بهترین شکل ممکن به انجام رساند، به مجموعه ما اعتماد کنید. این مجموعه در نظر دارد به‌منظور رفاه حال کلیه کاربران و کارفرمایان، پروژه‌های خود را با بالاترین کیفیت و تخصص و کمترین هزینه به انجام رساند.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته