8 ایده عالی برای طرح روف گاردن (باغ پشت بام)

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

8 ایده عالی برای طرح روف گاردن

8 ایده عالی برای طرح روف گاردن

شما کدام طرح روف گاردن را ترجیح می‌دهید؟ اصلاً آیا برای استفاده بهینه از فضای پشت‌بام منزلتان، پلن خاصی دارید؟ اگر تاکنون به ایجاد فضای سبز روی پشت‌بام فکر نکرده‌اید، حالا زمان مناسبی برای این کار است.

سبک زندگی مدرن نباید بهانه‌ای برای قطع ارتباط با طبیعت یا دست کشیدن از فعالیت‌های مفرح و لذت‌بخشی مثل باغبانی باشد. شاید حتی به این موضوع فکر هم نکرده باشید اما خوب است بدانید پشت‌بام ساختمان‌ها، عرصه‌ای مناسب برای آشتی با طبیعت و توسعه فضای سبز است. بله! مشخصاً درباره ساخت روف گاردن یا همان باغ پشت‌بامی صحبت می‌کنیم و خبر خوب این که شما هم می‌توانید متناسب با مساحت فضای پشت‌بامتان و همچنین علایق و ترجیحاتی که دارید، ایده‌ی پیاده‌سازی یک طرح روف گاردن عالی را عملی کنید. در طراحی روف گاردن، با سبک‌ها و مدل‌های مختلفی مواجه می‌شویم که ما در این مطلب از کاژه قصد داریم به معرفی و تشریح 8 مورد از مدل‌های متداول بپردازیم.

روف گاردن مینیمالیستی

1. روف گاردن مینیمالیستی

فهرستمان را با معرفی ساده‌ترین مدل روف گاردن، یعنی مدل مینیمالیستی آغاز می‌کنیم. ایجاد یک نمای مینیمالیستی، جلوه‌ای ساده و درعین‌حال زیبا را به پشت‌بام ساختمان می‌بخشد. این مدل برای آن دسته از افراد علاقه‌مند به گل و گیاه که فضای محدودی در اختیار آن‌هاست، یک انتخاب مناسب است. تصور چیدن چند گلدان در کنار هم یا چند باغچه کوچک، شاید ابتدا چندان هیجان‌انگیز به نظر نرسد اما مطمئن باشید که وقتی در عمل چنین ایده‌ای را پیاده کنید، نظر و احساس متفاوتی خواهید داشت. فراموش نکنید که گاهی زیبایی در سادگی جلوه‌گر می‌شود؛ بنابراین حتی اگر فضای زیادی برای اجرای روف گاردن ندارید، حتماً سبک مینیمالیستی را امتحان کنید.

 روف گاردن صنعتی

2. روف گاردن صنعتی

مدل صنعتی، یکی دیگر از سبک‌های ساخت روف گاردن است. در اینجا شما طرح‌های مفهومی مختلف را با یکدیگر درمی‌آمیزید و از طراحی صنعتی الگوبرداری می‌کنید. ایجاد سازه‌هایی از ترکیب چوب، بتن و آهن و تزئین آن‌ها با انواع گل و گیاه زینتی، به پشت‌بام ساختمان، جلوه‌ای مدرن و منحصربه‌فرد می‌دهد.

روف گاردن بوهِمیایی

3. روف گاردن بوهِمیایی

بوهمیا نام منطقه‌ای تاریخی در کشور جمهوری چک است که سبک معماری معروفی دارد و محبوبیت این سبک معماری، در ساخت روف گاردن نیز به یک ترند تبدیل کرده است. به‌واسطه این طرح روف گاردن می‌توانید یک جلوه مفهومی گیاهی اثرگذار را روی پشت‌بام خلق کنید؛ جلوه‌ای که متناسب با شخصیت و علایق خودتان باشد. انتخاب این سبک، دستتان را در امر تزئین و ایجاد دکوراسیون‌های متنوع کاملاً باز می‌گذارد.

روف گاردن با کف چوبی

4. روف گاردن با کف چوبی

استفاده از کف چوبی، انجام فعالیت‌های مختلف مثل باغبانی را روی سقف ساختمان آسان‌تر می‌کند. استفاده از کف‌پوش‌های چوبی، اتمسفری دل‌انگیز و گرم و ظاهری شیک و کلاسیک را برای پشت‌بام به ارمغان می‌آورد و اگر سطح آن‌ها را به خوبی اندود کنید، دوام زیادی از خود نشان می‌دهند. استفاده از چوب در کف روف گاردن، باعث خنک‌تر شدن فضای داخلی منزلتان می‌شود زیرا چوب، برعکس بتن و فلزات، ضریب جذب گرمای بسیار ناچیزی دارد.

روف گاردن با شعله آتش

5. روف گاردن با شعله آتش

چه اِشکالی دارید در صورت امکان، مکانی را روی پشت‌بام به روشن کردن آتش اختصاص دهید؟ مثلاً می‌توانید با ایجاد یک حفره در وسط میزی که در محوطه قرار داده‌اید، آن را پُر از هیزم نموده و مخصوصاً در شب، پشت‌بام را به یک پاتوق دنج و متفاوت برای دورهمی‌هایتان با دوستان و اعضای خانواده تبدیل کنید.

