گنبد شیشه ای ولیعصر ; ساخت گنبد شیشه ای دکوراتیو با مقطع بیضی + فیلم

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

گنبد شیشه ای ولیعصر یک سقف نورگیر بیضی ناهمگون و بیضی میباشد که با شیشه های تزئینی استین گلاس آراسته گردیده. قطر بزرگ این بیضی 6 و قطر کوچک آن 3 متر میباشد.

محل اجرای پروژه : ولیعصر ، تهران

گنبد شیشه ای یکی از فنون تزئینات در معماری است. هرچند حضور گنبدهای شیشه‌ای در معماری سنتی ایران بسیار محدود و انگشت‌شمار بوده، اما این هنر وابسته به معماری جایگاه ویژه‌ای در معماری جهان دارد. مثلاً بزرگ‌ترین گنبد شیشه‌ای جهان در چین احداث شده که همچون یک سقف انبوهی از مراکز خرید، ساختمان‌ها و مراکز تفریحی را زیر خود جای داده است.
یکی از کارهای تخصصی گروه هنری کاژه ساخت گنبدهای شیشه‌ای با تکنیک استیندگلس است. استیندگلس درواقع نام نوعی شیشه است که در ساخت آن از اتصالات فلزی استفاده می‌شود. ویژگی این نوع شیشه استحکام آن و همین‌طور قابلیت انعطاف‌پذیری است که باعث می‌شود دست هنرمند در تغییر شکل شیشه باز باشد.
از نمونه پروژه‌های این گروه گنبد شیشه‌ای دکوراتیو ولی‌عصر است که با مقطع بیضی ساخته شده است. این پروژه که در منزلی مسکونی در خیابان ولی‌عصر تهران احداث شده، ازجمله پر چالش ترین پروژه‌های این گروه بوده که با موفقیت اجراشده است.

 

گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی
گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی

بیضوی بودن مقطع گنبد شیشه ای ولیعصر باعث شد تا الگوی قطعات مختلف با یکدیگر تفاوت کند و این هم در مرحله طراحی و هم اجرا به پیچیدگی پروژه افزود. افزون بر این چون پروژه در منزل مسکونی در حال سکونت قرار می‌گرفت، برداشتن سازه قبلی و آماده‌سازی و احداث سازه جدید بدون آسیب رسانی به بخش‌های دیگر منزل و وسایل موجود در آن ازجمله مشکلات پروژه محسوب می‌شد.

گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی
گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی

متخصصان گروه کاژه بعد از دریافت سفارش و بازدید محل، ابتدا طراحی سازه را با در نظر گرفتن سطح مقطع و محل نصب به انجام رساندند. همان‌طور که پیشتر عنوان شد طراحی گنبد شیشه‌ای با مقطع بیضوی ازجمله مشکل‌ترین طراحی‌ها در این عرصه است. طراحان کاژه برای هر مقطع طرحی تازه در نظر گرفتند به‌نحوی‌که هر لته با لته کناری خود تفاوت داشت. در طراحی از خطوط مورب و نقوش اسلیمی بهره گرفته شد تا حضور فرهنگ ایرانی در سازه مشخص باشد. برای رنگ آمیزی رنگ‌های آبی، خاکستری و زرد در نظر گرفته شد تا به‌واسطه ترکیب آن‌ها بتوان پیچش‌های خطوطی اسلیمی را در سازه برجسته کرد. برای قسمت بالایی گنبد هم نقوش کلاسیک در نظر گرفته شد که در همه لته ها تکرار شود.

گنبد شیشه ای بیضی ولیعصر
گنبد شیشه ای بیضی ولیعصر

پس از طراحی مرحله ساخت مقاطع آغاز شد که طبیعتاً همچون طراحی برای هر مقطع به‌صورت مجزا انجام گرفت. برای شیشه‌ها هم شیشه‌های تراش‌دار، اسید شور، مات و رنگ‌شده استفاده شد تا نقوش بیشتر خودنمایی کنند.
سپس سازه قبلی محل نصب باوجود لوستر نصب‌شده روی آن از روی سقف جدا شد و لوستر روی محل تعبیه شده در اسکلت سازه جدید قرار گرفت. در ادامه مقاطع قطعه قطعه در کنار هم قرار گرفت و سازه نهایی شد. بخش بیرونی گنبد هم برای جلوگیری از ورود آب و خاک و همین‌طور حفاظت از فضای داخلی آب‌بندی شد.

گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی
گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی

 

 

گنبد شیشه ای بیضی ولیعصر
گنبد شیشه ای بیضی ولیعصر

گنبد شیشه ای ولیعصر ( بیضی ) با 20 لته مجزا و غیر همسان

پروژه گنبد شیشه‌ای ولی‌عصر ازجمله زیباترین سازه‌های گروه کاژه نیز محسوب می‌شود. گنبد از داخل به‌خصوص زمان تابش نور طبیعی بسیار زیبا و باشکوه به نظر می‌رسد. عبور نور طبیعی از میان شیشه‌های رنگی و بازتاب طیف آن روی زمین ترکیب زیبایی از رنگ و نقش را پدید می‌آورد. زاویه تابش نور خورشید و تغییر آن در مقاطع زمانی روز باعث می‌شود که جهت و شکل بازتاب روی زمین تغییر کند و فضایی متفاوت را به وجود آورد.
گروه هنری کاژه آمادگی دارد تا درزمینه ی طراحی و ساخت گنبدهای شیشه‌ای، هرگونه طرح و نقش انتخابی شما را با در نظر گرفتن محل نصب طراحی و در محل نصب کند.

 

گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی
گنبد شیشه ای ولیعصر با مقطع بیضی

 

 

گنبد شیشه ای بیضی ولیعصر
گنبد شیشه ای بیضی ولیعصر

 

در اینجا فیلم کوتاهی از نصب گنبد شیشه ای ولیعصر رو براتون قرار میدیم که با روند کار بیشتر آشنا بشید، ضمنا با مراجعه به صفحه فیلم های پروژه کاژه میتونید با تماشای بیشتر فیلم های پوژه های انجام شده شرکت کاژه با فعالیت های این شرکت آشنا شده و ما را از نظرات ارزشمند خود بهره مند سازید.

 

 

5/5 - (6 امتیاز)

مطالب مرتبط با این نوشته

۲ Responses