طرح بی نظیر گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی مرکز فرهنگی شیکاگو

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

تاریخچه معماری مرکز فرهنگی شیکاگو

مرکز فرهنگی شیکاگو، جاذبه دیدنی

یکی از دیدنی های برجسته جهان که به واسطه گنبد های شیشه ای با تکنیک تیفانی شهرت یافته است، مرکز فرهنگی شیکاگو است. این مرکز از جاذبه های محبوب شیکاگو و یکی از جامع ترین مراکز نمایش هنری در ایالات متحده است. مرکز فرهنگی شیکاگو هر ساله بالغ بر 1000 برنامه و نمایشگاه را در این مرکز برگزار می کند که علاوه بر نمایش آثار هنری ادبی و بصری، زیبایی بی نظیر این بنا را به واسطه بزرگترین گنبد های شیشه ای با تکنیک تیفانی به رخ بازدیدگنندگان می کشد.

مرکز فرهنگی شیکاگو، جاذبه دیدنی
مرکز فرهنگی شیکاگو، جاذبه دیدنی

تاریخچه معماری مرکز فرهنگی شیکاگو

این ساختمان به عنوان کتابخانه مرکزی شهر توس شرکت معماری بوستون شپلی، روتان و کولیج و ارتش بزرگ جمهوری در سال 1892 طراحی شد. زمین بنا توسط ارتش بزرگ جمهوری اعطا شد و ساخت بنا در سال 1897 میلادی با هزینه ای بالغ بر 2 میلیون دلار (معادل 58 میلیون و 830000 هزار دلار در سال 2017) به اتمام رسید. این بنای عظیم در قسمت شمالی دارای 4 طبقه و در بخش جنوبی شامل 5 طبقه است و 104 فوت بلندی و 3 فوت ضخامت دارد. سقف مرکز فرهنگی شیکاگو با گنبدهای شیشه ای با تکنیک تیفانی پوشیده شده است و به طور کلی این ساختمان دارای سبک نئوکلاسیک با عناصر رنسانس ایتالیایی است.

تاریخچه معماری مرکز فرهنگی شیکاگو
تاریخچه معماری مرکز فرهنگی شیکاگو

عجایب شیشه استیند گلس

مشخصات گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی

گنبد با شکوه و شفاف مرکز فرهنگی شیکاگو با قطر 38 فوت ساخته شده از شیشه تیفانی فاوریل، به شکل فلس ماهی برش داده شده است. این گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی توسط جی.آ. هولتزر طراحی شده است. در بالای گنبد نشانه هایی از زودیاک، برج های دوازده گانه، وجود دارد. در پایه گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی نقل قولی از نویسنده بریتانیایی جوزف آدیسون نوشته شده است. شیشه های گنبد، لوازم روشنایی، محافظ دیوار و لوسترها توسط شرکت شیشه تیفانی و تزئینات نیویورک ساخته شده است. چارچوب پشتیبانی کننده هم توسط شرکت آهن تزئینی شیکاگو ساخته شده است.

مشخصات گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی
مشخصات گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی

بازسازی گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی

بازسازی گنبد هنری شیشه ای با تکنیک تیفانی در مرکز فرهنگی شیکاگو که بزرگترین گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی در جهان است، در سال 2008 با نتایج هیجان انگیز به پایان رسید. این پروژه، گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی را به شکل نمای اصلی تیفانی بازسازی کرد. در حال حاضر، این گنبد را می توان به همان شکل سابق آن در سال 1897 دید، زمانی که این ساختمان به عنوان اولین کتابخانه عمومی شیکاگو افتتاح شد. این فضا که در حال حاضر پرستون برادلی هال نامیده می شود جایی بود که در آن مردم کتاب هایی را که درخواست کرده بودند، برمی داشتند. در این بازسازی، گنبد بیرونی بتنی و مسی که در دهه 1930 بر روی گنبد شیشه ای هنری با تکنیک تیفانی افزوده شده بود، برداشته شد. حالا، نور طبیعی از طریق شیشه می تابد و رنگ های ظریف شیشه های ترمیم شده را دقیقه به دقیقه تغییر می دهد.

بازسازی گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی
بازسازی گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی

جزئیات بازسازی گنبدهای شیشه ای

گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی تقریبا 38 فوت قطر دارد و بیش از 1000 فوت مربع است. این گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی شامل حدود 30،000 قطعه شیشه در 243 بخش است که در چارچوب چدنی تزئین شده قرار دارد. به منظور بازسازی شیشه، پنل ها از چارچوب جدا شده و به یک استودیوی شیشه ای با شهرت جهانی منتقل شدند. پنل ها از هم جدا شدند، به طوری که هر قطعه شیشه ای را می شد با دست تمیز کرد و در صورت لزوم تعمیر کرد. سپس شیشه های قدیمی گنبد با شیشه های تیفانی جدید دوباره مونتاژ شد. گنبد بیرونی بتنی و مسی برداشته شد و با گنبد شیشه ای با تکنیک تیفانی جایگزین شد که هم شفاف بود و هم از لحاظ انرژی مقرون به صرفه بود. بازسازی نور طبیعی در پرستون برادلی هال به واسطه تغییرات ایجاد شده نیاز به روشنایی مصنوعی را کاهش می دهد و به نوبه خود باعث کاهش هزینه های الکتریکی این بنا می شود.

جزئیات بازسازی گنبدهای شیشه ای
جزئیات بازسازی گنبدهای شیشه ای

بازسازی پانل های شیشه ای با تکنیک تیفانی

در بازسازی این بنا، از پرداخت اصلی خود چارچوب ها، یعنی ورق آلومینیوم در چارچوب چدنی استفاده جدیدی شده است. روشنایی ظریف بر روی نقش های گل و بوته در اطراف گچ بری گنبد نیز که در دهه های گذشته مورد استفاده قرار نگرفته بود، مرمت شد و تحول ظریفی را بین بخش های بالا و پایین فضا ایجاد کرد. گام نهایی این بود که پانل های شیشه ای بازسازی شده با تکنیک تیفانی دوباره نصب شود. پرستون برادلی هال در روز 1 ژوئیه دوباره فعال شد و در طول تابستان جمعیت شگفت آوری به مرکز فرهنگی شیکاگو آمدند تا زیبایی های بی نظیر  این ساختمان را ببینند. هم اکنون نیز مرکز فرهنگی شیکاگو از جاذبه های توریستی این شهر به شمار می آید و زیبایی و درخشندگی گنبدهای شیشه ای با تکنیک تیفانی، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. (می توانید نمونه های بیشتر گنبد های شیشه ای را در این صفحه بررسی کنید.)

گنبد شیشه ای طرح کلاسیک

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته

One Response