کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران

کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران

در گذشته‌ای نه چندان دور، زمانی که عمر ساختمانی بالا می‌رفت، به سرعت تخریب شده و یک ساختمان جدید به جای آن، ساخته می‌شد. اما این روزها بازسازی خانه‌های قدیمی برای اهدافی سودآور، انجام می‌شود. اهدافی چون اجاره دادن یا تغییر کاربری ملک و تبدیل آن به یک مکان تفریحی و کسب درآمد از آن. بازسازی خانه‌های قدیمی برای مالک خود سود بالایی دارد.

کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران
کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران

خانه کلنگی چیست؟

با افزایش عمر ساختمان، کم‌کم آثار فرسودگی در آن نمایان می‌شود و سکونت در آن مشکل می‌گردد. در اصطلاح به این ساختمان‌ها، کلنگی می‌گویند. عمر مفید ساختمان، در بسیاری از کشورها بیش از ۱۰۰ سال است، ولی با توجه به ساخت‌و‌سازهای اخیر، بسیاری از ساختمان‌های مسکونی تهران، در طی زمان کوتاهی، نیاز به بازسازی دارند. هزینه بازسازی خانه در مقایسه با هزینه ساخت بنا کمتر است، بنابراین بسیاری از مالکان، به‌جای تخریب کامل بنا، آن را بازسازی می‌کنند. در مواردی که بافت بنا کاملا فرسوده است و امکان تعمیر وجود ندارد، باید ساختمان تخریب شده و از نو ساخته شود.
ایده‌هایی برای تبدیل خانه قدیمی به مکان تجاری

خانه‌های قدیمی در صورت بازسازی می‌توانند فضای خوبی برای کسب درآمد باشند. در این‌جا ایده‌هایی را برای بازسازی خانه‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به مکان تجاری در اختیارتان می‌گذاریم.

یک کافه با فضایی نوستالژیک

برخی از ساختمان‌های قدیمی را می‌توان برای راه‌اندازی یک کافه استفاده کرد. فضای قدیمی و نوستالژیک این خانه‌ها، مکان دنج و باصفایی را برای دورهمی‌های دوستانه فراهم می‌آورد. برگزاری یک تولد کوچک در کافه‌ای با فضای باصفا، می‌تواند لحظات دلنشینی را برای افراد فراهم. این چنین فضاهای قدیمی، برای جوان امروزی تازگی دارد به همین دلیل از این فضاها بسیار استقبال می‌شود. بنابراین این کار می‌تواند گزینه خوبی برای کسب درآمد باشد.

کافه‌کتاب

با توجه به فضای زیبا و دنج خانه‌های قدیمی، در صورت بازسازی ساختمان آن‌ها، می‌توان در آن کافه کتابی راه‌اندازی کرد که علاوه بر فروش کتاب، امکان مطالعه یا گردهمایی‎‌ها و جلساتی فراهم گردد. این کار یک گزینه مناسب برای کسب درآمد است.

خوابگاه دانشجویی

برخی از خانه‌های قدیمی که ابعاد بزرگ‌تری را دارا هستند و در نزدیکی دانشگاه و مراکز آموزش عالی قرار دارند، در صورت بازسازی و اخذ مجوز، می‌توانند به یک خوابگاه دانشجویی، با اتاق‌های زیاد و فضایی بزرگ تبدیل شود. بازسازی خانه‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به خوابگاه، یک ایده خوب برای کسب درآمد است.

گالری و نگارخانه

خانه‌های قدیمی، با به‌کارگیری خلاقیت طراحان و حفظ ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبای ساختمان، می‌تواند به یک نگارخانه زیبا تبدیل شود که نمایشگاهی از عکس یا گالری نقاشی را می‌توان درآن‌جا برگزار کرد. بعلاوه در این محل کلاس‌های آموزش صنایع دستی و هنرهایی از قبیل نقاشی و خوشنویسی و… را می‌توان ایجاد کرد که با توجه به فضای زیبا و هنری یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب درآمد می‌باشد.

فروش صنایع دستی

در بسیاری از شهرها، بازسازی خانه‌های قدیمی برای برپا کردن یک نمایشگاه از صنایع دستی انجام می‌شود که صنایع دستی آن شهر در آن‌جا به فروش می‌رسد. این مکان‎‌ها که نمادی از هنر مردمان آن شهر است، برای گردشگران بسیار جذاب است و برای کسب درآمد، یکی از بهترین گزینه‌ها به‌شمار می‌رود.

موزه بوم‌گردی

در برخی موارد، با بازسازی خانه‌های قدیمی می‌توان عناصر زندگی قدیمی شهر را در محل ‌جاداده و آن را به یک موزه برای گردشگران تبدیل کرد. می‌توان از عناصری مثل کرسی، لباس محلی شهر موردنظر، صنایع دستی و نمادهای قدیمی شهر را در آن محل قرار داده و یک مکان زیبای تاریخی ساخت که توریست‌ها را جذب کند و محلی برای کسب درآمد باشد.

رستوران با فضایی قدیمی

تبدیل این خانه‌های زیبا به رستوران، به افراد امروزی با سبک زندگی آپارتمان‌نشینی، امکان غذا خوردن در فضایی مشرف بر منظره زیبای حیاط، را به افراد می‌دهد. در سال‌های گذشته چندین مورد از این رستوران‌های قدیمی در تهران به‌وجود آمده است.

مراحل بازسازی ملک کلنگی

یکی مهمترین مسائلی که در خانه‌های قدیمی وجود دارد، پوسیدگی زیرساخت‌های خانه است. بنابراین اولین قدم در بازسازی خانه‌های قدیمی مرمت زیرساخت‌ها است. همسطح کردن دیوارها، تعمیر درب‌ و پنجره‌ها، بکارگیری عایق‌های صدا در این خانه‌ها در درجه اول قرار دارد. فرسودگی سیم‌کشی‌ها، لوله کشی‌‌ و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران
کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران

مراحل بازسازی خانه قدیمی

در این بخش نکاتی درباره مراحل بازسازی خانه‌های قدیمی عنوان می‌کنیم.

1.مشورت با افراد متخصص

قدم اول نشان دادن ملک به متخصصان این حوزه است. این افراد با توجه به تجربه و تخصصی که دارند، اسکلت و مقاومت ساختمان در مقابل زلزله را بررسی کرده و نظر می‌دهند که این خانه قابل بازسازی است یا خیر. در صورت پوسیدگی اسکلت یا سقف، امکان بازسازی برای بنا وجود ندارد.

2- طراحی طرح اولیه

طرح اولیه خود و کاربری ساختمان را برای طراح تشریح کنید تا یک شبیه‌سازی سه بعدی از خانه مدنظرتان را به شما بدهد

3. تخریب

تخریب، یکی از مراحل مهم و حساس بازسازی است. یک بنا نیازمند تخریب اصولی است چرا که در غیر این صورت به آپارتمان‌های مجاور آسیب می‌زند و خسارات جانی و مالی سنگینی را به‌جای می‌گذارد.

4. ساخت

با توجه به نیاز شما و هدفتان از بازسازی، طرح مورد نظر اجرا می‌شود.

5. استفاده از سقف کاذب و گچ‌کاری

با بازسازی آپارتمان، یکی از جذابیت‌هایی که می‌توانید به منزل خود اضافه کنید، سقف و دیوار کاذب می‌باشد. در صورتی که علاقه‌ای به استفاده از سقف‌ کاذب نداشته باشید، گچ‌کاری باید به وسیله مرغوب‌ترین نوع گچ ،انجام شود.

6. نورپردازی

در این مرحله باید سیم‌کشی و اتصالات بررسی شود و در صورت اتصالی رفع شود چرا که این کار در مراحل بعدی این بسیار سخت می‌شود. مرحله دوم استفاده از انواع چراغ‌های رنگی و هالوژن می‌باشد که به زیبایی ساختمان کمک می‌کند

7. کف سازی

در این مرحله باید کفپوش مورد نظر خود را انتخاب کنید. می‌توانید بنا به نیاز خود از کفپوش‌های جدید مثل اپوکسی، لمینت، سه بعدی و سرامیک استفاده کنید. یا می‌توانید از موزاییک، پارکت، سنگ، سرامیک و موکت به عنوان کف بنای خود استفاده کنید.

8. رنگ‌آمیزی

امروزه برخلاف گذشته، کمتر از رنگ سفید برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده می‌شود. می‌توانید بر اساس کاربری ملک جدید، رنگ مناسب را برای بنا انتخاب کنید.

9. دیوارپوش

می‌توانید نسبت به کاربری و دکوراسیون مناسب خود، از دیوارپوش‌هایی مانند پوستر دیواری، کاغذ دیواری، سنگ‌های دکوراتیو، شیشه تزیینی، تایل آلومینیومی و… استفاده کنید.

10. قرنیز

قرنیز، لایه‌ای باریک و برجسته است که در پایین دیوار و متصل به کف، نصب می‌شود. امروزه با پیشرفت صنعت، قرنیز‌هایی از جنس PVC ، MDF ، پلی استایرن و… نصب می‌شود.

11. دکوراسیون داخلی

در این مرحله نتیجه کلی قابل رویت است. چیدمان بنا نسبت به کاربری دلخواه‌تان انجام می‌شود. دکوراسیون داخلی را میتوانید نسبت به کاربری ساختمان انجام دهید.

سخن آخر این‌که، بازسازی خانه‌های قدیمی، با به‌کارگیری خلاقیت طراحان و حفظ ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبای ساختمان، می‌تواند یک خانه قدیمی را به محلی پربازدید و محبوب تبدیل کند که می‌توان از آن کسب درآمد کرد. پس اگر خانه قدیمی دارید قبل از این‌که به فکر تخریب آن باشید، در مورد بازسازی آن فکر کنید.

 

مقالات خواندنی:

نوسازی خانه | راهنمایی کامل برای نوسازی خانه

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته