رنگ در استیندگلس ( استین گلاس ) چگونه بوجود آمده است

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

رنگ در استیند گلس

استیند گلس به شیشه های رنگی و تزئینی گفته می شود که برای ساخت پنجره، گنبد و حتی تابلو های تزئینی از آنها استفاده می شود. یکی از ویژگی اصلی استیند گلس رنگ آن است. رنگ استیند گلس کارآیی و محل کاربرد آن را تعیین می کند.

دستور العمل رنگ استیند گلس

افرادی که در ابتدا به ساختن شیشه پرداختند کنترلی در رنگ آن نداشتند. بعد ها کسانی که شیشه درست می کردند بر اثر اتفاق و یا آزمایش متوجه شدند که با اضافه کردن برخی از مواد به مایع مذاب شیشه می توان رنگ نهایی آن را تغییر داد. برخی دیگر از مواد هم کشف شدند که اگر به مذاب شیشه اضافه می شدند آنرا بی رنگ می کردند. مصری ها از اولین مردمانی بودند که شروع به تولید شیشه کردند و در رنگ آمیزی ماهر بودند. جابر ابن حیان دانشمندی مسلمان بود که در قرن هشتم میلادی زندگی می کرد. جابر ابن حیان در مجامع بین المللی با نام جابر شناخته می شود و او را پدر علم شیمی می دانند. جابر ابن حیان در دوران زندگی خود فرمول های زیادی نوشته بود و در آنها توضیح داده بود که با اضافه کردن چه ماده ای می توان رنگ خاصی از شیشه را تولید کرد. جابر پی برده بود که اکسید فلزات کلید اصلی برای تولید رنگ های مختلف شیشه هستند.

 

جعبه رنگ برای استیند گلس

زمانی که مردم متوجه شدند می توانند با اضافه کردن فلزات به شیشه مذاب شیشه های رنگی تولید کنند، موجی از آزمایشات شروع شد. هدف از این آزمایش ها این بود که بتوانند شیشه هایی با رنگ های خاص تولید کنند. اولین اشیایی که با این نوع از شیشه ها ساخته شد لیوان و ظروف بودند. به زودی از این شیشه ها در ساخت پنجره و گنبد هم استفاده شد که به آنها استِیند گلس می گویند.

 

مراکز مذهبی از طرفداران بزرگ صنعت استیند گلس بودند چرا که از آنها در ساخت و دکوراسیون مساجد و کلیسا استفاده می کردند. هنرمندانی که استیند گلس ها را درست می کردند به جعبه ی نقاشی نیاز داشتند که اکثر رنگ ها را داشته باشد تا بتوانند استیند گلس های متفاوت و بهتری را بسازند.

 

رنگ های با دوام

پس از اینکه مردم توانستند استیند گلس ها را در رنگ های مختلف تولید کنند مشکل دیگری بوجود آمد، رنگ استیند گلس ها با دوام نبودند و پس از چند سال رنگ آنها از بین می رفت.

رنگ قرمز رنگی پرطرفدار بود ولی در عین حال هم نسبت به رنگ های دیگر مقاومت کمتری داشت. افراد زیادی دست به کار شدند تا بتوانند رنگ قرمزی را تولید کنند که در برابر نور خورشید و عوامل محیطی دیگر مقاوم باشد. بالاخره توانستند این کار را با اضافه کردن مقادیری از طلا به شیشه انجام دهند. با این کار قیمت شیشه کمی بالا رفت ولی رنگ قرمز با دوام ایجاد شده بود. حتی امروزه هم اگر بخواهید استیند  گلسی را بخرید که رنگ قرمز بیشتری در آن بکار رفته باشد قیمت آن کمی بیشتر خواهد بود.

فلزات استفاده شده برای رنگ کردن

ماده ی اصلی برای رنگ آمیزی شیشه و آماده کردن آن برای استیند گلس فلز است. می توان این کار را با اضافه کردن مقداری پودر از آهن، سولفید و یا اکسید به مایع شیشه ی مذاب انجام داد. در جدول پایین لیستی از فلزات مختلف و رنگ هایی که آنها در شیشه ایجاد می کنند آورده شده است. منگنز دی اکسید و سدیم نیترات شیشه را بی رنگ می کنند.

 

 

فلز رنگ
کادمیوم سولفید زرد
طلا کلرید قرمز
اکسید کبالت آبی – بنفش
منگنز دی اکسید بنفش
اکسید نیکل بنفش
سولفور زرد – کهربایی
اکسید کروم سبز زمردی
اکسید اورانیوم زرد فلوئورسنت – سبز
اکسید آهن قهوه ای و سبز
اکسید سلنیوم قرمز
اکسید کربن قهوه ای کهربایی
اکسید آنتیمون سفید
ترکیبات مس دار آبی – قرمز- سبز
ترکیبات سرب دار زرد
ترکیبات قلع سفید
منگنز دی اکسید بی رنگ کننده
سدیم نیترات بی رنگ کننده

 

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته