حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

حفاظ شیشه‌ ای، حائل و مانعی از جنس شیشه بوده که طی سالیان اخیر، کاربرد فزاینده‌ای در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی داشته است. اساساً شیشه به دلیل قابلیت‌های خاص خود، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای سایر مواد و مصالح ساختمانی باشد. استحکام خوب و مقاومت عالی برابر عواملی مثل رطوبت، نوسانات دمایی و تغییرات جوی و ایمنی کامل برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و اکسایش از مهم‌ترین ویژگی‌های شیشه هستند. صدالبته که در این بین از زیبایی و ظرافت مثال‌زدنی شیشه نیز نمی‌توان غافل شد. چرا که اساساً یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال از شیشه و مشخصاً حفاظ شیشه‌ای، همین نمای شیک و لوکس آن است. حفاظ شیشه‌ای، کاربردهای مختلفی دارد که در این مطلب قصد داریم به عمده‌ترین موارد کاربرد آن اشاره کنیم.

حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟
حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

کاربرد حفاظ شیشه‌ ای

به‌طورکلی کاربرد حفاظ شیشه‌ ای را می‌توان به دو دسته کاربرد داخلی و کاربرد خارجی تقسیم کرد. کاربردهای داخلی، همان‌گونه که از نامشان پیداست، به موارد استفاده از حفاظ شیشه‌ای در فضای درونی ساختمان مربوط می‌شود و استفاده در اماکن بیرونی نیز به کاربردهای خارجی حفاظ شیشه‌ای ارتباط دارند.

حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟
حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

نرده

پوشش فضای آزاد زیر نرده‌ها، یکی از متداول‌ترین کاربردهای داخلی حافظ شیشه‌ای است. استفاده از حفاظ شیشه‌ای در نرده‌ها، خصوصاً نرده‌ راه‌پله، علاوه بر آنکه جلوه زیباتری به نمای کلی راه‌پله می‌دهد، بر قابلیت ایمنی آن خصوصاً در ارتباط با عبور و مرور کودکان از راه‌پله نیز می‌افزاید. استفاده نرده شیشه‌ای خصوصاً در ساختمان‌های دوبلکس، می‌تواند ایده‌ای بسیار جذاب و هوشمندانه باشد.

پارتیشن‌ها

پارتیشن در اصل، واژه‌ای انگلیسی بوده که یکی از معانی اصلی آن، تجزیه و بخش‌بندی است. از پارتیشن‌های شیشه‌ای نیز دقیقاً برای همین منظور خصوصاً در محیط‌های کاری استفاده می‌شود. در واقع با استفاده از پارتیشن شیشه‌ای، می‌توان در یک فضای بزرگ، اتاق‌های کاری مجازی تشکیل داد. این کار دو مزیت اصلی دارد. نخست آنکه از منظر مدیریتی، می‌تواند از الگوی ارتباطی سازمان پشتیبانی کرده و فرایند ارتباط سازمانی را اثربخش‌تر کند. مزیت دوم استفاده از پارتیشن شیشه‌ای، امکان تغییر مکان آن‌ها و متعاقباً خلق یک چینش و دکوراسیون کاملاً جدید و درعین‌حال چشم‌نواز در محیط کار در حداقل زمان ممکن است. واضح است که دیوارهای زمخت و عبوس، هرگز امکان ایجاد چنین تغییراتی را برایتان فراهم نمی‌کنند!

حفاظ شیشه‌ای در نرده بالکن

بالکن‌ها، یکی دیگر از نقاط مهم ساختمان هستند که استفاده از نرده در آن‌ها بنا به دلایل ایمنی بسیار متداول و ضروری است. از طرفی بالکن‌ها دائماً در معرض عوامل جوی مثل نوسانات دمایی، آفتاب، برف، باد و باران هستند که استفاده از نرده با حفاظ شیشه‌ای در بالکن‌ها، می‌تواند مقاومت و کارایی لازم را برای این منظور تأمین کند. قابلیت دید، مؤلفه مهم دیگری است که در خصوص استفاده از حفاظ شیشه‌ای به‌عنوان نرده بالکن، مطرح می‌شود. از یک طرف استفاده از حفاظ شیشه‌ای در بالکن، حق رؤیت مناظر اطراف را برایتان محفوظ می‌دارد. اما از سمت دیگر، این مزیت، می‌تواند از نگاه برخی دیگر، یک ضعف باشد. چرا که آن‌ها ترجیح می‌دهند هنگام حضور در بالکن، حریم خصوصی‌شان حفظ شده و کسی قادر به رصد آن‌ها نباشد. در این صورت، استفاده از حفاظ شیشه‌ای دودی یا تیره در نرده بالکن می‌تواند یک ایده خوب باشد که ضمن حفظ مزایای استفاده از حفاظ شیشه‌ای، مسئله حریم شخصی را نیز حل می‌کند.

حفاظ شیشه‌ای در پشت‌بام‌ها

حتی تغییر سبک زندگی و شیوع پدیده آپارتمان‌نشینی هم نتوانسته عشق به گل و گیاه و باغبانی را از دل علاقه‌مندان آن بیرون کند. همین امر باعث شده که بسیاری از ساکنین پنت‌هاوس‌ها یا آن‌هایی که در بالاترین طبقه‌ی واحدهای آپارتمانی سکونت دارند، از فضای آزادِ در دسترس، برای پروش گل و گیاه یا تشکیل گلخانه‌های کوچک استفاده کنند. اما لازمه اصلی پرداختن به این کار، فراهم آوردن شرایط مطلوب برای باغبانی است. استفاده از حفاظ شیشه‌ای روشن در چنین مواردی، علاوه بر حفظ گیاهان از گزندهای جوّی، امکان بهره‌مندی آن‌ها از نور طبیعی را نیز فراهم می‌آورد. پس اگر ایده باغبانی در پشت‌بام را در سر دارید، می‌توانید استفاده از حفاظ شیشه‌ای را در اولویت برنامه‌هایتان قرار دهید.

حفاظ شیشه‌ای در محوطه استخرها

اگر بتوانید از میان شنا در استخری که بین دیوارهای زمخت و بی‌روح محاصره شده و شنا در استخری با فضای باز که حین آب‌تنی، امکان رؤیت مناظر زیبای اطراف را برایتان مقدور می‌سازد، یکی را انتخاب کنید، انتخابتان کدام است؟ یقیناً اگر مشکل نقض حریم شخصی مطرح نباشد، بدون تعلل، گزینه دوم را انتخاب می‌کنید. محشر است اینکه بتوانیم هم‌زمان با شنا کردن، از دیدن مناظر اطراف نیز لذت ببریم. این‌طور نیست؟!  استفاده از حفاظ شیشه‌ای در محوطه اطراف استخر، علاوه بر تفکیک حریم استخر از معابر اطراف، امکان چنین تجربه جذابی را برایتان فراهم می‌کند. ضمناً به لطف هم‌جواری شیشه و آب، پدیده شکست نور می‌تواند جلوه‌ای بسیار دیدنی برای استخرتان ایجاد نماید.

حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟
حفاظ شیشه ای چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

سخن آخر

حفاظ شیشه‌ای و استفاده از آن، همان‌گونه که دیدیم، مزایای کاربردی زیادی دارد. اگر بخواهیم خیلی دقیق‌تر شویم، خواهیم دید که برای حفاظ شیشه‌ای موارد استفاده متعدد دیگری نیز می‌توان یافت که محوطه‌سازی، تنها یکی از آن‌هاست. یکی دیگر از محاسن استفاده از حفاظ شیشه‌ای، سهولت نگه‌داری از آن و عدم نیاز به سازوکارهای مراقبتی خاص است. حفاظ شیشه‌ای به دلیل مقاومت عالی در برابر عوامل تهدید بالقوه، تقریباً به هیچ سازوکار محافظتی خاصی نیاز ندارد و برای اینکه آن را در بهترین وضعیتش حفظ کنید، لکه‌گیری، احتمالاً بیشترین زحمتی است که باید به خودتان بدهید که این کار هم به‌سادگی هر چه تمام‌تر انجام می‌شود. ضمناً فراموش نکنیم هرچند حفاظ شیشه‌ای در برابر ضربات فیزیکی، از استحکام مطلوبی برخوردار است اما این استحکام نیز، گستره‌ای منطقی دارد. بنابراین بهتر است هرگز هوس نکنید این استحکام را با ضربات سهمگین پتک یا تبر امتحان کنید!

 

مقالات خواندنی:

مزایای نصب پارتیشن شیشه ای در محل کار بروزرسانی ۲۰۱۸

پارتیشن استیندگلس

مزایای نصب پارتیشن شیشه ای در محل کار بروزرسانی ۲۰۱۸

جان‌پناه شیشه‌ای چیست و چه کاربردی دارد؟

کف‌پوش شیشه‌ای چیست و چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد

نرده شیشه‌ای چیست و در چه جاهایی به کار می‌رود؟

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته