گچ کاری ساختمان ; نکات مهم برای شروع گچکاری و قیمت گچبری ساختمان

گچکاری ساختمان - کاژه

درباره گچ کاری و گچبری ساختمان چه می‌دانید؟ حتما تا به حال نام این عملیات را در ساختمان سازی شنیده‌اید. گچ کاری معمولا روی سقف‌ها و دیوارهای یک ساختمان انجام می‌شود و نیازمند دانش و مهارت است. در واقع گچ خصوصیاتی دارد که به سبب این خصوصیات کار کردن با آن نیازمند تجربه و مهارت است. به نظر شما برای شروع گچ کاری چه مهارت‌هایی را باید فرا گرفت؟ توجه به چه نکاتی ضروری است؟ خوب است بدانید گچ کاری نیز مانند سایر عملیات‌های ساختمان سازی فرایندی پیچیده است و به دانش و مهارت احتیاج دارد. اگر شما هم قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید، حتما تا پایان این بخش با ما همراه شوید.

گچکاری ساختمان چیست؟

همانطور که می‌دانید گچکاری اقدامی است که در ساختمان سازی صورت می‎‌گیرد. در واقع پس از تکمیل آجرچینی دیوارها و همچنین تکمیل سقف، ساختمان سازان به سراغ گچ کاری می‌روند. در واقع پوشاندن دیوارها با گچ ساختمان را برای سکونت آماده می‌کند. همچنین خوب است بدانید که گچ کاران مجرب و کاربلد توسط گچ تزئینات زیبا و منحصر به فردی را روی دیوارها پدید می‌آورند که به این اقدام گچبری گفته می‌شود. برای شروع گچ کاری ساختمان معمولا لوازم زیر لازم دارید:

  • پودر گچ
  • آب
  • سطل بزرگ و چوب
  • اسفنج، سنباده، قلمو، Trowl
  • نردبان
  • چاقو
    این لوازم ممکن است به پیشنهاد گچ کار کم و یا اضافه شوند. بنابراین لیست نهایی لوازم گچ کاری معمولا توسط گچ کار تعیین می‌شود.

گچکاری ساختمان را از کجا شروع کنیم؟

پیش از شروع فرایند گچ کاری باید بستر کار را مهیا کنید. در واقع باید دیوار مورد نظر کاملا تمیز باشد. برای تمیز کردن دیوار می‌توانید از وسیله‌ای مانند فرچه یا برس استفاده کنید. پس از تمیز کردن دیوار پیشنهاد می‌شود که دیوار را برای بار دیگر با پارچه نم‌دار تمیز کنید.
اولین مرحله برای شروع گچ کاری و گچبری ساختمان آماده کردن وسایل و سپس مخلوط کردن گچ و آب است. این اقدام در نگاه اول ممکن است بسیار ساده به نظر بیاید اما خوب است بدانید که اگر بدون آشنایی با ویژگی‌های گچ این کار را انجام دهید، بی‌شک نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود. برای انجام این فرایند بهتر است ظرف مورد نظر را از آب پر کرده و سپس گچ را به آن اضافه کنید. حین اضافه کردن گچ بایستی مخلوط را مرتب هم بزنید تا گچ گلوله گلوله نشود. در ضمن به یاد داشته باشید که گچ ماده‌ای زودگیر است و سریعا خشک می‌شود بنابراین باید سریعا از این مخلوط استفاده کنید.

تکنیک‌های گچکاری ساختمان

خوب است بدانید که گچکاری ساختمان اصول و قواعدی دارد که اگر این اصول رعایت نشود نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود. برای داشتن گچکاری با کیفیت و مرغوب بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
1. همانطور که اشاره شد پاک کردن دیوارها از گرد و غبار و آلودگی نقش بسیار مهمی در نتیجه کار خواهد داشت. بنابراین پیش از شروع کار ابتدا گرد و خاک دیوارها را با برسی مخصوص تمیز کرده و سپس با استفاده از پارچه‌ای نم‌دار دیوارها را تمیز کنید.
2. اگر قصد گچ کاری و گچبری ساختمان را دارید، بهتر است این اقدام را در فصل‌های گرم سال انجام دهید اما اگر مجبور به گچ کاری در فصل زمستان شدید، حتما با استفاده از بخاری‌های مخصوص فضا را گرم کنید زیرا گچ کاری و گچبری ساختمان در دمای زیر صفر ترک می‌خورد.
3. برای درست کردن ملات گچ حتما به تناسب میان آب و گچ توجه داشته باشید زیرا بیشتر شدن میزان آب و خارج شدن ملات از حالت تعادل منجر به ترک خوردن گچ می‌شود.
4. در هنگام کار کردن با ماله حتما باید زاویه مورد نظر را رعایت کنید.
5. معمولا برای صاف شدن سطح گچ، پس از خشک شدن لایه‎ی اول روی آن گچ کشته می‌زنند.

نکات مهم در گچکاری ساختمان

1. کیفیت پودر گچ در گچ کاری و گچبری نقش بسیار زیادی در نتیجه کار خواهد داشت پس حتما از گچ باکیفیت استفاده کنید.
2. در هنگام کار با گچ مراقب باشید که گچ با فلز در ارتباط نباشد زیرا این ارتباط منجر به سولفاته شدن فلز می‌شود.
3. سطح مورد نظر برای گچ کاری باید صاف و تراز باشد.
4. توصیه می‌شود که از گچ کاری و گچبری ساختمان در فصل‌های سرد سال و دمای زیر صفر خودداری کنید.
5. برای انجام گچ کاری حتما از نیرویی متخصص کمک بگیرید و این کار را به افرادی مجرب بسپارید.

قیمت و کارشناسی گچکاری ساختمان، گچکاری ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که می‌دانید امروزه بسیاری از اقلام قیمت مشخصی ندارند بنابراین نمی‌توان برای بسیاری از امور قیمت مشخصی تعیین کرد. همچنین در سال‌های اخیر قیمت گچ و همچنین اجرت کار افزایش یافته و دچار تغییر شده است. امروزه قیمت گچ و خاک، رابیس کاری و همچنین گچ کاری به صورت جداگانه محاسبه می‌شوند و بایستی پرداخت شود. لازم به ذکر است که قیمت گچ کاری برحسب متر مربع محاسبه می‌شود.

مراحل گچکاری ساختمان
در ادامه مراحل گچکاری ساختمان را مشاهده می‌کنید:
1. تمیز کردن گرد و غبار از روی دیوارها
2. اضافه کردن گچ به آب و هم زدن آن
3. برداشتن مقدار مناسبی از ملات گچ با استفاده از ماله که در این مرحله ماله باید با زاویه روی دیوار کشیده شود. این مرحله را تکرار کرده تا به ضخامت مورد نظر برسید.
4. معمولا پس از خشک شدن گچ روی دیوار، سطح آن را با گچ کشته صاف می‌کنند.

گچکاری ساختمان و دکوراسیون داخلی

همانطور که گفته شد گچ کاری یکی از مراحل بسیار بااهمیت در ساختمان سازی است و این مرحله به هیچ عنوان قابل حذف نیست. اما گچبری توانایی کار با گچ روی دیوارها و سقف است که بیشتر جنبه زینتی دارد و امروزه بسیار پرطرفدار است. گچ کاری و گچبری تاثیر بسیار زیادی روی دکوراسیون داخلی منازل شما دارد. در واقع شما می‌توانید بخشی و یا حتی تمام دیوار را با تزیینات گچبری آرایش دهید. با توجه به دکوراسیون داخلی منزل خود می‌توانید از طرح‌های حاشیه‌ای برای دور سقف، کناره راهرو‌ها و… استفاده کنید. طرح‌های مختلف در گچبری از طریق قالب گیری قابل اجرا می‌باشند و این طرح‌ها در دیوار بالای شومینه، روی ستون‌ها، سر قاب و… تاثیر بسزایی روی دکوراسیون داخلی منازل خواهد داشت.

ترفندهای گچکاری و گچبری
می‌دانید که اگر ترفندهای لازم و مهم در گچ کاری و گچبری به کار گرفته شوند قطعا نتیجه کار بسیار باکیفیت خواهد شد. ما در ادامه این بخش به برخی از ترفندهای بسیار مهم در گچ کاری اشاره خواهیم کرد.
1. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی از روش‌های جدیدی برای گچ کاری استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه گچ پاش است. این دستگاه کمک بسیار زیادی به گچ کارها کرده است و سرعت کار را بسیار بالا می‌برد. برای استفاده از این دستگاه بایستی مقداری مناسبی آب و گچ را داخل دستگاه ریخته و سپس با ضخامت کم روی سطح مورد نظر پخش کرد.
2. اگر قصد گچ کاری را دارید بایستی به کیفیت کار و همچنین کیفیت ابزارها توجه داشته باشید و همچنین نیروی کار مورد نظر را از میان افراد کار بلد و مجرب انتخاب کنید.
3. اگر حین انجام عملیات گچ بری با ناهمواری‌های روی سطح مواجه شدید، با استفاده از یک پنبه خیس این ناهمواری‌ها را از بین ببرید.
4. شما می‌توانید از گچ کاری و گچبری برای نمای بیرونی منزل خود نیز استفاده کنید که در این عملیات ممکن است از آهک، سیمان و یا حتی گل استفاده شود.
5. یکی دیگر از ترفندهای گچبری این است که معمولا در گچبری منازل و فضاهای داخلی از آهک در کنار گچ استفاده می‌شود.

حداقل زمان گچکاری و سفیدکاری یک اتاق چقدر است؟

گچکاری اتاق و فضاهای داخلی با توجه به متراژ اتاق معمولا طی یک الی دو روز انجام می‌گیرد اما لازم است بدانید که زمان گچ کاری به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال می‌توان به متراژ اتاق، دمای هوا، ضخامت گچ و… اشاره کرد. خوب است بدانید که گچ معمولا در هوای گرم سریع‌تر خشک می‌شود و چنانچه عملیات گچ کاری در فصل تابستان انجام شود، طبیعتا زمان کمتری برای خشک شدن می‌برد. در نظر داشته باشید که لایه‌ی بعدی پس از گچ کاری، رنگ کاری است. با توجه به این موضوع حتما باید سطح گچ خشک شود پس بهتر است در انجام فرایند گچ کاری عجله نکنید.

نقش گچکاری ساختمان در بازسازی

لازم است بدانید که یکی از مراحل بسیار مهم برای بازسازی ساختمان بررسی گچکاری دیوارها میباشد. از طریق گچ کاری و گچبری می‌توان تمام و یا بخشی از دیوار را ترمیم کرد. برای شروع این کار ابتدا گرد و خاک دیوار را گرفته و شروع به پر کردن حفره‌ها می‌کنیم. چنانچه حفره‌ها کوچک باشند می‌توان از مواد پر کننده استفاده کرد اما اگر حفره‌ها بزرگ باشند، گچ کاری گزینه بهتری است. پیش از شروع گچ کاری به یاد داشته باشید که بهتر است محل آسیب دیده را با مقداری آب مرطوب کنید تا لایه‌ی جدید بهتر به لایه‌ی قدیمی بچسبد. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که بازسازی دیوار با استفاده از گچ کاری و گچبری میسر است و این اقدام با کمک گچ کاران مجرب به سادگی انجام می‌شود.

4.5/5 - (4 امتیاز)