با روشن کردن آتش در بین گل و گیاه اطرافتان، علاوه بر آنکه نمای فوق‌العاده‌ای در شب برای روف گاردن ایجاد می‌کنید، یک کُنجِ دنج برای خودتان می‌سازید که می‌توانید در شب‌های فصول سرد سال، تنها یا همراه با دیگران به آن پناه ببرید و بی‌آنکه دندان‌هایتان از سرما به یکدیگر برخورد کنند، از تماشای آسمان زیبا و بعضاً پُرستاره به معنای واقعی کلمه، کیف کنید!

روف گاردن دوبخشی

6. روف گاردن دوبخشی

برای پشت‌بام‌هایی که فضایشان به اندازه کافی بزرگ است، طرح روف گاردن دوبخشی می‌تواند ایده خوبی باشد. در این سبک شما می‌توانید پشت‌بام را به دو ناحیه یا پارت تقسیم کنید. مثلاً یک بخش را برای انجام امور باغبانی و کاشت انواع گل و گیاه در نظر بگیرید و در بخش دوم، به فعالیت‌های متفرقه‌ای مثل مطالعه و استراحت بپردازید یا حتی آن را به یک آشپزخانه فضای باز تبدیل کنید. طرح روف گاردن دوبخشی، امکان بهره‌برداری حداکثری از فضای پشت‌بام را برایتان فراهم می‌کند.

روف گاردن ویژه‌ی استراحت

7. روف گاردن ویژه‌ی استراحت

داشتن مکانی دنج در خانه برای استراحت و تفریح، یک موهبت بزرگ است و چرا این مکان دنج، پشت‌بام نباشد؟! شما می‌توانید طرح روف گاردن را منحصراً با هدف استراحت و ریلکسیشن، اجرایی کنید و به‌این‌ترتیب، یک فضای شخصی متفاوت در خانه برای خودتان داشته باشید. نصب یک تخت معلق و قرار دادن میز و صندلی در محوطه در کنار مجاورت با گل و گیاه را تصور کنید! رؤیایی‌تر از این نمی‌شود!

روف گاردن پذیرایی

8. روف گاردن پذیرایی

یک ایده جذاب و کاربردی دیگر برای طرح روف گاردن، ساخت فضایی برای پذیرایی از میهمانان است. شما می‌توانید یک دکوراسیون رسمی را درست مثل سالن اصلی، روی پشت‌بام پیاده کنید و به لطف فضای سبزی که در دورتادور آن ایجاد کرده‌اید، خاطره یک محفل فراموش‌نشدنی را برای میهمانان رقم بزنید. البته پیشنهاد می‌شود برای این کار، حتماً از مبلمانی استفاده کنید که در برابر آب‌وهوا مقاوم باشند تا هزینه‌ای که صرف پیاده‌سازی طرح روف گاردن می‌کنید، هدر نرود. ضمناً می‌توانید به جای اتاق پذیرایی، یک اتاق یا فضای مخصوص غذاخوری روی پشت‌بام ایجاد کنید تا به لطف تماشای فضای سبز اطراف و صفحه بی‌کران آسمان، لذت صرف غذا برایتان چند برابر شود!

روف گاردن پذیرایی، بالأخص بعد از شیوع ویروس کرونا و ضرورت اجتناب از اجتماع در محیط‌های سربسته، روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

سخن آخر

انتخاب سبک یا طرح روف گاردن در وهله نخست به فضای در دسترس روی پشت‌بام بستگی دارد. هر چه فضای در دسترس بیشتری داشته باشید، میدان مانور بیشتری برای عملی ساختن ایده‌هایتان خواهید داشت. بااین‌حال، حتی اگر امکان اجرای پروژه‌های بزرگ را ندارید، باز هم می‌توانید با استفاده از طرح‌های مینیمالیستی، برای خودتان یک روف گاردن چشم‌نواز بسازید.

با ساخت روف گاردن، علاوه بر استفاده مفید از محوطه بلااستفاده‌ی پشت‌بام و بهره‌مندی از منافع شخصی، به سهم خودتان، در مسیر حفاظت از محیط زیست نیز گام بلندی برمی‌دارید. راستی شما چه ایده دیگری درباره طراحی روف گاردن دارید؟

 

مقاله خواندنی:

متناسب با بودجه، خانه را بازسازی کنید – ۱۷ ایده که خانه شما را متحول می‌کند

بازسازی ساختمان | چگونه یک ساختمان را بازسازی کنیم؟

سیر تا پیاز بازسازی خانه کلنگی در ایران

 

 

مطلب پیشنهادی کاژه

 

 

محوطه سازی ( لند اسکیپ ) ; بررسی اصول، مقررات و نحوه اجرای محوطه سازی

 

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته