گنبد های نور گیر پلی کربنات – طراحی، ساخت و بازسازی سازه های نورگیر دکوراتیو

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

گنبد پلی کربنات - کاژه

ما در این مقاله گنبد های نور گیر پلی کربنات را معرفی می کنیم و به مزیت های این متریال در ساخت گنبد های شیشه ای اشاره خواهیم کرد.

معرفی ورق پلی کربنات

محکم ترین و سخت ترین ماده از لحاظ دوام و استقامت در شرایط جوی نامناسب، و همچنین شفافیت و گذرا بودن نور، بعد از شیشه به عنوان نورگیر در ساختمان ها و مصالح ساختمانی، ورق پلی کربنات محسوب می شود. پلی کربنات مقاومتی در حدود ۲۵۰ برابر شیشه دارد.

این ورق ها در تنوع بسیار زیادی قابل استفاده در بنا هستند و  در سال ۱۹۵۳  نوع اولیه آن را  دکتر دانیال فاکس به وسیله کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک ساخت و به تولید انبوه رساند.

گنبد های ساخته شده به عنوان نور گیر با ورق پلی کربنات

انواع گنبدهای نورگیر را می توان با استفاده از ورق پلی کربنات در سه نوع تخت و دو یا چند جداره ساده و مثلثی شکل ساخت.

متریال اکرولیک برای پوشش این گنبدهای نورگیر و همچنین پوشش سقف سازه های تونلی، گنبدی، هرمی و قوس دار یک و دو طرفه با استفاده از ورق های پلی کربنات استفاده می گردد.

 

گنبد های ساخته شده به عنوان نور گیر با ورق پلی کربنات
گنبد های ساخته شده به عنوان نور گیر با ورق پلی کربنات

جالب است بدانید  ورق های پلی کربنات تنوع رنگ وضخامت زیادی داشته و به راحتی می توان هر گنبد نورگیری را با این متریال اجرا نمود. انواع شکل های مثلثی، هرمی شکل و نامنظم را می توان به وسیله نورگیرهای پلی کربنات اجرا کرد.

همچنین می توان بر روی فضاهای چند ضلعی و مربعی شکل به زیبایی و با استحکام کافی گنبدهای پلی کربنات را اجرا نمود.

گنبد های ساخته شده به عنوان نور گیر با ورق پلی کربنات
گنبد های ساخته شده به عنوان نور گیر با ورق پلی کربنات

سازه

ورق ها یا قوطی های فلزی به عنوان سازه زیرین استفاده شده و روی آن با ورق های پلی کربنات سازه گنبدی شکل می گیرد. به علت استحکام، قیمت و انعطاف پذیری، ورق های پلی کربنات جایگزین بسیار مناسبی برای شیشه هستند. گنبدهای ساخته شده از شیشه در مقایسه با گنبدهای ساخته شده از ورق های پلی کربنات بسیار سنگین تر و آسیب پذیرتر می باشند. حتی بسیاری از سازه های قوس دار را می توان با ورق های پلی کربنات ساخت که این امر باعث محبوبیت این متریال میان طراحان و معماران شده است. در کلیه نورگیرهای ساختمانی که به نورگیر های قوسی پلی کربنات مشهور هستند سازه این نورگیرها به صورت قوسی یا کرو در متراژ دهنه مشخص سقف احداث و اجرا خواهد شد، زیرا اگر دهنه مربوطه به سقف بیش از حد مجاز باشد کار اصطلاحا شکم خواهد داد و ثابت نخواهد ماند.

اجرای گنبد با ورق پلی کربنات به همراه نورگیر حبابی در پیرامون آن ، در محیط های چهار ضلعی بسیار وسیع و بزرگ قابل اجرا و ساخت توسط مهندسین کاژه می باشد. تنوع بالا در مدل و شکل های سازه یا ساختار(کم یا زیاد کردن قوس از نظر خیز و دهنه) و تنوع رنگ ورق ها در زیبایی و نورگیری فضا و شگفت انگیز شدن آن تاثیر بالایی دارد. سازه گنبدهای پلی کربنات قابلیت حمل و نصب آسان داشته و با کمک چند نیروی متخصص در کوتاه ترین زمان قابل نصب و راه اندازی است.

سازه گنبدهای پلی کربنات
سازه گنبدهای پلی کربنات

کاربرد گنبدها و سقف های تونلی پلی کربنات

پوشش لابی، آتریوم، گلخانه و پاسیو، نورگیر بام، پارکینگ می توانند از نوع گنبدی شکل باشند. پوشش راهرو، راه پله، ورودی های ساختمان، پارکینگ های عمومی و خصوصی، استخرهای حرفه ای و خانگی، سایبان ها با هر طرح و اندازه، مبلمان شهری و وسایل عمومی، کیوسک های تلفن، بانک و اطلاعات، سوله های صنعتی، سالن های ورزشی، نگهبانی و حراست پارک ها و غیره نیز می توانند از نوع تونلی شکل باشند.

کلیه نورگیرها چه گنبدی، تونلی و چه نوع دیگر به وسیله نوار درزبند آب بندی و عایق می شود و به سلیقه کارفرما می توان میزان نوردهی را از صفر تا نود و پنج درصد با ورق های پلی کربنات محدود کرد.

کاربرد گنبدها و سقف های تونلی پلی کربنات
کاربرد گنبدها و سقف های تونلی پلی کربنات

کاربری های سازگار

تقریبا در کلیه ی کاربری ها می توان از نورگیرهای پلی کربنات استفاده نمود. به طور مثال پوشش گنبدی برای کاربری های مسکونی، اداری، خدماتی، تفریحی، تجاری، فرهنگی و غیره گزینه های بسیار خوبی هستند.

پوشش دیوارها و سقف استخرهای روباز، پل های عابرپیاده شهری، گلخانه ها، راهروها و پیاده روهای شهری، سقف های شیب دار منازل، ویلاها، بازارچه ها وغیره را می توان به زیبایی با گنبد های نور گیر پلی کربنات پوشاند.

کاربری های سازگار
کاربری های سازگار

در بسیاری از پروژه های تجاری لوکس، در لابی مرکزی که وُید (VOID) محسوب می شود. بر روی بام می توان گنبدهای پلی کربنات را با رنگ های متفاوت اجرا نمود تا هنگام عبور نور از آن و افتادن بر روی کف محیط، زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی دهد. معماران و طراحان می توانند در فضاهای داخلی گلخانه یا پاسیوها نیز از این گنبدها برای انتقال نور به گیاهان نیز استفاده کنند.

سایه روشن ایجاد شده به وسیله نوری که از این گنبدها می گذرد می تواند فضای سنتی و مدرن خاصی را تواما پدید آورد.

 

گنبدهای پلی کربنات
گنبدهای پلی کربنات

آلاچیق های بسیاری را می توان با  گنبد های نور گیر پلی کربنات در پارک ها و فضاهای سبز ایجاد نمود و فضای مناسبی را برای استفاده مردم فراهم نمود. برای مشاهده پروژه ها میتوانید به صفحه گنبد ها ی شیشه ای مراجعه کنید .

مرمت و بازسازی گنبد پلی کربنات

کاژه با طراحی و ساخت گنبد های پلی کربنات بسیاری در سطح کشور توانسته تجربه با ارزشی را در زمینه نگهداری، مرمت و بازسازی این سازه های نورگیر بدست آورد. همواره کارشناسان این شرکت برای مشاوره در ساخت سازه های نورگیر پلی کربنات در خدمت شما هستند. یکی از فعالیت های این سازمان مرمت و بازسازی گنید های فرسوده و دچار آسیب میباشد. مرمت گنبد حسینه هدایت یکی از این پروژه های اجرا شده میباشد. برای ارتباط با کارشناسان کاژه از شماره تلفن های درج شده در پایین صفحه استفاده نمایید.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته

One Response