نو سازی ساختمان و یک سؤال مهم: کار را از کجا شروع کنیم؟

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

نوسازی ساختمان و یک سؤال مهم: کار را از کجا شروع کنیم؟

آیا در حال برنامه‌ریزی برای نو سازی ساختمان هستید؟ آیا عملیات نوسازی شامل چند اتاق یا پروژه مختلف است؟ اگر پاسخ این سؤالات مثبت باشد، آنگاه عجیب نیست که درباره نقطه شروع مردد باشید. واقعاً در چنین شرایطی از کجا باید شروع کرد؟ از مناطق عمومی مثل آشپزخانه و هال پذیرایی یا از نقاط دورافتاده‌تری مثل اتاق خواب‌ها؟ به‌طور کلی هر چه مقیاس پروژه نوسازی بزرگ‌تر باشد، تردید شما برای اینکه از کجا باید کار را آغاز کنید بیشتر می‌شود. ازآنجایی‌که تردید درباره مراحل شروع بازسازی خانه، مسئله‌ای رایج و درعین‌حال بغرنج است، سعی می‌کنیم در این مقاله شما عزیزان را به بینش روشنی در این زمینه برسانیم. دعوت می‌کنیم مثل همیشه تا انتها با ما همراه باشید.

 

وقتی خودتان انجام پروژه نو سازی ساختمان را بر عهده می‌گیرید!

آیا پلن‌های نوسازیِ مدنظر شما سبک و محدود هستند؟ شاید هم مثل پروژه‌هایی همچون رنگ‌آمیزی، کاشی‌کاری، نصب کف‌پوش و … بیشتر ماهیت تزئینی داشته باشند. در این صورت ممکن است ترجیح دهید که خودتان پروژه را اجرا و مدیریت کنید.

اگر این‌طور است، مهم‌ترین معیار برای شروع نوسازی خانه باید احساس راحتی شما و اعضای خانواده باشد. باید پلنی را انتخاب کنید که بتوانید هم‌زمان با اجرای آن، دردسرها و آشفتگی‌های ناشی از اجرای عملیات را به حداقل برسانید. برای این منظور ابتدا پروژه را به چند بخش تقسیم کنید؛ سپس با در نظر گرفتن معیار راحتی خود و اعضای خانواده، نقطه شروع پروژه را تعیین نمایید و با اتمام عملیات هر بخش، سراغ فضای مجاور آن بروید. این کار را باید به‌صورت منظم و با رعایت اصل مجاورت انجام دهید. ممکن است در طول اجرای پروژه نوسازی به بر هم زدن ترتیب و روال عملیات وسوسه شوید. اما قویاً پیشنهاد می‌کنیم در برابر این وسوسه فریبنده مقاومت کنید؛ چراکه تسلیم شدن در مقابل آن معمولاً نتیجه‌ای جز آشفتگی بیشتر و طولانی‌ شدن فرایند نو سازی ساختمان ندارد.

وقتی خودتان انجام پروژه نو سازی ساختمان را بر عهده می‌گیرید!

تردیدی نیست که معیار راحتی از نگاه هر فرد یا خانواده متفاوت است؛ با این وجود بنا به یک قاعده کلی بهتر است کار را از مهم‌ترین نقطه خانه شروع کنید. نقطه‌ای که برای شما اولویت بالاتری نسبت به نقاط دیگر دارد. این نقطه از نگاه اغلب افراد، آشپزخانه است. با این رویکرد اگر پول یا انرژی‌تان تمام شود یا هر عامل دیگری ادامه عملیات را غیرممکن کند، حداقل مهم‌ترین بخش کار را انجام داده‌اید.

شاید آشپزخانه مهم‌ترین نقطه منزلتان از نگاه شما نباشد. در این صورت احتمالاً کماکان مردد هستید که نوسازی خانه را از کجا شروع کنید؟ یک نقطه خوب دیگر برای آغاز کار می‌تواند اتاق خواب باشد. البته باید اتاق خوابی را انتخاب کنید که نسبت به اتاق‌های دیگر برایتان مهم‌تر است. برای این منظور ابتدا عملیات زیربنایی را انجام داده و بعد از اتمام عملیات همه اتاق‌ها، سراغ تغییرات ظاهری بروید.

یک ایده خوب دیگر برای شروع نو سازی ساختمان این است که اجرای پروژه‌های بزرگ‌تر را در اولویت قرار دهید. یعنی اول سراغ پروژه‌های سخت‌تری بروید که اجرای آن‌ها نیازمند زمان، انرژی و هزینه بیشتر است. با اتمام این پروژه‌ها یک پیشرفت بزرگ را در انجام کار احساس می‌کنید؛ پیشرفتی که یک دستاورد ارزشمند و روحیه‌بخش به نظر می‌رسد. این پیشرفت شما را ترغیب می‌کند که با شوق و انگیزه مضاعفی کار را تا انتها ادامه دهید.

وقتی نوسازی منزل را به یک متخصص یا پیمانکار می‌سپارید!

اگر مقیاس یا ماهیت نو سازی ساختمان طوری باشد که خودتان قادر به انجام آن نباشید، باید نسبت به استخدام یک متخصص یا پیمانکار اقدام کنید. به‌عنوان مثال در اکثر مواقع لوله‌کشی و امور برقی ساختمان را باید به‌طور هم‌زمان انجام داد. اگر پیمانکار، ترجیح شما را جویا شود بهتر است همواره از قاعده درون به بیرون پیروی کنید. به این معنا که کار از نواحی داخلی خانه آغاز شده و به بخش‌های بیرونی آن ختم شود.

مزیت چشمگیر استخدام یک تیم حرفه‌ای برای نو سازی ساختمان (مخصوصاً برای پروژه‌های بزرگ) تجربه و تخصص آن‌هاست. افراد متخصص با توجه به شرایط خانه بهتر از هر کسی می‌دانند از کجا باید شروع کنند و کار را در چه مسیری پیش ببرند؟ آن‌ها به‌واسطه این مهارت و تجربه، پروژه‌های بزرگ را با کمترین ضریب خطا و بیشترین سرعت تکمیل می‌کنند. بنابراین دیگر مجبور نیستید بیش از آنچه لازم است در یک محیط آشفته و به‌هم‌ریخته سکونت داشته باشید!

هر چه می‌کنید، اشتباه انتخاب نکنید!

آغاز عملیات نو سازی ساختمان از یک نقطه‌ی نادرست می‌تواند نتایج فاجعه‌آمیزی در پی داشته باشد. این امر یکی دیگر از دلایل سپردن این کار به افراد حرفه‌ای محسوب می‌شود. اشتباه در انتخاب نقطه شروع در پروژه‌های سطحی و کوچک مثل تعمیرات خانه نهایتاً به اتلاف زمان و هزینه قابل‌توجه می‌انجامد. بااین‌حال، تبعات اشتباه در پروژه‌های بزرگ‌تری مثل بازسازی یا ریمدلینگ ساختمان می‌تواند سنگین‌تر از این‌ها باشد. با انجام کار به شکل اصولی و روشمند علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، در سریع‌ترین زمان به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا می‌کنید. آیا شما هم برای عملیات نوسازی منزل به کمک نیاز دارید؟ آیا به دکوراسیون داخلی خانه خود فکر کرده‌اید؟ در این صورت می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای و اجرایی تیم کاژه بهره‌مند شوید.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته