‌هندریل شیشه ای ; طراحی و اجرای انواع هندریل شیشه‌ای

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

هندریل شیشه ای

هندریل شیشه ای (Glass Handrail) حفاظی از جنس شیشه است که برای ساختن آن از پایه‌های آلومینیومی استفاده می‌شود. از هندریل شیشه‌ای در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری به منظور افزایش میزان امنیت افراد هنگام تردد در راه‌پله‌ها استفاده می‌شود. امروزه از هندریل شیشه ای به عنوان جایگزین مناسبی برای نرده‌های آهنی بهره گرفته می‌شود. از هندریل‌ شیشه‌ای در مکان‌های عمومی از قبیل دانشگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار شهری، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.
تنها افزایش ضریب ایمنی هنگام استفاده از راه‌پله‌ها در ساختمان‌ها باعث روی آوردن به احداث هندریل شیشه‌ای نمی‌شود. ظاهر هندریل شیشه‌ای باعث می‌شود بسیاری از افراد برای افزایش میزان جذابیت ساختمان‌ خود به آن روی بیاورند. دلیل جذابیت بالای هندریل شیشه‌ای، شفافیت بالای شیشه است. طراحان معماری از هندریل شیشه‌ای به عنوان یک محصول پرطرفدار در طراحی و بازسازی ساختمان یاد می‌کنند.
استفاده از شیشه در گذشته مشکلاتی را برای کاربران به همراه داشت. یکی از مشکلات استفاده از شیشه در ساختمان‌ها، مقاومت پایین آن‌ها بود. امروزه میزان مقاومت سازه‌هایی که جنس آن‌ها از شیشه است، افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌است. دستگاه‌های سکوریت و لمینت و استفاده مکرر از آن‌ها در ساختمان‌های گوناگون باعث شده‌است تا استفاده از محصولات شیشه‌ای با استقبال مواجه شود.
هندریل شیشه‌ای به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور ساختن برخی از هندریل‌های شیشه‌ای صرفا از شیشه استفاده می‌شود. این در حالی است که در ساخت و تولید برخی از دیگر هندریل‌های شیشه‌ای، از شیشه‌های سکوریت بهره گرفته می‌شود. در نظر داشته‌باشید که هزینه تمام‌شده نوع اول در قیاس با هندریل‌های شیشه‌ای ترکیبی بیشتر است.

در طراحی و ساخت هندریل‌های شیشه‌ای باید از استانداردهای ملی و بین‌المللی استفاده کرد. هندریل‌های شیشه‌ای می‌بایست از سطح راه‌پله یا شیب به میزان 90 سانتی‌متر فاصله داشته‌باشند. روی سطح هندریل نباید هیچ گونه مانعی وجود داشته‌باشد. رنگ هندریل شیشه‌ای باید با رنگ دیوارها و زمین محیط کاملا متفاوت باشد. این موارد تنها بخشی از قوانینی است که می‌بایست در ساخت و اجرای هندریل‌های شیشه‌ای رعایت نمود.

 

انواع هندریل شیشه ای

هندریل‌های شیشه‌ای در انواع گوناگونی ساخته می‌شوند. از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ ترین انواع هندریل شیشه ای می‌توان به دفنی توکار، اسپیگوت، اکسپوز روکار و فیکس پوینت اشاره کرد.
هندریل شیشه‌ای دفنی توکار
هندریل شیشه‌ای از نوع دفنی توکار با استفاده از شیشه‌هایی ساخته می‌شود که ضخامت آن‌ها بین 16 تا 20 میلی‌متر است. در ساخت و تولید این نوع از هندریل شیشه‌ای از اتصالات شیاردار بهره گرفته می‌شود. جنس این اتصالات شیاردار از آلومینیوم است. نرده‌های شیشه‌ای دفنی توکار پایه عمودی ندارد و نمای آن به طور کامل از شیشه ساخته شده‌است. استفاده از شیشه در نمای هندریل شیشه‌ای دفنی توکار باعث افزایش میزان زیبایی آن می‌شود.

هندریل شیشه ای اسپیگات


هندریل شیشه‌ای اسپیگوت یا اسپیگات

در ساخت هندریل شیشه‌ای اسپیگوت از موادی مانند استیل، فولاد و آلومینیوم بهره گرفته می‌شود. پایه‌هایی که این نوع از نرده شیشه‌ای را نگه می‌دارند، بسیار مقاوم است و می‌تواند بار را به راحتی تحمل نماید. هندریل شیشه‌ای اسپیگوت در اشکال هندسی گوناگونی مانند مربع و دایره ساخته می‌شود.
در ساخت هندریل شیشه‌ای اسپیگوت این نکته را باید در نظر داشت که می‌توان آب را از زیر شیشه‌ها و بین پایه‌های آن عبور داد. این قابلیت زیبایی قابل توجهی را به محصول در سازه می‌افزاید. از هندریل شیشه‌ای اسپیگوت در اطراف فضای استخرها استفاده می‌شود. سرعت ساخت این نوع از هندریل شیشه‌ای بالا است و نیازی به خراب کردن ساختمان برای اجرای آن نیست.
هزینه نصب و اجرای هندریل شیشه‌ای اسپیگوت با توجه به مواد به کار رفته در ساخت و تولید آن بسیار مناسب است. در کنار هزینه مناسب، زیبایی که این نوع از هندریل شیشه‌ای به سازه می‌افزاید، کاربران را به استفاده از آن ترغیب می‌نماید.

هندریل شیشه ای اکسپوز


هندریل شیشه‌ای اکسپوز روکار

این نوع از هندریل شیشه‌ای که با عنوان یوچنل روکار نیز شناخته و معرفی می‌شود، دارای سطح مقطع U شکل است. سطح مقطع U شکل با استفاده از فرآیند اکسترود آلومینیوم تولید می‌شود. در تولید هندریل شیشه‌ای اکسپوز روکار، با استفاده از گوه می‌توان فضای خالی که بین پروفیل و شیشه قرار دارد را پر نمود. برای این که بتوان پروفیل یوچنل را پر کرد، از یک لایه پوششی بزرگ استفاده می‌شود. این لایه پوششی بزرگ عمدتا از جنس آلومینیوم است.

هندریل شیشه ای فیکس پوینت

هندریل شیشه ای فیکس پوینت

در صورتی که اتصالات هندریل شیشه ای از جنس یراق‌آلات آلومینیوم و استیل و به صورت نقطه‌ای ساخته شود، روش فیکس پوینت اجرا خواهد شد. از روش فیکس پوینت به منظور استفاده در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری، پاساژها و فروشگاه‌های بزرگ بهره گرفته می‌شود. استفاده از هندریل شیشه‌ای فیکس پوینت در فضاهای محدود نیز بسیار کاربردی است؛ چرا که افزایش وسعت فضا را در دیدگاه کاربران ایجاد می‌کند.
بسیاری از هندریل‌های شیشه‌ای فیکس پوینت در فضایی بالاتر از سطح زمین نصب می‌شود. به همین دلیل است که در بسیاری از تراس‌ها و بالکن‌ها می‌توان آن را دید. استفاده از اتصالات نقطه‌ای در هندریل شیشه‌ای فیکس پوینت باعث می‌شود تا ضایعات ناشی از اتصالات به چشم نیاید.

در زیر مزایاز استفاده از هندریل شیشه ای را بررسی میکنیم. شرکت کاژه در بخشهای مختلف ساختمانی در حال فعالیت میباشد. ساخت اتاق شیشه ای ، طراحی و اجرای پارتیشن شیشه ای نیز از خدمات منحصر به فرد این شرکت میباشد. با مراجعه به صفحات مربوطه و همینطور به صفحه فیلمهای کاژه میتوانید پروژه های بسیاری را با دقت مورد بررسی قرار دهید و به این ترتیب با فعالیتهای کاژه آشنایی بیشتری پیدا کنید.

مزایای استفاده از هندریل شیشه‌ای

از مزیت‌های استفاده از هندریل شیشه‌ای در ساختمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. استفاده از هندریل‌ شیشه‌ای در ساختمان‌ها باعث می‌شود که فضای ساختمان وسیع‌تر دیده شود. هر قدر میزان شفافیت شیشه‌های مورد استفاده در محصول بیشتر باشد، فضای ساختمان وسیع‌تر دیده خواهد شد. این مزیت با ساختن نرده‌ها با مواد دیگری از قبیل سنگ و یا استیل به دست نمی‌آید.
2. بهره گیری از هندریل شیشه‌ای باعث می‌شود که نور به میزان بیشتری در تمام فضا منعکس شود.
3. مقاومت هندریل شیشه‌ای در برابر ضربات و برخورد بسیار بالا است. بالا بودن میزان مقاومت آن در برابر ضربات باعث شده‌است تا طول عمر و ماندگاری آن افزایش پیدا کند.
4. هندریل‌های شیشه‌ای را می‌توان به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمیز کرد. با استفاده از پارچه‌های ظریف از جنس نخ و مایعی که برای تمیز کردن شیشه‌ها به کار می‌رود، می‌توان هندریل شیشه‌ای را نظافت نمود.
5. نصب و اجرای هندریل‌ شیشه‌ای در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد.
6. در طراحی و ساخت هندریل شیشه‌ای می‌توان از یراق‌آلات گوناگونی استفاده کرد.
7. هندریل شیشه‌ای در برابر دیگر مواد و نیز تغییرات جوی بسیار مقاوم است و از استحکام قابل توجهی برخوردار است.
قیمت اجرا و نصب هندریل‌ شیشه‌ای
عوامل گوناگونی در تعیین قیمت اجرا و نصب هندریل‌های شیشه‌ای تاثیرگذار هستند. از این عوامل می‌توان به میزان پرتی کار، کیفیت و ماندگاری شیشه‌های مورد استفاده در ساخت، کیفیت و جنس یراق‌آلات مورد استفاده در ساخت و برخورداری از محل اجرا برای زیرسازی اشاره کرد.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *