گنبد شیشه ای بانک رسالت ; ساخت گنبد شیشه ای دکوراتیو – با تکنیک استین گلاس

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

ساخت گنبد شیشه ای بانک رسالت – با تکنیک تیفانی – استیند گلس

محل اجرای پروژه : سعادت آباد ساختمان اداری بانک رسالت

 

گروه کاژه، متخصص در پروژه‌های تزئینی وابسته به معماری و دکوراسیون داخلی، در زمره شرکت‌هایی محسوب می‌شود که استفاده از گنبدهای شیشه را در معماری امروز را مدنظر قرار داده است. این گروه با انجام پروژه‌های بسیاری در بناهای مختلف تجارب مفیدی در این زمینه کسب کرده است.

گنبد شیشه‌ای محدب با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش در بناهای مختلفی کاربرد دارند. این سازه علاوه بر القاء حس عظمت و شکوه از زاویه دید بیرونی و زیبایی از داخل بنا، راه ورود آب، گردوخاک و هوا را مسدود می‌کند بدون اینکه جلوی ورود نور به محل را محدود کند. به همین دلیل از این سازه بعضاً در منازل (پروژه باغ فردوس) بهره‌گیری شده و در پروژه‌هایی دیگر همچون پروژه زعفرانیه، گنبد شیشه‌ای در دفتر کار تعبیه شده است. در پروژه‌ای متفاوت واقع در سعادت‌آباد تهران، این سازه روی سقف محل ورزشی و جکوزی بانک رسالت احداث شد.

 

گنبد شیشه ای بانک رسالت

 

گنبد شیشه ای بانک رسالت روی حیاط بانک قرار داده شده است، علاوه بر وظیفه جلوگیری از ورود عوامل بیرونی به داخل این محوطه، می‌بایست نور کافی را نیز به داخل بنا منتقل می‌کرد بدون اینکه مکان داخلی از بیرون قابل‌رؤیت باشد. افزون بر این، با توجه به در معرض دید بودن سازه از بیرون و حیاط مجموعه، زیبایی و امنیت سازه نیز باید مدنظر قرار می‌گرفت. از این جهت متخصصان کاژه در حاشیه بنا واقع در حیاط بانک طراحی را به‌نوعی به انجام رساندند که دیوارکی در اطراف سازه ساخته شده و با کاشته شدن گیاه در اطراف آن، این بخش جزو باغچه مجموعه محسوب بشود. این گنبد شیشه ای استین گلاس با قطر 1.7 متر احداث و از بیرون آب بندی شد تا از ورود آب و گرد و خاک به درون بنا جلوگیری کند.

طراحی بخش شیشه ای این سازه بر اساس نقوش کلاسیک صورت گرفت و استفاده از شیشه هایی با رنگهای زرد، نارنجی و قرمز جلوه ای خاص به این سازه بخشید. این طرح بعد از ساخت و نصب علاوه بر دید زیبای بیرونی از محل حیاط بانک رسالت، باعث ایجاد منظره‌ی زیبا و شگفت انگیز از داخل و زیر سازه شده است که چشم بیننده را خیره می‌کند.

 

گنبدهای شیشه‌ای محدب با تکنیک استین گلاس در معماری امروز کشور پدیده‌ای نوظهور محسوب می‌شوند. شرکت‌های معماری داخلی در کشورهای دیگر که از این سازه در بناهای مختلف استفاده می کرده و می کنند، اما تا چندی پیش این پدیده در معماری امروز ما استفاده نمی‌شد. اولین گنبد شیشه ای محدب استیندگلس در پروژه سنبل واقع در فرمانیه تهران احداث شد که در نوع خود منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. تکنیک استیندگلس جهت ساخت سازه‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود که در آن برای اتصال شیشه‌ها به یکدیگر از مفتول‌های مسی و سربی بهره‌گیری می‌شود. این تکنیک باعث استحکام شیشه و امنیت سازه می‌شود و نصب سازه را روی بناهای مختلف امکان‌پذیر می‌کند. از قرن 13 میلادی از این تکنیک برای ساخت گنبدها و پنجره‌های رنگی شیشه‌ای در کلیساهای اروپا استفاده شد و به‌مرور این تکنیک تکمیل و به‌صورت امروزی در آمد.

گنبد شیشه ای بانک رسالت

گروه کاژه با بهره‌مندی از هنرمندان و متخصصان زبده‌ی کشور آمادگی پذیرش پروژه‌های مختلف برای سازه‌های دکوراتیو و معماری داخلی را دارد. این گروه همچنین توانایی دارد طراحی و ساخت این گونه محصولات را طبق ایده و نقشه سفارش دهنده از ابتدا تا نصب سازه را به انجام برساند.

 

گنبد شیشه ای بانک رسالت

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته

۲ Responses