کف سازی در محوطه سازی

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

کف سازی در محوطه سازی

کف سازی در محوطه سازی چگونه انجام می‌شود؟

محوطه سازی امروزه با استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های صنعت ساختمان سازی، انجام می‌شود. بازسازی ساختمان و ایجاد لند اسکیپ، امروزه یکی از کاربردی‌ترین فرآیند‌های ساخت و ساز هستند. همه ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری در گذر زمان دچار فرسایش می‌شوند. ترمیم و بازسازی ساختمان به منظور احیای ساختمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه نیز به دلیل کاهش میزان فضای سبز محیط شهری، محوطه سازی نیز روز به روز در حال گسترش است. در صنعت ساخت و ساز علاوه بر این که باید به نمای داخل ساختمان توجه ویژه کرد، نمای خارجی ساختمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

محوطه‌سازی با رعایت استاندارد‌های مشخص معماری، در ایجاد فضای خارجی یک ساختمان تاثیر بسزایی دارد. با رعایت اصول معماری در ایجاد لند اسکیپ قطعا فضای اطراف ساختمان‌ها مطلوب و دلپذیر خواهد بود. لند اسکیپ تحت عنوان معماری منظر نیز شناخته می‌شود. هنگامی که از عناصر مختلف استفاده می‌شود، و بر اساس طراحی‌های معین به این عناصر نظم داده می‌شود، به آن لند اسکیپ و معماری منظر گفته می‌شود. معماری منظر شامل طراحی‌های مختلف است، این طراحی‌ها نیز تابع اصول و قوانین مشخص معماری هستند. در ادامه مطلب این اصول را بررسی خواهیم کرد.

اصول لند اسکیپ چند مورد هستند؟

هر شاخه‌ای از معماری دارای قوانین و اصول مشخصی است، محوطه سازی نیز اصول مخصوصی دارد. حفظ تعادل هنگام نظم دهی به المان‌های معماری منظر: در به کارگیری المان‌های مختلف نباید زیاده روی شود. تعادل به دو صورت متقارن و نامتقارن وجود دارد. رعایت تعادل هنگام ایجاد لند اسکیپ باعث می‌شود که محیط دلپذیر و مطلوب باشد. در معماری منظر که به شیوه رسمی انجام می‌شود، از تعادل متقارن استفاده می‌شود. در شیوه‌های غیر رسمی نیز از تعادل نامتقارن استفاده می‌شود.

داشتن تمرکز کافی: در هنگام طراحی‌های مهم لند اسکیپ باید به نقطه تمرکز کانونی توجه کافی داشته باشید. نقطه تمرکز کانونی مکان و المانی است که در نگاه اول باعث جلب توجه بیننده می‌شود. در واقع نقطه تمرکز کانونی برجسته‌ترین المان موجود در لند اسکیپ است که از تمام زوایا قابل مشاهده است. سادگی و زیبایی در ایجاد لند اسکیپ نکته بسیار مهمی است. از عناصری که باعث شلوغ شدن محیط می‌شوند، استفاده نکنید. هنگام رنگ آمیزی، استفاده از اشکال هندسی، طراحی خطوط و منحنی‌ها، تلاش کنید که عناصر اضافی را حذف کنید.

محوطه سازی - کاژه

هنگام استفاده از خطوط حتما نسبت رعایت شود. یکی از مهم‌ترین اصول محوطه سازی رعایت نسبت است. این نکته به روابطی اشاره می‌کند که بر اساس اندازه، در بین عناصر مختلف معماری منظر برقرار هستند. این روابط شامل روابط عمودی، افقی و روابط فضایی معماری منظر هستند. هنگام استفاده از المان‌های معماری منظر حتما به اتحاد بین این عناصر دقت شود.

از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین اصول معماری منظر حفظ اتحاد و انسجام، بین عناصر و المان‌های مختلفی است که برای ساخت محوطه به کار می‌بریم. برای این که بتوان اتحاد بین المان‌های موجود در معماری منظر را رعایت کنیم، اصول دیگر که اشاره کردیم نیز تاثیر گذار هستند. اتحاد و انسجام در معماری یعنی عناصر مختلف را به گونه‌ای نظم دهیم که فضای محوطه مطلوب و منسجم باشد. گروه مهندسی کاژه با بهره‌گیری از اصول نوین معماری، شما را در ساخت محوطه راهنمایی می‌کنند.

کف سازی در محوطه سازی

کف سازی در محوطه سازی

یکی از بخش‌های مهم و طراحی‌های اساسی مربوط به محوطه سازی، کف سازی است. کف پوش بخشی از طراحی محوطه‌ی ساختمان است که به طور دائم وجود دارد، در واقع تعویض این بخش متحمل صرف هزینه و زمان زیادی است. همه‌‌ی این عوامل باعث می‌شوند که اهمیت انتخاب مصالح کف سازی بیش‌تر شود. برای این که بتوانید مصالح مناسب انتخاب کنید باید دانش کافی داشته باشید. در سطح بازار قطعا مصالح باکیفیت وجود دارند، که شما می‌توانید خریداری کنید و برای ساخت کف محوطه، آن‌ها را به کار ببرید. در ادامه مطلب این مصالح را بررسی خواهیم کرد.

سیمان

یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی که در ساخت کف پوش و محوطه سازی استفاده می‌شود، سیمان است. از این مصالح در سازه‌های مختلف استفاده می‌شود، هم چنین ارزان و مقاوم است. سیمان به راحتی اجرا می‌شود، نگهداری آن آسان است، در برابر حرارت مقاوم است. از معایب این محصولات موارد زیر هستند. نداشتن زیبایی بصری، راحت نبودن سطح سیمان، سرد بودن و داشتن حساسیت به آب و رطوبت. آجر: اغلب از آجر برای ساخت کف پوش‌های ساختمان‌های کم اهمیت استفاده می‌شود. آجر به راحتی نصب می‌شود، نگهداری آن به آسانی قابل انجام است، ارزان قیمت است، تعمیر و جایگزینی آن با هزینه کم انجام می‌شود. معایب استفاده از آجر: عدم انسجام در شکل آجر‌ها، نداشتن سطح راحت و هموار، نبود انسجام در رنگ این محصول.

سنگ فرش

طبیعی بودن این محصول باعث می‌شود نیاز به فرآوری نباشد. نصب آن هنگام محوطه سازی و کف سازی با هزینه کم صورت می‌گیرد، در برابر فشار‌های حاصل از ترافیک و رفت و آمد مقاوم است. لغزنده نیست. معایب استفاده از سنگ فرش: برای مکان‌هایی که زیبایی سطح مهم است، این محصول مناسب نیست. در شکل و رنگ این محصول اتحاد و انسجام دیده نمی‌شود.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته