اسکای لایت دفرمه؛ وقتی بی‌نظمی، زیبایی می‌آفریند!

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

اسکای لایت دفرمه؛ وقتی بی‌نظمی، زیبایی می‌آفریند!

اسکای لایت دفرمه (deformed skylight) مدل خاصی از اسکای لایت است که زیبایی منحصربه‌فردی را از خود به نمایش می‌گذارد. چند سالی می‌شود که نصب اسکای لایت یا همان سقف نورگیر به یک ترند برجسته در حوزه دکوراسیون داخلی ساختمان تبدیل شده. باید اذعان کرد که این سازه، یک راهکار عالی برای تغییر احساس و عملکرد فضاست. سقف نورگیر، دریچه‌ای رو به آسمان است که فضای درونی خانه را غرق در نور و روشنایی می‌کند. بااین‌حال، نصب اسکای لایت صرفاً جنبه دکوری و تزئینی ندارد و مزایای زیادی را می‌توان برای آن برشمرد. مزایایی که ما قبلاً و در مقاله‌ای مُجزا به‌طور مفصل درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم. اینک و در گفتار پیش رو قصد داریم کمی به معرفی اسکای لایت دفرمه و ویژگی‌های آن بپردازیم. از شما دعوت می‌کنیم مثل همیشه تا انتها با کاژه همراه باشید.

اسکای لایت دفرمه چیست؟

اسکای لایت دفرمه چیست؟

سقف نورگیر دفرمه مدل خاصی از اسکای لایت است که در دسته‌بندی‌های متداول قرار نمی‌گیرد. اگر مطالب قبلی کاژه را در خصوص سقف های نورگیر خوانده باشید، احتمالاً تا حدی با انواع اسکای لایت آشنایی پیدا کرده‌اید. ازجمله متداول‌ترین انواع این سازه عبارت‌اند از:

  • اسکای لایت تخت
  • اسکای لایت هرمی
  • اسکای لایت گنبدی
  • اسکای لایت هلالی
  • و …

همان‌طور که پیداست، نام‌گذاری سقف شیشه ای با توجه به شکل هندسی آن صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، اگر شکل هندسی سازه صاف و مسطح باشد، به آن اسکای لایت تخت می‌گویند. عناوین هرمی، هلالی، گنبدی و امثالهم نیز درواقع مدل و ساختار هندسی سازه را روایت می‌کنند. حالا اگر ساختار سقف نورگیر، شبیه هیچ شکل هندسی منتظمی نباشد به آن اسکای لایت دفرمه می‌گویند. بنابراین، سقف نورگیر دفرمه سازه‌ای است که طراحی آن، خارج از چارچوب‌های هندسی متداول و بر مبنای یک ساختار آزاد و نامنتظم صورت می‌گیرد.

مزایای اسکای لایت دفرمه

مزایای اسکای لایت دفرمه

کاربرد اسکای لایت دفرمه در پروژه‌های بازسازی ساختمان ، با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است. این اتفاق، حتماً دلایلی دارد که در ادامه به معرفی و توضیح مهم‌ترین این دلایل می‌پردازیم.

زیبایی و نمای متفاوت

1. زیبایی و نمای متفاوت

آن دسته از سقف ‌های نورگیری که مدلی مطابق با اَشکال هندسی منتظم دارند، جزء مدل‌های کلاسیک محسوب می‌شوند. نظم حاکم بر ساختار هندسی این سازه‌ها، جذابیت بصری بالایی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. ولی حتماً شما هم با ما موافق هستید که گاهی زیبایی از بی‌نظمی نشئت می‌گیرد. اسکای لایت‌های دفرمه، با شکستن چارچوب‌های محدودکننده، شکل بدیع و متفاوتی از زیبایی را ارائه می‌دهند.

2. قابلیت بالای سفارشی‌سازی

قابلیت بالای سفارشی‌سازی

تصمیم‌گیری درباره سفارش اسکای لایت دفرمه به معنای ساخت یک سازه‌ی دکوری تماماً اختصاصی برای خودتان است. سازه‌ای که طراحی آن مستقیماً بر اساس ایده‌ها و سلایق شما انجام می‌شود و حتی می‌تواند بازتابی از نمادها و ارزش‌های درونی شما باشد.

در سفارش مدل‌های متداول سقف نورگیر، معمولاً میدان مانور زیادی برای سفارشی‌سازی وجود ندارد. زیرا شاکله و چارچوب کلی سازه، از قبل مشخص است و غیر از اِعمال برخی تغییرات کوچک، گزینه دیگری در معرض انتخابتان قرار نمی‌گیرد. ولی در مدل دفرمه، محدودیتی وجود ندارد که پروبال ایده‌های بلندپروازتان را ببندد. درنتیجه می‌توانید دریچه‌ای را روی سقف خانه مستقر کنید که دقیقاً مطابق با انتظارات و ترجیحات شما ساخته شده باشد.

3. دور زدن محدودیت‌ها

گاهی بعضی سقف‌ها به هر دلیلی اجازه اجرای اسکای لایت در مدل‌های متداول و اَشکال هندسی منتظم را نمی‌دهد. مثلاً ممکن است نصب یک گنبد شیشه ای در قسمت خاصی از سقف، مستلزم ایجاد تغییر در ساختار خرپاها باشد. ولی باید بدانید که دست‌کاری ساختار خرپاها اقدامی پرریسک است که می‌تواند پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی، امکان اجرای سقف نورگیر دفرمه یک راهکار عالی برای دور زدن محدودیت‌هایی از این قبیل است.

مزیت بزرگ اسکای لایت دفرمه این است که الزام انطباق با ساختارهای موجود را از بین می‌برد. بنابراین به جای اینکه ایده‌هایتان را با ساختارهای موجود هم‌راستا کنید، ساختارها را در راستای اجرای ایده‌هایتان به خدمت می‌گیرید.

دور زدن محدودیت‌ها

سخن آخر

اجرای اسکای لایت یک پروژه بسیار پرطرفدار در حوزه دکوراسیون داخلی ساختمان است. درست مثل هر سازه دیگری، برای سفارش سقف نورگیر نیز گزینه‌های مختلفی روی میز وجود دارند. درحالی‌که مدل‌های شناخته‌شده‌ای نظیر اسکای لایت تخت، هلالی، گنبدی و … همواره انتخاب‌های جذابی هستند، روزبه‌روز بر میزان محبوبیت و کاربرد اسکای لایت‌های دفرمه افزوده می‌شود.

اسکای لایت دفرمه را در همه ساختمان‌ها می‌توان اجرا کرد. بااین‌حال، طی سال‌های اخیر، اجرای این سازه در ساختمان‌های تجاری نظیر پاساژها و مراکز خرید و همچنین اماکن فرهنگی و هنری رواج بیشتری پیدا کرده است. همان‌طور که گفتیم، سقف نورگیر دفرمه دارای ساختار نامنتظم و بعضاً کاملاً بی‌نظم است. خصوصیتی که اتفاقاً جلوه بصری زیبا و منحصربه‌فردی به آن بخشیده و به دلیل اصلی محبوبیت آن تبدیل شده است. طراحی اسکای لایت‌های نامنتظم به سطح بالاتری از دقت و مهارت نیاز دارد. بنابراین اگر شما هم قصد نصب چنین سازه‌هایی را در ساختمان خود دارید، باید این کار را به مجموعه‌ای حرفه‌ای مانند کاژه بسپارید. تجربه و تخصص ما، ضامن رضایت شما در سفارش و خرید انواع اسکای لایت است.

 

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط با این نوشته