نحوه اجرای ایزوگام

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

نکاتی در مورد اجرای ایزوگام

اجرای ایزوگام بر روی سطوح ساختمانی، یکی از راهکارهای بازسازی ساختمان در معماری نوین امروز است. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده این عایق را به عنوان برترین عایق حرارتی در قرن اخیر بشناسیم، همین اجرای آسان آن است. می دانیم که یک ایزوگام استاندارد از ترکیب قیر و الیاف مصنوعی نظیر تیشو و پلی استر درست می شود. بنابراین کیفیت بالای مواد اولیه آن در هنگام تولید، از نظر متخصصان گروه کاژه، از مهم ترین علل نصب آسان آن است. به همین جهت امروزه در موارد بسیاری از ایزوگام استفاده می گردد. از جمله می توان به پی کاری و فونداسیون یک ساختمان و نیز ایزولاسیون سطوح پشت بام و دیوارها اشاره نمود.

اجرای ایزوگام
نحوه نصب و اجرای ایزوگام بر روی سطوح ساختمانی

در اجرای ایزوگام، لازم است نکات مهمی را رعایت کنیم تا از خسارات احتمالی بعدی پیشگیری نماییم. از جمله مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای اجرای ایزوگام، باید از یک ایزوگام مناسب استفاده شود. به طور مثال ایزوگامی که در پشت بام ساختمان های مناطق گرمسیر به کار می رود متفاوت از ایزوگام به کار رفته در پی سازی یا سطوح لوله های نفتی است.
  • در هنگام نصب ایزوگام، باید حواسمان به شیب بندی سطحی که قرار است روی آن عایق کاری صورت گیرد، باشد. اگر شیب بندی به صورت استاندارد انجام نشود، تجمع آب و نفوذ رطوبت می تواند بعدها به ایزوگام آسیب وارد کند.
  • در روزهای بارانی و نیز سرد زمستان، نباید اجرای ایزوگام صورت گیرد. چرا که ایزوگام به خوبی به سطح زیرین خود نمی چسبد و به زودی آسیب می بیند.

مراحل اجرای ایزوگام

در اجرای ایزوگام بر روی سطوح مختلف ساختمانی، مراحل خاصی وجود دارد که لازم است به آنها در هنگام نصب توجه کرد. در ادامه به بیان خلاصه ای از هر کدام از این مراحل می پردازیم:

  1. تمیز کردن
    سطح مورد نظر قبل از نصب و اجرای عایق بایستی که به خوبی آب و جارو شود. این عمل کمک می کند که مواد تیز و برنده در سطح پشت بام یا سایر سطوح باقی نماند. چرا که در صورت وجود این مواد، در هنگام نصب ایزوگام با مشکل رو به رو خواهیم شد.
  2. درزگیری
    در این مرحله به منظور آماده سازی سطح برای اجرای ایزوگام بر روی آن، لازم است سطح به کمک موادی صاف و هموار گردد. از جمله این مواد می توان به قیر، سیمان و ماسه و چسب پلاستیکی اشاره نمود. استفاده از این مواد برای پر کردن درز و شکاف های موجود در سطح لازم است.
  3. زیرسازی سطح کار
    برای این که ایزوگام در مرحله نصب به خوبی به سطح زیرین خود بچسبد، لازم است برای زیرکاری سطح مورد نظر اقداماتی صورت گیرد. می توان سطح را قبل از اجرای عایق کاری، با استفاده از سرامیک، کاشی و یا آسفالت پوشاند. با این عمل ایزوگام به راحتی روی آن قرار می گیرد. از طرفی باید اشاره کنیم که ایزوگام معمولا روی سطوح آجری و مرطوب به خوبی نمی چسبد.
  4. شیب بندی کار
    در این مرحله از اجرای ایزوگام، سطح باید به گونه ای آماده شود که پس از نصب ایزوگام روی آن، شاهد تجمع آب نباشیم. بنابراین لازم است در هنگام عایق کاری سطوح نزدیک به محل نصب کولر، همچنین محل دودکش و ناودان ها، نسبت به شیب بندی مناسب آن ها نهایت دقت را به کار ببریم.
  5. باز کردن رول ایزوگام
    با استفاده از حرارت مشعل و نیز ایجاد برش در ایزوگام، اقدام به باز کردن آن می نماییم. توجه کنید که باز کردن ایزوگام در هنگام نصب، بایستی که از دو طرف صورت گیرد. با این کار عمل نصب و چسباندن سطوح از وسط ایزوگام شروع می شود. با این کار اجرای عایق بندی به صورت کاملا اصولی و با رعایت خط تنظیم تراز شده به پیش می رود.
اجرای ایزوگام
مراحل اجرای ایزوگام روی سطوح ساختمانی

روش استفاده از شعله در هنگام نصب

یکی از لوازم مهم کار در هنگام اجرای ایزوگام، مشعل حرارتی مناسب است. برای استفاده از مشعل در هنگام نصب ابتدا باید حرارت شعله تنظیم شود. حرارت های بالا آسیب زننده است و حرارت های پایین موجب عدم چسبیدن مناسب عایق بر روی سطح می شود.

در هنگام کار با مشعل، پس از تنظیم شعله، به صورت همزمان قشر روی عایق و لایه پرایمر را مذاب می کنیم. سپس با استفاده از پا یا دست ایزوگام را محکم بر روی سطح می چسبانیم. همچنین برای اطمینان از خوب چسبیدن ایزوگام بر روی سطح مورد نظر، بهتر است که لبه ها و نقاط انتهایی عایق را دو مرتبه گرم کنیم.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته