برای نگهداری ایزوگام به چه مواردی باید توجه کرد؟

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

اهمیت نگهداری از ایزوگام

یکی از مواردی که در انواع بازسازی ساختمان مطرح است، استفاده از ایزوگام جهت عایق کاری سطوح داخلی و خارجی ساختمان است. هدف از این عایق کاری، جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به فضاهای داخلی سقف و دیوارهاست. چرا که در صورت نفوذ آب یا رطوبت به این سطوح، پس از مدتی شاهد وقوع پوسیدگی، فرو ریختگی و یا ایجاد شکستگی در سطوح خواهیم بود. از این جهت لازم است نسبت به عایق کاری این سطوح، قبل از وقوع این اتفاقات، اقدام شود.

نکته ای که قبل و بعد از نصب انواع ایزوگام بر روی این سطوح اهمیت دارد، بحث چگونگی نگهداری از عایق مورد نظر می باشد. چرا که این نوع از عایق ها نیز همانند سایر مواد ساختمانی از عمر مفید مشخصی برخوردارند. در صورت بی توجهی به نکات مربوط به نگهداری و حفظ این عایق ها، شاهد از بین رفتن تدریجی آن ها خواهیم بود. بنابراین برای جلوگیری از هدر رفت هزینه های اجرایی و نیز آسیب های احتمالی در آینده، لازم است که به نکات گفته شده در این مقاله توجه نمایید. این نکات شامل نکات نگهداری از ایزوگام قبل، حین و بعد از نصب است.

ایزوگام و اهمیت نگهداری از آن
نکات قابل توجه در نگهداری از ایزوگام

نگهداری از ایزوگام قبل و حین انجام نصب

اولین نکته ای که باید به آن توجه نمود، بحث خرید یک ایزوگام با کیفیت است. چرا که جنس نامرغوب عمر مفید کوتاهی دارد. فرقی هم نمی کند که حین نصب یا بعد از نصب از آن چقدر نگهداری به عمل آید. به زودی از بین خواهد رفت. لذا در این مورد خاص، شما می توانید با متخصصان گروه کاژه که سابقه ای طولانی در امر بازسازی ساختمان و مباحث مربوط به آن دارند، مشاوره و راهنمایی بگیرید.

پس از خرید عایق مناسب، لازم است که تا زمان نصب آن، از آن به خوبی نگهداری شود. چرا که آسیب های قبل از نصب شدن عایق، نصب آن را با مشکل مواجه می سازد. به طور مثال؛ گفته می شود که پس از خرید، باید ایزوگام مورد نظر را در محیط مرطوب قرار ندهید. همچنین از تابش مستقیم نور خورشید به رول های عایق جلوگیری نمایید. هنگام حمل آن برای انجام عمل نصب نیز، به هیچ وجه عایق مورد نظر بر روی زمین کشیده نشود. این عمل باعث وارد شدن آسیب هایی به بافت آن می شود.

از جمله نکات مهم دیگری که در هنگام نصب عایق باید به آن ها توجه کرد تا عایق مورد نظر از عمر مفید مناسبی برخوردار باشد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تا حد امکان، ایزوگام مورد نظر بر روی سطح ناهموار و دارای سنگ ریزه های تیز نصب نشود.
  • سطحی که قرار است عمل نصب عایق روی آن صورت گیرد، به خوبی خشک شده باشد.
  • عمل نصب باید توسط افراد خبره و کار بلد صورت گیرد.
  • در هنگام نصب ایزوگام، تا حد امکان از دمپایی های نرم برای راه رفتن روی آن استفاده شود.

نگهداری از عایق حرارتی بعد از نصب

عده ای بر این باور هستند ” همین که ایزوگام بر روی سطح پشت بام یا سطوح داخلی نصب شود، دیگر کار تمام است. ” اما ذکر این نکته لازم است که مهم ترین اقدامات برای نگهداری و افزایش طول عمر عایق، بعد از نصب و اجرای ایزوگام صورت می گیرد. در این مرحله برای نگهداری از آن باید به نکات زیر توجه نمود:

ایزوگام
نگهداری از ایزوگام و افزایش طول عمر مفید آن
  • از گذاشتن اشیای نوک تیز و یا سنگین بر روی عایق، جدا خودداری شود. این عمل باعث آسیب بافت و رویه عایق حرارتی مورد نظر می شود.
  • در روزهای بارانی و برفی، باید برون روی آب از طریق ناودان و شیروانی ها به طور مرتب چک شود. بی توجهی به این مورد، موجب جمع شدن و نفوذ آب به داخل ایزوگام می شود. پس از مدتی عایق نصب شده خصوصیات حفاظتی خود را از دست می دهد.
  • سطح روی عایق باید به صورت مرتب جارو شده و تمیز گردد. به ویژه این که این سطوح نسبت به فضولات پرندگان حساسیت بالایی دارند. به طوری ماندگاری این مواد روی عایق می تواند موجب وارد کردن آسیب به بافت آن شود.
  • اگر مجبور به گذاشتن کولر روی پشت بام ساختمان هستید، باید از پایه های مناسب و پهن برای این منظور استفاده نمایید.
  • و در آخر باید به نگهداری از ایزوگام های نصب شده در سطوح داخلی سرویس های بهداشتی نیز توجه کنید. برای این منظور توصیه می شود پس از عایق کاری این سطوح، از کاشی و سرامیک بر روی آن استفاده نمایید.
امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته