تاریخچه ی استفاده از نورگیرها در معماری

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

شواهد نشان می دهد که سابقه ی استفاده از نورگیرها، به تمدن باستان و اولیه ی مصر و روم می رسد و در معماری ایرانی نیز دارای سابقه ای طولانی می باشد. نورگیرها در آن زمان بیشتر به عنوان پنجره های سقفی برای انتقال نور و بعضا برای تهویه ی هوا مورد استفاده قرار می گرفتند و همه یا بخشی از سقف ساختمان مورد نظر را در بر می گرفتند.

نقش نورگیرها در معماری

اول از همه می خواهیم بدانیم که چه وقت از نورگیرها استفاده می کنیم و به چه منظور آن ها را در سقف ساختمان ها به وجود می آوریم. معمولا نورگیری و تهویه ی هوای ساختمان ها، به وسیله ی پنجره های روی دیوار و یا بخش های تعبیه شده برای تهویه تامین می شوند. اما بعضا مواردی پیش می آید که امکان نورگیری از دیوارها ممکن نیست و تنها چاره، استفاده از نورگیرهای سقفی در ساختمان است که نور طبعی آفتاب را وارد ساختمان کرده و آن را از تاریکی در بیاورند. بنابراین با استفاده از نورگیرها می توان، در تمام طول روز از نور آفتاب بهره مند شد و روشنایی مورد نظر را تامین نمود.

مزایای استفاده از نورگیرها در معماری

یکی از برجسته ترین مزایای استفاده از نورگیرها، صرفه جویی در مصرف انرژی است و امروزه نورگیرها، یکی از مولفه های اصلی طراحی پایدار به حساب می آیند. چراکه شما با استفاده از نورگیرها می توانید حداکثر استفاده را از نور طبیعی داشته باشید و ساعات طولانی از مصرف برق برای روشن کردن محیط بی نیاز شوید. امروزه نورگیرها در اماکن مختلفی نظیر باشگاه های ورزشی، منازل مسکونی، سقف استخرها، فرودگاه ها، اماکن تفریحی و توریستی، انواع آلاچیق ها، پوشش سقف حیاط خلوت و پاسیو و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها بسیار رایج و پر طرفدار است.

 

نورگیرها از چه متریالی ساخته می شوند؟

نورگیرها در درجه ی اول دارای اسکلتی فلزی و چهارچوبی محکم هستند که توان تحمل وزن نورگیر را داشته باشد و از استحکام و ایمنی کافی برخوردار باشد. اما برای پوشاندن سطح  نورگیر گزینه های متعددی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده نود. شیشه های تزئینی استیند گلس و تیفانی یکی از گزینه های ایده آل برای پوشاندن نورگیرها می باشند، چرا که علاوه بر انتقال نور طبیعی، رنگ خاصی به محیط می دهند و تمام نگاه ها را جذب خود می نمایند و به عنوان نقطه ی توجهی در معماری داخلی ساختمان مذکور، ایفای نقش می نمایند. گزینه ی دیگری که در ساخت نورگیرها مورد استفاده قرار می گیرد، پلی کربنات ها هستند که بسیار انعطاف پذیرند و به راحتی به شکل های مختلفی در می آیند. پلی کربنات ها نیز رنگ ها و ضخامت های متنوعی دارند که بسته به سلیقه ی کارفرما انتخاب و اجرا می شوند.

با مراجعه به سایت دکوراسیون کاژه، می توانید با انواع پروژه های اجرا شده در زمینه شیشه های تزئینی و پلی کربنات ها آشنا شوید و از آن ها ایده برداری کنید و در صورت تمایل به ایجاد تغییرات در محیط کار و زندگیتان، از مشاورین این شرکت کمک گرفته و با خیال راحت، کار را، به دستان پر توان متخصصین این شرکت بسپارید.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته