گنبد نمای ساختمان ; ساخت انواع گنبدهای دکوراتیو برای نمای ساختمان

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

گنبد نمای ساختمان - کاژه

گنبد نمای ساختمان و نقش آن در زیبایی ساختمان

تعریف گنبد عبارت است از: سازه ای که به شکل کره ای توخالی طراحی می شود. سابقه ساخت گنبدها به چندین هزارسال قبل می گردد. در طول سال های طولانی، متریال مختلفی برای ساخت گنبدها استفاده شده است.
امروزه به کارگیری گنبد نمای ساختمان ، به عنوان یکی از سازه هایی که شکوه و اعتبار خاصی به کل نما می بخشد، زیاد مورد استفاده قرار می گیرد اما این مسئله به معنی ساخت گنبدها در هر ساختمان با هر نوع کاربرد نمی باشد. آرشیتکت ها، آیتم ها و پارامترهای خاصی را باید قبل از ساخت گنبد نمای ساختمان، در نظر داشته باشند.

گنبد در نمای چه ساختمان هایی ساخته می شود؟

نمای بیرونی هر ساختمان معرف کاربرد، ظرافت و تخصص در ساخت و القاء زیبایی به دنیای بیرون از ساختمان است. افراد با دیدن نمای بیرونی ساختمانها تا حدودی راجع به نوع مواد به کار رفته و طراحی و پلان ساختمان، اطلاعاتی بدست خواهند آورد. یکی از سازه ها و اشکالی که در ساخت به کار می رود، گنبدها هستند. گنبد نمای ساختمان می تواند تا حدود زیادی جلال و جبروت خاصی به کل ساختمان ببخشد. این مسئله را می توانید در ساختمان های معروف دنیا که در آنها از گنبد به عنوان یکی از سازه های بیرونی استفاده شده است، به وضوح ببینید. مانند ساختمان کنگره آمریکا، عمارت تاج محل، مسجد شیخ لطف الله در اصفهان، کلیسای سنت باسیل مسکو و….
امروزه، گنبد نمای ساختمان، کاربرد بیشتری پیدا کرده است و حتی در ساختمانهایی با جنبه تجاری و یا مسکونی هم دیده می شود و استفاده از نمای گنبدی در ساختمانها، بیشتر جنبه زیبایی به خود گرفته است.
استفاده از گنبدهای شیشه ای برای لوکس تر شدن ساختمان و همچنین دادن اعتبار کلاسیک به کل مجموعه، می تواند نمونه ای از مصارف گنبدهای دکوراتیو باشد. بر روی برخی از گنبدهای دکوراتیو می توان از سنگ های قیمتی و زینتی که در نمای ساختمانها هم به کار برده می شوند هم استفاده کرد و بدین شکل هماهنگی و توازن بین گنبد با سایر بخش های سازه را بوجود آورد.
نورگیرهایی که امروزه طراحی می شوند ساختار قدیمی خود را از دست داده اند و با کمک گنبدهای شیشه‌ای می توان علاوه بر همان کاربرد قبلی یعنی افزایش روشنایی، زیبایی دوچندانی به ساختمان بخشید. این نوع طراحی نورگیر می تواند برای اماکنی چون پاساژها، ویلاها، تالارها و رستورانها کاربردی تر باشد.

گنبد نما رومی

گنبد نمای ساختمان چگونه ساخته می شود؟

گنبدها یک قوس بسیار محکم هستند که حول یک محور مرکزی چرخش پیدا کرده اند. گنبدها می توانند فضای زیادی را بدون وجود ستون در قسمت زیرین خود، داشته باشند. گنبد نمای ساختمان از نظر ساخت به این شکل است که با پیش روی افقی در هر طبقه بوجود آمده و در حقیقت طبقه های پایینی نسبت به بالایی، بیشتر به داخل متمایل می شوند و در نهایت هم همگی به یک نقطه می رسند.
ساخت گنبد نما می تواند منجر به ورود نور بیشتر به فضای داخلی ساختمان شده و علاوه بر زیبایی خیره کننده، فضا را دلنشین تر سازد. علاوه بر اینکه می توان گنبدها را در فضای داخلی و بالایی ساختمان ها به شکل مرکزی استفاده کرد، می توان آنها را به شکل یک کره کامل و یا نیم کره در قسمت ورودی ساختمان ها و مراکز تجاری هم استفاده کرد.

جنس گنبد نمای ساختمان چیست؟

جنس گنبدها می تواند با توجه به کاربردشان متفاوت باشد. از جنس بتونی و فلزی و گچی گرفته تا گنبدهای دکوراتیو از جنس شیشه همگی جزو گنبدها به حساب می آیند. جنس گنبدهای دکوراتیو از نوع گنبد استین گلس می باشد که در آن شیشه های تزئینی رنگی هم به منظور زیبایی و هم به منظور عبور نور به شکل ماهرانه در کنار هم چیده می شوند.

گنبد شیشه ای یزد - کاژه

انواع گنبد نمای ساختمان

گنبدهایی که به منظور مصارف تزئینی و زیبایی استفاده می شود، می توانند به شکل فلزی ( گنبد فرفورژه ) و به شکل شیشه‌ای ( گنبد شیشه ای ) باشند. البته گنبدها می توانند از مواد بتنی و گچی هم ساخته شوند و با کمک متریالی مانند سنگ های نما و… شکیل تر شوند. گنبدهای فلزی از نوع فرفورژه های آهنی هستند که می توان در آنها از شیشه های استین گلاس و پتینه کاری شده هم استفاده کرد.

 

سفارش ساخت گنبد نمای ساختمان

شما عزیزان می توانید برای مصارف مختلف و دیزاین بهتر ساختمان خود، چه اداری و تجاری و چه در ساختمان های مسکونی، از گنبدهای دکوراتیو بدون هیچگونه محدودیتی در ابعاد و اندازه، ساخت گروه تولیدی و طراحی کاژه استفاده نمایید و آنها را با توجه به مدل دلخواه خود، سفارش دهید.

کاژه سازنده سقفهای نورگیر دکوراتیو

5/5 - (40 امتیاز)

مطالب مرتبط با این نوشته