10 مورد از بهترین روف گاردن‌‌های دنیا را بشناسید و الهام بگیرید

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

10 مورد از بهترین روف گاردن‌های دنیا

10 مورد از بهترین روف گاردن‌های دنیا

بسیاری از آنهایی که در شهر زندگی می‌کنند آرزوی فضای طبیعت را دارند و سعی می‌کنند طبیعت را در محل زندگی خود شبیه‌سازی کنند. اما فضای موجود در شهر، محدود است. صرف نظر از پارک‌ها، ما هر نقطه‌ای که نور خورشید به آن می‌رسد را برای پرورش و رشد درختان و گیاهان استفاده می‌کنیم. از زمان گاردنهای معلق بابل تاکنون، سعی بر آن داریم تا طبیعت را احیا و بازآفرینی کنیم؛ حتی در سقف خانه‌هایمان، محل کارمان و ساختمان‌های عمومی. حتی اگر یک باغچه‌ی کوچک سبزیجات روی بالکن کوچک، یا یک پارک پر از گل و درخت و درختچه، یا پنت هاوس یک‌آسمان خراش، فرقی نمی‌کند و همه‌ ما به فضای سبز نیاز داریم. برای این منظور در ادامه این مطلب از کاژه به  10 مورد از بهترین روف گاردن‌های دنیا را برای شما همراهان کاژه ارائه می‌دهیم تا با مفهوم روف گاردن و ایده‌های آن بیشتر آشنا شوید.

 

  1. روف گاردن‌های Kensington (لندن)

 روف گاردن‌های Kensington (لندن)

همه می‌دانند که چقدر بریتانیایی‌ها باغچه خود را دوست دارند. اما موضوع اینجاست که این یک باغچه‌ معمولی بریتانیایی نیست. این روف گاردن باشکوه، در بخش Kensington لندن قرار دارد. ساخت آن در سال 1936 شروع شد و در 1938 افتتاح شد. این گاردن الهام‌گرفته از باغ‌های سبک آفریقای شمالی الحمرای اسپانیا است و صرف نظر از گیاهان بریتانیایی، تعداد زیادی درختان و گلهای مدیترانه‌ای نیز دارد.

 

  1. پارک High line (نیویورک)

پارک High line (نیویورک)

با یک راه‌آهن قدیمی و متروک که در بالای سطح زمین ساخته شده و ستونهای فلزی دارد، چه می‌توان کرد؟ تبدیل کردنش به یک گاردن! این کاری است که شهر نیویورک در سال 2006 انجام داد. آنها یک راه‌اهن 2.6 کیلومتری کنار رود هادسون را به یک فضای سبز تبدیل کردند و هم‌اکنون درختان و گیاهان در یک راه‌آهن بلااستفاده رشد می‌کنند.

  1. Waldspirale (دارمشتات، آلمان)

Waldspirale (دارمشتات، آلمان)

در ادامه بهترین روف گاردن‌های دنیا به شهر دارمشتات آلمان می‌رویم. در این طراحی نامعمول از یک ساختمان مسکونی، 105 آپارتمان، پارکینگ و یک بار وجود دارد. اما شهرت آن بیشتر بخاطر روف گاردنش است. این تفرجگاه شهری که به شکل مارپیچ است، یک زمین بازی برای کودکان و حتی یک دریاچه مصنوعی دارد. زندگی کردن در آپارتمانی که با کلی درخت و درختچه محصور شده باشد، یک نعمت است.

 

 

  1. گاردن‌های در کناره آب (سنگاپور)

گاردن‌های در کناره آب (سنگاپور)

سنگاپور یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای جهان از لحاظ جمعیت است. به همین دلیل تعداد زیادی باغ بام در خود دارد. این پارک سبز در سال 2012 افتتاح شد و به‌اندازه‌ای عظیم است که 101 هکتار از زمین‌های منتهی به دریا را شامل می‌شود. اما این گاردن شهرت اصلی‌اش را مدیون Supertrees است. ساختار‌های درخت‌مانندی که به ارتفاع 50 متر می‌رسند و بعنوان گاردان‌های عمودی شگفت‌انگیز عمل می‌کنند.

 

  1. Torre Luinigi  (لوکا، ایتالیا)

Torre Luinigi  (لوکا، ایتالیا)

این احتمالا قدیمی‌ترین روف گاردن پابرجای جهان است. این روف گاردن بر فراز یک برج قدیمی سبک گوتیک است که در اواخر 1300 بنا شده است. گاردن شامل 7 درخت بلوط می‌شود و طی قرنها، تبدیل به بهشتی آرامشبخش شده است. امروزه این روف گاردن مشهورترین جاذبه گردشگری شهر کوچک توسان است.

 

  1.   Fero Ciel (مکزیکوسیتی)

 Fero Ciel (مکزیکوسیتی)

در اصل این روف گاردن یک سکوی فرود هلیکوپتر بلااستفاده در سقف یک ساختمان تجاری بوده است. کمپانی تصمیم به تبدیل کردن این فضا به یک روف گاردن با طراحی مدرن گرفته است. هم‌اکنون این مکان پر از گیاهان محلی بوده و حتی یک باغ شکوفه هم دارد! آبیاری این گاردن اوسط آب باران انجام می‌شود و پنل‌های خورشیدی نور و انرژی لازم را محیا می‌کنند.

 

 

  1. ساختمان فوکوکا (فوکوکا، ژاپن)

ساختمان فوکوکا (فوکوکا، ژاپن)

 این گاردن نمونه‌ای از بهترین روف گاردن‌های دنیا است. در پی آنکه یک ساختمان جدید برای شهرداری لازم شده بود، و اینکه آخرین زمین سبز در مرکز شهر، یک پارک بود، تصمیم گرفتند پارک را به روی ساختمان انتقال دهند! این ساختمان خارق‌العاده که در سال 1995 به پایان رسید، نمونه واقعی معماری زیست محیطی است. هر تراس در این ساختمان 14 طبقه پر از درخت و گیاهان است و وقتی از فاصله دور دیده شود، مانند یک کوه جنگلی بنظر می‌آید.

 

  1. Brooklyn grange (نیویورک)

Brooklyn grange (نیویورک)

این گاردن نمونه واقعی یک مزرعه شهری به حساب می‌اید و از بهترین روف گاردن‌های دنیا است و با داشتن دو هکتار بام سبز، بزرگترین روف گاردن شهری دنیا محسوب می‌شود. این گاردن محصولات ارگانیک بسیار زیادی را تولید می‌کند که در رستوران‌های محلی بفروش می‌رسند. همچنین مرغ و زنبور عسل در این روف گاردن پرورش داده می‌شود. برخی از خوش‌مزه‌ترین غذاهای نیویورک در این محل درست می‌شوند.

 

  1. روف گاردن ساختمان شهرداری (شیکاگو)

روف گاردن ساختمان شهرداری (شیکاگو)

این گاردن شهری در سال 2000 بنا شده است و در آن زمان نمونه‌ای بوده است برای نشان دادن تاثیر فضای سبز داخل شهری در دما و کیفیت هوا. این روف گاردن شامل 150 گونه گیاهی است و از آب باران برای آبیاری استفاده می‌کند و همواره به روی عموم باز است.

 

  1. روف گاردن Rockefeller Center (نیویورک)

روف گاردن Rockefeller Center (نیویورک)

نیویورک شهری است پر از فضاهای سبز شهری که خلاقانه بنا شده اند و مجموعه‌ای از برترین روف گاردن‌های دنیا را در خود جا داده است. این روف گاردن که افراد محلی آنرا گاردن مخفی یا The secret Garden می‌نامند، در تعداد زیادی از فیلم‌های مشهور استفاده شده است. این گاردن در سال 1935 بر فراز مشهورترین مجموعه ساختمان نیویورک بنا شده است. راک فلر سنتر. این مکان در ماه‌های اولیه بیش از 87هزار گردشگر را به خود جذب کرده است. مدت کوتاهی پس از آن این گاردن برای گردش عموم بسته شد و تا به امروز به همان منوال باقی است.

 

روف گاردن از ترندهای در حال رشد دنیا و از جذابیت‌های معماری بوده و ایده‌ایست که از تلفیق زندگی مدرن شهری و زندگی سبز و طبیعی حاصل شده است. در این بخش سعی بر آن بوده است تا لیستی از بهترین روف گاردن‌های دنیا را برای شما مخاطبان کاژه ارائه دهیم تا بیشتر با این کانسپت و ایده در حال رشد و جالب آشنا شوید. 

 

 مقالات خواندنی:

ساخت روف گاردن شهری را چطور آغاز کنیم؟

گیاهان مناسب روف گاردن: آموزشی کامل برای گیاه کاری روف گاردن

ایجاد روف گاردن و ۵ نکته‌ای که باید قبل از هر اقدامی بدانید

۷ دلیل قانع‌کننده برای ساخت روف گاردن

باغبانی در پشت‌ بام

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته