راهنمای بازسازی خانه در 14 مرحله (راهنمای باباهای جوان)

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

راهنمای بازسازی خانه در 14 مرحله

راهنمای بازسازی خانه در 14 مرحله

همانطور که در مقاله بازسازی خانه های قدیمی بررسی کردیمبازسازی خانه، کاری نیست که بتوان آن را به‌سرعت انجام داد. هرچند تماشای بعضی برنامه‌ها ممکن است این گمان را درونمان ایجاد کند که می‌توانیم به‌سرعت و سهولت آب خوردن به نوسازی خانه بپردازیم، اما در حقیقت، این‌طور نیست. نگاهی به عناصر اصلی در بازسازی خانه، کمکمان می‌کند تا بدانیم دقیقاً چه کارهایی باید انجام دهیم و ما در این مطلب از کاژه، قصد پرداختن به همین موضوع را داریم.

راهنمای بازسازی خانه در 14 مرحله

1- طراحی و برنامه‌ریزی

این مرحله می‌تواند از ترسیم یک طرح اولیه روی کاغذ، ایجاد یک نقشه تمام‌عیار معماری یا ترسیم مجموعه‌ای از ایده‌ها درباره چگونگی روند بازسازی خانه آغاز شود. فراموش نکنید که اصلاح اشتباهات یا گنجاندن تغییرات، قبل از شروع عملی کار و روی کاغذ، بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر است. ضمن اینکه به‌موازات آنچه طراحی می‌کنید، باید از کافی بودن بودجه‌ای که قرار است صرف تعمیرات خانه کنید، اطمینان حاصل نمایید.

  • یک فهرست ساده‌ی بله یا خیر ایجاد کنید تا به‌این‌ترتیب، عملیات و پروژه‌هایی که خودتان قصد انجامشان را دارید، از مواردی که می‌خواهید آن‌ها را به دیگران محول کنید، مشخص شود.
  • برای اموری که خودتان نمی‌خواهید انجامشان دهید، در جستجوی پیمانکاران و مقاطعه‌کاران مجرب و ماهر باشید.
  • مجوزهای احتمالی لازم برای بازسازی خانه را از مراجع ذی‌صلاح، اخذ کنید.

 

2- پشت‌بام، فونداسیون، مشکلات مربوط به آب، نمای سایدینگ، پنجره‌ها

مواردی مثل بازسازی یا تعویض سقف، تعمیر فونداسیون، جلوگیری از نشت آب، استفاده از مواد و مصالح در قسمت بیرونی ساختمان یا مرمت آن و همین‌طور تعمیر یا تعویض پنجره‌ها از مواردی هستند که همواره انجام آن‌ها را باید در اولویت قرار دهید زیرا عملیات بعدی تا حد زیادی تحت تأثیر این موارد قرار می‌گیرند.

  • قبل از انجام هرگونه عملیات بازسازی درونی خانه ابتدا باید مطمئن شوید که خانه بنا به دلایلی مثل ضعف فونداسیون یا مشکلات ساختاری اساسی روی سرتان خراب نشود و فضای داخلی به‌واسطه عدم نفوذ آب از سقف، قسمت بیرونی و پنجره‌های خانه، برای انجام تعمیرات آتی خشک باقی بماند.
  • فونداسیون را ایمن و مقاوم‌سازی کنید
  • در بخش‌هایی از دیوارها، تیرها و تیرچه‌هایی که ضعیف هستند، تعمیرات اساسی انجام دهید
  • سقف را تعمیر یا تعویض کنید
  • پنجره‌های نو را جایگزین پنجره‌هایی کنید ممکن است در ادامه روند بازسازی خانه، مانع ایجاد کنند. اگر پنجره‌ها وضعیت چندان بدی ندارند، انجام تعمیرات روی آن‌ها را به مراحل بعدی موکول کنید.
  • اگر بخش بیرونی یا نمای سایدینگ ساختمان، آن‌قدر آسیب ‌دیده است که باعث نفوذ آب به داخل می‌شود، آن را تعمیر یا تعویض کنید. اما اگر مشکل آن جدی نیست، باز هم کار کردن روی آن را به مراحل بعدی موکول کنید.

تخریب قسمتی از خانه برای بازسازی

3- تخریب

حالا نوبت به تخریب بخش‌هایی از خانه و پرداختن به بخش‌هایی می‌رسد که جایگزین آن‌ها می‌شوند.

  • یک کانتینر بزرگ را برای جمع‌آوری و حمل ضایعات ساختمانی اجاره کنید.
  • عملیات تخریب تمام یا بخشی از خانه را که قصد نوسازی آن را دارید، با احتیاط انجام دهید.
  • هنگام تخریب سطوحی که با مواد سربی، رنگ شده‌اند، خیلی احتیاط کنید چون گردوغبار برخاسته از این سطوح، بسیار خطرناک و مضر هستند.
نجاری ساختاری در بازسازی خانه
4- نجاری ساختاری

در این مرحله از بازسازی خانه، عملیات اساسی نجاری انجام می‌شود. این مرحله شامل موارد زیر است:

  • جابه‌جایی دیوارهای چوبی
  • ساخت دیوارهای چوبی جدید
  • اضافه کردن تیرچه برای ارتقای قابلیت تحمل وزن در طبقات بالایی
  • کنده‌کاری برای ایجاد درب‌های جدید (یا برداشتن درب‌های قدیمی)
  • اضافه کردن قاب برای نصب پنجره‌های جدید یا تغییر سایز دهانه‌ی پنجره‌ها

5- کانال‌های تهویه مطبوع، سیستم برق و لوله‌کشی

این مرحله از بازسازی خانه به نصب سیستم‌های اساسی سه‌گانه‌ی فوق، اختصاص دارد. سیستم‌هایی که نصب آن‌ها باید زمانی انجام شود که سقف‌ها و دیوارها، باز و نا پوشیده هستند.

  • ابتدا باید نسبت به نصب کانال‌های تهویه مطبوع برای سیستم تهویه و گرمایش مرکزی اقدام کنید.
  • حالا باید سیستم‌های نصب‌شده را راه‌اندازی کنید تا متخصصان، عملکرد آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

6- پنجره‌ها

در این مرحله از نوسازی خانه قدیمی، باید درباره نصب پنجره‌های تازه‌ساخت یا تعویض پنجره‌ها با همان ساختار قبلی، تصمیم‌گیری کنید. نصب پنجره، چه در تمام و چه در بخشی از خانه، تقریباً همیشه در پروژه‌های بازسازی، یک پای ثابت کار است.

7- عایق‌کاری

در این مرحله باید دیوارها و سقف‌ها را به نحوی مناسب، عایق‌بندی کنید.

  • عایق‌ها را در دیوارها، سقف‌ها و بخش‌های فوقانی سرستون‌ها قرار دهید.
  • عملیات عایق‌کاری، سریع پیش می‌رود؛ بنابراین از آمادگی پیمانکارانی که قصد انجام کار در مرحله بعد را دارند، مطمئن شوید.

8- دیوار خشک (Drywall)

دیوار خشک یا درای‌وال، ورقه فشرده‌ای از گچ است که از آن برای ساخت دیوارهای جداکننده داخلی و سقف، استفاده می‌شود. در این مرحله از بازسازی خانه، عملیات نصب، گِل زنی و صافکاری درای‌وال‌ها روی دیوارهای خانه صورت می‌گیرد.

  • پس از انجام بازرسی دوم از سیستم برق (و شاید هم سیستم لوله‌کشی) مجوز بستن دیوارها را دریافت می‌کنید.
  • پس از نصب درای‌وال، مخلوط خاصی  از آب، گچ و مواد دیگر را روی آن می‌ریزند و تا خشک شدن سطوح، منتظر می‌مانند. پس از آنکه دیوارها خشک شدند، سطح آن‌ها را با سمباده صاف می‌کنند و این کار را آن‌قدر ادامه می‌دهند تا سطحی یکپارچه و عاری از درز و ناهمواری داشته باشیم.

9- نجاری نهایی

این مرحله شامل انجام آن دسته از عملیات نجاری جزئی می‌شوند که تأثیری بر انجام عملیات بعدی ندارند. نصب قرنیزها، منبت‌کاری، تزئینات دور درب‌ها و پنجره‌ها، ساخت عناصر چوبی در فضای داخلی خانه مثل قفسه‌های کتاب، میز کامپیوتر و … ازجمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که در این مرحله صورت می‌گیرند.

10- پرداخت‌های سطحی

نقاشی داخلی، نصب کاغذدیواری و نوارهای آب و سایر پرداخت‌های سطحی در این مرحله انجام می‌شوند. فراموش نکنید که این موارد و موارد جزئی مشابه، باید جزء آخرین اقداماتی باشند که انجام می‌دهید. زیرا انجام پیش از موعد هر یک از آن‌ها، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در فرایند بازسازی خانه شود. همیشه ابتدا باید اقدامات ساختاری را در اولویت قرار داد و در بستر آن‌ها، نسبت به انجام اقدامات جزئی‌تر اقدام کرد.

  • یک نکته مهم در این مرحله آن است که از بین عملیات رنگ‌آمیزی یا کف‌سازی، کدام را باید اول انجام داد؟ این مسئله‌ای قابل‌بحث است که در مطلبی دیگر به آن خواهیم پرداخت. اگر کف‌سازی و نصب کف‌پوش‌ها را اول انجام دهید، ممکن است حین نقاشی، رنگ روی کف بریزد و اگر اول گزینه نقاشی را انتخاب کنید، آنگاه ممکن است دستگاه‌هایی که برای کف‌سازی و کفسابی از آن‌ها استفاده می‌شود، دیوارهایتان را کثیف کنند.

11- کف‌سازی

در این مرحله، پوشش نهایی کف ساختمان انجام می‌شود. این پوشش می‌تواند از پارکت لمینت، کاشی، چوب مهندسی‌شده، سنگ و … باشد.

  • مزیت کف‌سازی نهایی در بازسازی خانه این است که چنین کاری، سطح کف را تا حد بسیاری زیادی از انواع آسیب‌ها محافظت می‌کند.

12- نمای سایدینگ و ناودان‌ها

در این مرحله از بازسازی خانه، کلیه اقداماتی که به فضای بیرونی مربوط هستند، انجام می‌شوند.

  • کار روی سایدینگ خانه‌ای که سایر عملیات بازسازی آن تمام شده‌اند، منطقی‌تر است. شما نباید این کار را زودتر انجام دهید مگر اینکه واقعاً ضرورت ایجاب کند. انجام پیش از موعد این کار می‌تواند منجر به خراب شدن نمای سایدینگ ساختمان شود.

13- ساخت بخش‌های فرعی

در این مرحله از بازسازی خانه، هر آنچه از بنای اصلی، قابل‌تفکیک باشد و یک جزء اصلی از آن نباشد، ساخته می‌شود که استخرهای شنا، سان‌روم گاردن ( اتاق‌های شیشه‌ای ویژه) و … از آن جمله‌اند.

سخن آخر

حالا با مرور این چهارده مرحله، احتمالاً شما هم با ما هم‌عقیده هستید که بازسازی خانه قدیمی، کاری نیست که بتوانیم آن را در مدت‌زمانی کوتاه و به‌صورت چشم‌بسته انجام دهیم. انجام این کار مستلزم پیروی از یک فرایند نظام‌مند ‌است که در آن باید به تقدم و تأخر عملیات، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

شما می‌توانید با رعایت توالی منطقی اقدامات و کمک گرفتن از افرادی که در زمینه‌های کاری خودشان، به اندازه کافی ماهر و متخصص هستند، از طریق فرایند بازسازی خانه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای خودتان رقم بزنید و به رؤیایی که همواره در ذهن داشتید، به بهترین شکل ممکن، رنگ تحقق بزنید.

 

مقالات خواندنی:
امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته