شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟

شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟

شیشه دودبند همانطور که از اسمش پیداست و همچنین اولین تصوری که از اسمش به ذهن می‌رسد دودبند بودن آن است، چه از لحاظ آنکه از دود و آلودگی‌های حریق به طبقه‌های مجاور و فوقانی جلوگیری می‌کند چه از لحاظ آلودگی‌های ناشی از رفت و آمدهای اتومبیل‌ها داخل پارکینگ به طبقه‌های فوقانی.

یکی از راهکارهایی که برای دودبند کردن راه پله‌ها به کار می‌رود استفاده از درب‌ها و پنجره‌های دودبند در هر طبقه است. با استفاده از درب‌های دودبند در طبقات در هنگام آتش سوزی، دود ناشی از آتش، وارد راه پله‌ها نشده و خطر آسیب به قسمت‌های دیگر ساختمان به حداقل می‌رسد.

شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟
شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟

شیشه دودبند برای ایمنی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. مثلا بسیار مشاهده شده که با آتش‌سوزی یک واحد در یک ساختمان چند واحدی، با وجود این که واحدهای دیگر دچار آتش‌سوزی نشده‌اند، گازهای سمی به واحدهای دیگر سرایت کرده است. استفاده از شیشه سکوریت‌های دودبند از چنین پیش‌آمدهایی جلوگیری می‌کند.

ولی خاصیت دودبند شیشه‌ای به همین مورد ختم نمی‌شود و مسلما مزیت‌های دیگری نیز دارد که ما به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

 

مزایای شیشه‌های دودبند کدامند؟

 

  • عایق صوتی و حرارتی مناسب 

  • حفاظت از محیط و انتقال نور به داخل محیط

  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و حریق

  • ممانعت از نفوذ گرد و غبار به داخل محیط

  • ایجاد محیطی امن و زیبا 

  • استفاده به عنوان درب‌های اصلی ساختمان و درب‌های لابی

  • تفکیک خروجی از سرسرای راه پله

  • جلوگیری از ورود اشعه UV به داخل محیط

 

زیبایی منحصر به فرد:

دودبند به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر ساختمان‌های بلند محسوب می‌شود که علاوه بر مزیت‌های یاد شده، زیبایی بیشتر ساختمان را به دلیل داشتن سطح مسطح و کاملا صافی که در حین تولید شیشه دودبند ایجاد می‌گردد، به ارمغان می‌آورد.

همچنین شیشه سکوریت دودبند به عنوان جدا کننده فضای راه پله‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه یک شیء فوق‌العاده تاثیرگذار در زیبایی است و این قدرت را دارد که با تاثیر بر دید شما و به نوعی با تلقین ظرافت و ایجاد ذهنیتی باور نکردنی، احساس مالکیت فضای بیشتری را به شما دهد. برخلاف سایر جامدات مانند فولاد که حس محدودیت را در محیط القا می‌کند.

از شیشه دودبند بیشترین میزان نور طبیعی عبورمی‌کند. حتی با پارتیشن‌بندی‌های خاص، مقدار نور طبیعی که به محیط نفوذ می‌نماید را به حداکثر می‌رساند.

 

 

 

از شیشه‌های دودبند در کدام قسمت‌های ساختمان استفاده می‌شود؟

در بین طبقات راه پله و حدفاصل آسانسور‌ها تا ورودی اصلی فضای مسکونی قابل اجرا هستند. یکی از الزامات موجود برای سازه‌هایی که در آن‌ها از دودبند استفاده می‌شود، استفاده از دودبند برای راه پله‌ها و خصوصا راه پله‌های اضطراری است.

دودبند به کار رفته در ساختمان‌های مسکونی معمولا از نوع دستی لولایی می‌باشد که عموما دارای دو درب بوده که یک درب بزرگ به صورت خود برگردان و یک درب کوچک به صورت هرزگرد می‌باشد. بیشتر دودبند که در راه پله ساختمان‌ها اجرا می‌شود بصورت لولایی است و با توجه به نقشه و ابعاد کار شما با طرح‌ها و مدل‌های مختلف، بصورت فریم دار و فریم لس، تک در، دو در، با کتیبه و یا بدون کتیبه و … اجرا می‌شود. دودبند شیشه‌ای لولایی توسط لولاهایی که دارد، بصورت ۹۰ درجه باز و بسته می‌شود. لولا‌ها و اتصالات به کار رفته با کیفیت‌های متفاوتی موجود می‌باشد که تاثیر مستقیم در قیمت نهایی دودبند دارند.

جنس این درب‌ها بستگی به نوع و تعداد طبقات ساختمان دارد. دودبند شیشه‌ای آزمایشات لازم جهت مقاومت در برابر حریق را می‌گذراند و استاندارد لازم را جهت مقاومت و محافظت در برابر حریق در محل استقرار خود به دست می‌آورد، و این بستگی به نوع محل استقرار آن دارد.

 

شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟
شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟

 

مقاومت شیشه‌های دودبند:

شیشه دودبند به دلیل فرایند ساختی که دارد از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. شیشه سکوریت به عنوان یک شیشه مقاوم در برابر حرارت و ضربه محسوب می‌شود که در موارد مختلفی کاربرد دارد. شیشه سکوریت دودبند به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت، انتقال گرما و آتش از نفوذ حرارت و شعله‌های آتش به سایر نقاط ساختمان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا امنیت راه پله‌های ساختمان تامین گردد و از بروز خطرات احتمالی جانی و مالی، جلوگیری شود.

این شیشه‌ها اغلب توانایی تحمل دما تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و ۸۰ درجه سانتی‌گراد پایین صفر را دارا هستند و به راحتی نمی‌شکنند.

همچنین دودبند شیشه‌ای استفاده‌ شده در ساختمان‌ها از نوع شیشه‌های سکوریت شده با ضخامت‌های متفاوت است.

به طور کلی شیشه دودبند، هم برای زیبایی و هم ایجاد امنیت و ایمنی ساختمان در شرایط بحرانی و خطرات احتمالی بسیار مناسب‌ است.

شیشه سکوریت در هنگام شکستن به دانه‌های ریز و مکعب شکل و غیر برنده تبدیل شده که مانع از آسیب جدی می شود. لازم به ذکر است که بعضی از افراد دودبند شیشه‌ای را اصطلاحا با نام شیشه ضد حریق می‌شناسند.

 

اهمیت شیشه دودبند اجازه پایان کار ساختمان‌ها:

دودبند شیشه‌ای به عنوان تبصره و بند به صورت الزامی از قوانین و مقررات ساختمان یا همان قوانین آتش‌نشانی برای تمامی ساختمان‌های بلند، لازم‌الاجرا شده است. همچنین عدم رعایت این قانون علاوه بر تخلف ساختمانی، به منزله عدم رعایت پایان کار نیز هست.

این موضوع بسیار اهمیت دارد که مطمئن شوید اقدامات احتیاطی و ایمنی لازم برای مواجهه با آتش‌سوزی در محل وجود دارد و یکی از الزامات ایمنی که باید وجود داشته باشد استفاده از درب اطفاء حریق یا دودبند است.

 

 

انواع شیشه‌های دودبند:

درب‌های دودبند را می‌توان بنا به درخواست، از نوع دستی که در مدل‌های متفاوت لولایی، کشویی، فکی، اسپایدری، و نوع اتوماتیک در نمونه‌های مختلف استفاده نمود.

باید توجه شود که درب دودبند راه پله باید تماماً از یراق‌آلات استاندارد و باکیفیت استفاده گردد تا در زمان استفاده، بخصوص شرایط بحرانی و خطرناک به درستی و بدون ایراد کار کند.

این درب‌های دودبند به صورت شیشه‌ای و در ابعاد بزرگ موجود و برای ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های مختلف قابل اجرا است.

 

 

قانون اجرای دودبند شامل چه ساختمان‌هایی می‌شود؟

 

این قانون شامل ساختمان‌های بلند می‌باشد که در ساختمان‌های ۵ طبقه (تحت نظارت شهرداری) از دودبند شیشه‌ای و در ساختمان‌های ۶ طبقه و بیشتر (تحت نظارت سازمان آتش نشانی) از درب‌های فلزی ضد حریق در تمامی طبقات استفاده می‌شود.

شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟
شیشه دودبند چیست و چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟

 

نصب شیشه دودبند:

بعد از مشخص شدن طرح نهایی، با توجه به نقشه کار، شیشه سکوریت تولید می‌شود و نوبت به نصب دودبند می‌رسد. از جمله مهمترین مراحل اجرای کار، نصب دودبند می‌باشد. زیرا در کنار جنس با کیفیت، اجرای صحیح و کارشناسانه دودبند امری است ضروری.

 

در هنگام اجرای دودبند شیشه‌ای، جابجایی شیشه باید بسیار با دقت و توسط افراد آموزش دیده انجام شود که در هنگام اجرا، شیشه دچار شکستگی نشود.

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته