26 نکته طلایی برای فرایند نوسازی خانه با حداقل بودجه

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

26 نکته طلایی برای فرایند نوسازی خانه با حداقل بودجه

26 نکته طلایی برای نوسازی خانه با حداقل بودجه

فرایند نوسازی خانه، فرایندی است که طبعاً همه می‌خواهند هزینه انجامش را به حداقل برسانند. شرط اینکه بتوانید فرایند نوسازی را با حداقل هزینه انجام دهید این است که رویکردی مقتصدانه داشته باشید و فقط برای مواردی پول خرج کنید که نسبت به هزینه‌ای که دارند، ارزش بیشتری به ملکتان بدهند. این امر بالأخص زمانی که قصد فروش خانه را داشته باشید، اهمیت دوچندانی دارد.

فرایند نوسازی خانه با هزینه کم، شاید در بدو امر، کاری غیرممکن به نظر برسد اما این‌طور نیست. ما در این مطلب، 26 نکته طلایی را به شما همراهان ارجمند کاژه معرفی می‌کنیم که به‌واسطه آن‌ها یاد می‌گیرید چطور با حداقل هزینه، ارزش ملکتان را بالا برده و بتوانید برای فروش، قیمت بیشتری روی آن بگذارید.

 

  1. یک پاک‌سازی اساسی انجام دهید

قبل از شروع هرگونه عملیات نوسازی خانه، فضای داخلی و خارجی ساختمان را کاملاً تمیز کنید. تمیز کردن خانه، یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین و هوشمندانه‌ترین اقداماتی است که به‌واسطه آن می‌توانید متوجه شوید چه بخش‌هایی از خانه واقعاً نیاز به اصلاح یا تعویض دارند؟ جالب اینجاست که بعضی از وسایل خانه، تنها با یک تکه پارچه و کمی زور بازو، آن‌قدر تمیز می‌شوند که ظاهر کاملاً جدیدی پیدا می‌کنند. فراموش نکنید که عملیات پاک‌سازی، یک پیش‌نیاز اساسی برای انجام هر نوع عملیات نوسازی خانه محسوب می‌شود.

  1. نمای بیرونی را رنگ‌آمیزی کنید

رنگ‌آمیزی نمای بیرونی ساختمان یکی از مهم‌ترین اقدامات در بازسازی خانه است. این کار علاوه بر آنکه ارزش ملکتان را بالا می‌برد، شانس دیده شدن و انتخاب آن را هم از سوی خریداران به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. خانه‌های زیادی وجود دارند که عملیات بازسازی فضای داخلی آن‌ها بسیار خوب انجام شده اما وضعیت ظاهری نمای بیرون ساختمان، به چیزی مثل فاجعه شباهت دارد! بنابراین هر چه زودتر با رنگ‌آمیزی نمای بیرونی، از افتادن در این دام متداول، دوری کنید. انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای نمای بیرونی ، به معنای واقعی کلمه، جان تازه‌ای به ساختمان داده و آن را بسیار چشم‌نواز می‌کند.

  1. محوطه‌سازی کنید

در عملیات نوسازی خانه، از محوطه‌سازی بیرونی هم غافل نشوید. محوطه بیرون ساختمان را می‌توان به‌آسانی و با استفاده از آیتم‌های متنوعی مثل سنگ‌های مدرن، سنگفرش‌ها و انواع گل و گیاه، به‌روز کرد. نیازی نیست در انجام این کار، کمال‌گرا باشید. همین‌که محوطه اطراف خانه، زیبا، چشم‌نواز و مرتب به نظر برسد، کفایت می‌کند.

  1. پنجره‌ها و کرکره‌ها را رنگ‌آمیزی کنید

رنگ‌آمیزی پنجره‌های یک خانه، ظاهر آن را احیا می‌کند و به‌این‌ترتیب می‌توانید با صرف هزینه‌ای نسبتاً کم، به نمای درونی و بیرونی خانه، جلوه‌ای تازه دهید. بااین‌حال، اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید، احتیاط کنید تا مبادا رنگ به درز بین قاب‌های پنجره نفوذ کند و باز و بسته کردن آن را با مشکل مواجه سازد.

  1. درب ورودی را بهسازی کنید

در فرایند نوسازی خانه، حتماً درب ورودی منزل را با یک رنگ روشن و خوشایند مثل قرمز، زرد یا آبی آسمانی، تجدید یا مجدداً رنگ‌آمیزی کنید و به‌این‌ترتیب، ظاهر آن را ارتقا دهید. ضمن اینکه می‌توانید به نصب وسایل جانبی روی درب مثل افزونه‌های تزئینی هم فکر کنید. ظاهر متفاوت و جذاب یک درب، می‌تواند فوراً و در همان نگاه اول، توجه و نظر مساعد خریدار را به خودش جلب کند و توجیه مناسبی برای افزایش قیمت پیشنهادی خانه باشد.

  1. فضای داخلی را رنگ‌آمیزی کنید

رنگ نه‌فقط برای نمای بیرونی، بلکه برای نما و فضای درونی خانه نیز معجزه می‌کند. چند لایه رنگ سفید همراه با استفاده از یک یا دو دیوار شاخص (Accent Wall) حتی می‌تواند کسل‌کننده و حوصله سربرترین خانه‌ها را هم به گزینه جذابی از نگاه خریدار تبدیل کند. یک نکته دیگر درباره رنگ‌آمیزی فضای داخلی این است که اگر خودتان این کار را انجام دهید، به‌راحتی، تا حد زیادی، در هزینه‌ها صرفه جوی می‌کنید.

  1. کابینت‌های آشپزخانه را رنگ‌آمیزی کنید

هرچند خرید کابینت جدید برای آشپزخانه، ایده‌ای وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد اما باید بدانید که قیمت کابینت، بسیار زیاد است و تعویض آن‌ها در فرایند نوسازی خانه، در اغلب مواقع، واقعاً ضرورتی ندارد. به جای اینکه کلی هزینه برای خودتان بتراشید، کابینت‌های فعلی آشپزخانه را دوباره رنگ‌آمیزی کنید و در صورت تمایل می‌توانید تغییراتی روی آن‌ها اِعمال نمایید تا کاملاً به نمونه‌های مدرن موجود در بازار شبیه شوند. با سنباده‌زنی اصولی و انتخاب رنگ مناسب، حتی قدیمی‌ترین کابینت‌ها نیز ظاهری جدید و متمایز به خود می‌گیرند.

  1. اجزای کابینت‌ها و کشوها را تعویض کنید

به جای تعویض کابینت‌های آشپزخانه و کشوی‌های داخل اتاق یا سرویس‌های بهداشتی، می‌توانید علاوه بر رنگ‌آمیزی، روی ایده تعویض اجزا و دستگیره‌هایشان هم فکر کنید. دستگیره‌های جدید، براق و مدرن از نظر روانشناسی، تأثیری ایجاد می‌کنند که به‌واسطه آن، کشوها یا کابینت‌ها در نگاه اول، نو به نظر می‌رسند و واضح است که این کار از نظر اقتصادی هم، توجیه کاملاً مشخصی دارد.

  1. وسایل آشپزخانه را به‌روز کنید

در پروژه نوسازی خانه، از وسایل آشپزخانه هم غافل نشوید. اگر تمیزکاری وسایل برای بازگرداندن تازگی آن‌ها جوابگو نبود، می‌توانید این تازگی را از طریق روش‌هایی مثل رنگ‌آمیزی مجدد، روکش کردن مجدد آن‌ها با لایه‌ای از فولاد ضدزنگ و … به آن‌ها بازگردانید.

  1. دیوار آشپزخانه را سنگ‌کاری کنید

نمای دیوار در یک آشپزخانه یا سرویس بهداشتی، یکی از معیارهای مهم از دیدگاه خریدار برای قضاوت درباره کیفیت نوسازی خانه است. ازآنجاکه دیوار این نواحی، مساحت زیادی ندارند، پیشنهاد می‌کنیم با صرف هزینه‌ای اندک، سنگ جدیدی روی دیوار آن‌ها نصب کنید. نصب ساده‌ترین کاشی‌ها روی دیوار هم می‌تواند بی‌آنکه خرج سنگینی برایتان داشته باشد، نمای بسیار متمایزی برای آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی ایجاد کند.

  1. از روکش‌های چسبان برای پیشخوان‌ها استفاده کنید

اگر احساس می‌کنید بودجه محدودی برای نوسازی خانه دارید و درعین‌حال خانه‌تان به پیشخوان‌های نو نیاز دارد، می‌توانید به جای تعویض پیشخوان‌ها، از روکش‌های چسبان و نصب آن‌ها روی پیشخوان‌های فعلی استفاده کنید. این روکش‌های چسبان که قیمت مناسبی هم دارند، از نظر مدل و طرح، بسیار متنوع هستند و بسیار شبیه به سنگ، مرمر یا چوب واقعی به نظر می‌رسند.

  1. از پنل‌های دیواری استفاده کنید

برای ایجاد یک نمای متفاوت روی دیوارها هم می‌توانید به ایده خرید پنل‌های دیواری که به‌راحتی نصب و جدا می‌شوند، فکر کنید. این پنل‌ها هم انواع مختلفی دارند که مدل چوبی آن‌ها، بسیار پرطرفدار است. با استفاده از این پنل‌ها که قیمت مناسبی هم دارند، می‌توانید دیوارهای شاخصی در محیط ایجاد نموده و یک نمای شیک و خوشایند را خلق کنید.

  1. سطوح قدیمی را بپوشانید

اگر کف یا سطح خانه‌ای که در حال نوسازی آن هستید، بیش‌ازحد قدیمی شده، می‌توانید با استفاده از کف‌پوش‌های وینیلی، آن را بپوشانید. این کف‌پوش‌ها ظاهر بسیار جذابی دارند و برعکس کف‌پوش‌های دیگر، ارزان بوده و نصب آن‌ها نیز به مهارت یا تخصص خاصی نیاز ندارد.

  1. موکت را عوض کنید

اگر موکت، پاره و مندرس شده است، آن را با یک موکت تازه و مدرن عوض کنید. نصب موکت در مقایسه با انواع دیگر کف‌پوش، ارزان‌تر است و با تماشای چند فیلم آموزشی، حتی مبتدی‌ترین افراد هم می‌توانند عملیات برش‌زنی و نصب آن را یاد بگیرند. علاوه بر این، موکت یک محصول چندکاره است که علاوه بر پوشش کف اتاق‌ها، ظاهر مناسبی به فضا داده و به خانه، بوی تازگی می‌دهد.

  1. سینک ظرف‌شویی، سردوش‌ها و دوش‌های حمام را به‌روز کنید

هیچ چیزی بهتر از سینک‌ها و دوش‌های از رده خارج، نمی‌تواند قدیمی بودن یک خانه را جار زده و به‌قول‌معروف خانه را تابلو کند! بنابراین در نوسازی خانه، ارتقا و حتی تعویض سینک‌ها، سر دوش‌های ظرف‌شویی و دوش‌های حمام خراب و کهنه را در اولویت قرار دهید تا خانه را از یک وضعیت نابسامان، نجات دهید!

  1. دستگیره درب‌ها را جلا دهید

یکی دیگر از روش‌های مقرون‌به‌صرفه در نوسازی خانه قدیمی، جلا دادن دستگیر درب‌هاست. استفاده از یک اسپری یا روغن همرنگ با دستگیرهای کهنه و قدیمی، تازگی و جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

  1. وام حمام را جلا دهید

تعویض وان‌های قدیمی برای نوسازی خانه می‌تواند برایتان گران تمام شود و اگر این کار به‌درستی انجام نشود، هزینه‌ای که روی دستتان می‌گذارد، سر به فلک می‌کشد! بنابراین بهتر است اقتصادی عمل نموده و به جای تعویض، سطح وان‌های موجود را جلا دهید. انجام چنین کاری بالأخص در فرایند نوسازی خانه قدیمی، کمک می‌کند تا خانه، آن کاراکتر خاص و منحصربه‌فردش را حفظ کند و این همان چیزی است که اکثر خریداران به آن علاقه زیادی دارند.

  1. درب‌های قدیمی حمام را با پرده جایگزین کنید

می‌توانید این درب‌های عمدتاً شیشه‌ای و قدیمی که نقش حائل را ایفا می‌کنند، بردارید و به جای آن‌ها، میله بگذارید و یک پرده‌ی رنگارنگ قابل تنظیم را روی آن نصب کنید. این کار نه‌تنها باعث بهبود جلوه ظاهری حمام می‌شود، بلکه فضای بیشتری هم برایتان ایجاد می‌کند.

  1. آویزها و انواع نگه‌دارنده‌های لامپ‌ و چراغ را به‌روز کنید

یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه نوسازی خانه قدیمی، دادن ظاهری تازه و مدرن به آویزها و نگه‌دارنده‌های لامپ‌هاست. به جای خرید وسایل کاملاً جدید، وسایل موجود را با اسپری کردن رنگ، به‌روز کنید. شمعدان‌های قدیمی روی دیوار را یا اصلاً دست نزنید یا لامپ‌های مدرن را جایگزین آن‌ها کنید. آویزهای لامپ، طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل، بهتر است بهسازی آن‌ها را در دستور کار قرار دهید.

  1. درپوش توالت فرنگی را عوض کنید

خرید توالت فرنگی جدید برای نوسازی خانه، واقعاً گران است و معمولاً نیازی هم به این کار نیست. به جای خرید توالت، می‌توانید به تعویض درپوش قدیمی آن اکتفا کنید. همین کار فرق محسوسی در ظاهر آن ایجاد می‌کند.

  1. لامپ‌ها را عوض کنید

روشنایی و نورپردازی، نقش بسیار مهمی در چگونه به نظر رسیدن فضای یک خانه و تِم بصری آن ایفا می‌کنند. اگر خانه‌ای که در حال بازسازی آن هستید، بیش‌ازحد تاریک و دلگیر باشد، ممکن است خیلی سریع مشتریان را از قصد خرید، منصرف کند. اما یک خانه روشن که نورپردازی مناسبی داشته باشد، در همان نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌رسد و می‌تواند خودش را در دل خریدار، جا کند. بنابراین با تعویض لامپ‌های قدیمی و استفاده از لامپ‌های LED روح تازه‌ای در کالبد خانه‌تان بدمید.

  1. یک قالی زیبا در فضای اصلی خانه پهن کنید.

با نزدیک شدن به پایان فرایند نوسازی خانه، کارهای زیاد و کوچکی وجود دارند که در عین رایگان یا کم‌هزینه بودن، می‌توانید برای بهبود ظاهری خانه به انجام آن‌ها فکر کنید. پهن کردن یک قالی یا قالیچه با طرح روشن و ظاهری مدرن در سالن یا هال، می‌تواند در همان لحظات نخست، روی ارزیابی خریدار، تأثیر زیادی بگذارد.

  1. پرده‌های بلند و تمام‌قد نصب کنید

نصب پرده‌های تمام‌قد، ضمن افزایش زیبایی محیط، باعث می‌شود ارتفاع خانه بیشتر به نظر برسد. این پرده‌ها در مجموعه متنوعی از رنگ و طرح به بازار عرضه می‌شوند که علاوه بر قیمت ارزان، فرایند نصب آن‌ها نیز بسیار سریع و آسان است.

  1. از قفسه‌های باز استفاده کنید

یکی از جدیدترین روندهای نوسازی خانه، استفاده از قفسه‌های باز یا اُپن شلف است که زیبایی ظاهری و ارزش زیادی را برای ملکتان به همراه می‌آورد. به‌این‌ترتیب می‌توانید بسیاری از فضاهای بلااستفاده خانه را به فضاهایی مدرن و کاربردی تبدیل کنید که توجه خریدار را به خود جلب می‌کنند.

  1. از گل و گیاه استفاده کنید

یکی از مواردی که در اواخر فرایند نوسازی خانه ، باید حتماً آن را لحاظ کنید، استفاده از انواع گل و گیاه در دکوراسیون داخلی است. گیاهان، علاوه بر اینکه فضای خانه را به شکلی خوشایند و چشم‌نواز پُر می‌کنند، منبع پمپاژ اکسیژن به محیط هستند. با استفاده از گیاهان می‌توانید، یکنواختی ظاهر خانه را از بین ببرید و برای آن، چشم‌اندازی تماشایی خلق کنید.

  1. از اشیای تزئینی استفاده کنید

حالا که فرایند بازسازی ساختمان را به اتمام رسانده‌اید، لازم است استفاده از اشیا و آویزهایی را که جنبه هنری و تزئینی دارند، به شما یادآوری کنیم. استفاده از این اشیاء می‌تواند، جذابیت بصری خانه‌تان را دوچندان نموده و به‌قول‌معروف، حسابی از خریدار، دلبری کند. خلق یک نمای هنری که مبتنی بر ایده‌ها و استراتژی‌های درست و حساب‌شده باشد، به بسیاری از خریداران بالقوه کمک می‌کند تا بتوانند تصویر واضحی از یک سبک زندگی متفاوت را در ذهنشان تجسم کنند. هنر و جاذبه‌های هنری، احساسات مثبت در افراد را برمی‌انگیزند و به بهبود برداشت اولیه‌ی مشتریان از منزلتان، کمک شایان‌ذکری می‌کنند.

سخن آخر

در این مطلب، 25 راهکار مناسب و درعین‌حال ارزان را که می‌توانید انجام آن‌ها را در فرایند نوسازی خانه با هدف فروش آن، مدنظر قرار دهید، خدمتتان عرض کردیم. ناگفته نماند که پس از انجام این کارها، همه جزئیات را یک بار با دقت بررسی کنید تا موارد کوچکی مثل خطوط کج در نقاشی دیوارها یا شل بودن دستگیره‌های دربی که به‌طور کامل پیچ نشده‌اند، شما را متحمل هزینه بزرگ از دست دادن یک مشتری بالقوه نکنند! بازسازی خانه با حداقل هزینه، در اصل، یک هنر است  که صرف‌نظر از بودجه‌ای که دارید، باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

مقالات خواندنی:

بازسازی ساختمان | چگونه یک ساختمان را بازسازی کنیم؟

سیر تا پیاز بازسازی خانه کلنگی در ایران

کسب درآمد از طریق بازسازی خانه‌های قدیمی در تهران

۱۳ خطای دیزاین خانه که مالکین جدید معمولاً مرتکب آن‌ها می‌شوند!

بازسازی ساختمان یا احداث ساختمان جدید؟ نکاتی که باید به آنها توجه کنید

بازسازی ساختمان و ۱۲ نکته‌ای که قبل از آغاز باید به آن‌ها توجه کنید

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته