گنبدهای شیشه ای استیند گلس ، جلوه ای از فرهنگ و هنر ایرانی

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

کافی است سری به مساجد اصفهان، تهران، تبریز، کاشان و بسیاری شهرهای دیگر ایران بزنید و چند دقیقه ای را در آن ها به گشت و گذار بپردازید. آن وقت متوجه خواهید شد که وقتی از شیشه های رنگی و استیند گلس صحبت می کنیم، و از ردپای آن ها در معماری ایرانی اسلامی سخن می گوییم، منظورمان چه چیزی است! برای بازدید از شکوه و عظمت هنر استیند گلس در فرهنگ و هنر ایرانی، حتما نیازی نیست به مساجد بروید، بسیاری از خانه های خانی و اربابی و یا خانه های شخصیت های برجسته ی تاریخ ایران که امروزه در بسیاری از شهرها، ورود به آن ها برای عموم آزاد است، نشان دهنده ی جلوه های بسیار زیبایی از فرهنگ و هنر معماری در آن دوره می باشند و همگی با شیشه های استیند گلس مزین شده اند.

استیند گلس یا معرق شیشه

یکی از مولفه های معماری ایرانی، استفاده از ارسی است که از دوره ی قاجار بسیار رواج یافته است. این ارسی ها، بستری مناسب برای اجرای تکنیک استیند گلس در آن موقع بوده اند و تصاویر بسیار زیبایی را برای ما ایرانیان، از گذشته باقی گذاشته اند. استیند گلس که در فرهنگ لغوی ما، به معرق شیشه شهرت دارد، در بسیاری از عکس های مربوط به بناهای قدیمی ایرانی دیده می شود و در واقع به ما ایرانیان نشان می دهد که نباید فریب اسامی اروپایی را خورده و بعضی هنر ها را در سرزمین های بیگانه جست و جو کنیم، چرا که کشور عزیزمان مهد فرهنگ و هنر است و همواره نمونه ی اعلایی از هر هنر را، به صورت بومی شده در خود رشد داده است. برای آشنایی با استیند گلس های به کار رفته در فرهنگ و هنر ایرانی، حتی نیازی نیست به بناها و خانه ها معروف مراجعه کنید. برخی از شماها حتی، با رفتن به خانه ی مادر بزرگ ها و پدر بزرگ هایتان نیز، جلوه هایی از این هنر را خواهید یافت و از تماشای آن لذت خواهید برد.

استیند گلس از گذشته تا به امروز

همان طور که می دانید، هنر و فرهنگ، زمان ندارد، تاریخ انقضا ندارد، از بین نمی رود و یا به قول امروزی ها، از مد نمی افتد. هنر همواره هنر است و ارزش خود را در هر زمانی حفظ می کند. حال اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید، خواهید دید که دوباره بناهایی با تکنیک استیند گلس، شروع به ساخته شدن کرده اند و دوباره ایرانیان، با فرهنگ و هنر خود آشتی کرده و به سراغ شیشه های رنگی که به فضا جان می بخشند و در فضا روح می دمند، آمده اند، تا باری دیگر جلوه هایی از فرهنگ و هنر ایران قدیم را زنده کرده و در برابر زندگی ماشینی و آهنی امروزی مقاومت کنند.

کافی است شما نیز برای تغییر محیط اطراف خود، تصمیم جدی بگیرید و برای مشاوره به شرکت دکوراسیون کاژه، مراجعه کنید. تیم اجرایی این شرکت، در کم ترین زمان ممکن و با کم ترین هزینه، پروژه ی مورد نظر را، برایتان اجرا خواهد کرد و تغییری شگفت انگیز را در محیط اطرافتان رقم خواهد زد.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته