نصب اسکای لایت و 6 نکته‌ای که قبل از شروع باید بدانید

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

نصب اسکای لایت

نصب اسکای لایت یک ایده عالی برای بهبود دکوراسیون داخلی ساختمان است. دریافت نور طبیعی بیشتر و روشن کردن محیط تاریک داخل خانه می‌تواند مطلوبیت سکونت در خانه را به شکل چشمگیری افزایش دهد. بااین‌حال، اجرای اسکای لایت یک تصمیم مهم بوده که اتخاذ آن مستلزم توجه به جنبه‌های مختلف است. به عبارت دیگر نکاتی وجود دارند که پیش از اضافه کردن سقف نورگیر باید به‌خوبی درباره آن‌ها فکر کنید. نظر به اهمیت این نکته‌ها قصد داریم گفتار پیش رو را به ذکر و توضیح آن‌ها اختصاص دهیم. از شما سروران دعوت می‌کنیم مثل همیشه تا انتها با کاژه همراه باشید.

نصب اسکای لایت و 6 نکته‌ای که قبل از شروع باید بدانید

موارد مهمی که باید قبل از نصب اسکای لایت آن‌ها مدنظر قرار دهید

قبل از تصمیم‌گیری درباره اجرا اسکای لایت باید 6 نکته اساسی را در این خصوص مدنظر قرار دهید.

1. بررسی وضعیت سقف

اسکای لایت را باید روی یک سقف سالم نصب و اجرا کرد. اگر سقف ساختمان شما معیوب یا بیش‌ازحد قدیمی باشد، بهتر است دست نگه دارید. زیرا سازه‌ی جدید نه تنها به خوبی روی آن نصب نمی شود، بلکه می تواند انسجام و ایمنی ساختار سقف را در معرض خطر قرار دهد. در چنین مواقعی توصیه می‌شود که قبل از نصب اسکای لایت، نسبت به تعویض یا تعمیر سقف خانه اقدام کنید.

2. نوع سقف

همه سقف‌ها مناسب اجرا اسکای لایت نیستند. به‌عنوان مثال نوع معماری و استقرار خرپاها ممکن است نصب ایمن سقف نورگیر را با مشکل روبرو کند. از طرف دیگر، بُریدن و برداشتن خرپاها یا تیرهای سقف برای تعبیه‌ی اسکای لایت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این یک اقدام پرریسک و خطرناک است. بنابراین هنگام بررسی وضعیت سقف، به نوع آن و امکان یا عدم امکان نصب اسکای لایت روی آن نیز دقت کنید. برای این منظور می‌توانید از یک مجموعه معتبر و متخصص مثل کاژه مشاوره بگیرید.

نوع سقف اسکای لایت

3. استایل سقف

به‌طور کلی سقف‌های زاویه‌دار، گزینه‌های بهتری برای اجرای نورگیر سقفی هستند. داشتن زاویه از تجمع آب روی اسکای لایت جلوگیری کرده و آن را به مسیرهای دیگر هدایت می‌کند. به این ترتیب، احتمال انباشت آب و بروز مشکلاتی مثل نشتی به حداقل می‌رسد. علاوه بر این، تماس آب با شیشه و فریم اسکای لایت در بلندمدت می‌تواند باعث ایجاد فرسودگی متریال شود.

استایل سقف

4. جهت پشت بام

پیدا کردن بهترین نقطه برای نصب سقف شیشه ای نورگیر نکته‌ای بسیار مهم است. شما باید درباره بخش‌هایی از خانه که ترجیح می‌دهید نور بیشتری دریافت کنند تصمیم بگیرید و بر اساس تصمیمتان، نقطه‌ای مناسب را برای اجرای اسکای لایت بیابید.

توجه داشته باشید که نصب نورگیر سقفی در ضلع جنوبی می‌تواند در فصول بهار و تابستان، باعث گرم شدن بیش‌ازحد محیط شود. از طرف دیگر، دقت کنید که نقطه‌ی انتخابیِ شما برای اجرای سقف نورگیر بین درختان یا ساختمان‌های بلند اطراف احاطه نشده باشد. این امر می‌تواند ورود جریان نور طبیعی به فضای داخلی خانه را به شکل محسوسی کاهش دهد.

موارد مهمی که باید قبل از نصب اسکای لایت آن‌ها مدنظر قرار دهید

5. ثابت یا تهویه دار؟

به‌طور کلی اسکای لایت ها به دو نوع ثابت و تهویه دار تقسیم می‌شوند. اسکای لایت های ثابت، فاقد قابلیت باز شدن هستند؛ درست برعکس اسکای لایت های تهویه دار که به فراخور نیاز می‌توان آن‌ها را باز و بسته کرد. نورگیر سقفی ثابت، فقط نور را از خود عبور می‌دهد و طوری طراحی شده که گرما و رطوبت محیط داخلی را حفظ کند. این نوع اسکای لایت، از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی انتخابی بهتر است و کمتر دچار مشکلاتی مثل نشتی می‌شود. بااین‌حال، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که اسکای لایت ساختمان، علاوه بر نور، هوای تازه‌ی بیرون را نیز به محیط داخل وارد کند. به‌طور کلی، اگر فضای موردنظر مشکل تهویه داشته باشد، نصب اسکای لایت تهویه دار انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. ناگفته نماند که باز و بسته کردن اسکای لایت های متحرک را هم می‌توان به‌صورت دستی و هم به‌صورت الکترونیکی (مثل ریموت کنترل) انجام داد.

6. فرایند نصب اسکای لایت

حتی اگر همه پیش‌زمینه‌ها فراهم باشد ولی فرایند نصب به‌طور اصولی انجام نشود، نتیجه‌ی کار مطلوب نخواهد بود. فرایند نصب سقف نورگیر ممکن است مستلزم ایجاد خرابی‌های مختصری در ساختار فعلی سقف باشد. خرابی‌هایی که انجام تعمیرات فوری و حرفه‌ای را می‌طلبند. فریم بندی، آب‌بندی و درزگیری مناسب سازه از دیگر نکات مهم در فرایند نصب سقف نورگیر هستند.

 

دست‌کاری خرپای سقف برای اجرای اسکای لایت؟!

همان‌طور که گفتیم گاهی پیش می‌آید که نوع نصب و استقرار خرپاها، اجازه اجرای نوع خاصی از اسکای لایت را نمی‌دهد. در چنین مواقعی، دست‌کاری خرپاها از طریق حذف و برداشتن آن‌ها ممکن است ایده‌ی وسوسه‌انگیزی به نظر برسد. بااین‌حال باید بدانید که خرپاها بر اساس محاسبات دقیق و مهندسی‌شده نصب و تعبیه می شوند. به همین دلیل، همواره توصیه بر آن است که از دست‌کاری آن‌ها اجتناب کنید. این اقدام می‌تواند ایمنی ساختار سقف را تهدید کند. البته این بدان معنا نیست که انجام این کار محال باشد. ولی انجام اصولی این کار، معمولاً مستلزم صرف هزینه زیادی است. اگر سقف شما به دلیل ساختار خرپاها، برای نوع خاصی از اسکای لایت مناسب نیست، ایرادی ندارد. شما می‌توانید به دنبال نصب مدل دیگری از سقف نورگیر باشید یا تعبیه‌ی لوله‌های نوری بین خرپاها را در دستور کار قرار دهید.

دست‌کاری خرپای سقف برای اجرای اسکای لایت؟!

سخن آخر

دیدیم که نصب اسکای لایت، پروژه‌ای نیست که تصمیم بگیرید و بلافاصله آن را عملی کنید! این کار توجه به جنبه‌های مختلفی را می‌طلبد که در این گفتار به 6 مورد از مهم‌ترین این جنبه‌ها اشاره کردیم. شما می‌توانید سقف نورگیر را در قالب یکی از پروژه‌های بازسازی ساختمان اجرا کنید. انجام این کار ساختمان شما را از حیث زیبایی و کارایی به سطح متفاوتی ارتقا می‌دهد.

برای دریافت مشاوره و نصب اسکای لایت به یک مجموعه کاردان و باتجربه نیاز دارید؟ کاژه با سال‌ها سابقه در حوزه معماری و دکوراسیون، ایده‌هایتان را به بهترین شکل ممکن پیاده می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط با این نوشته