شیشه دودبند سکوریت چیست و چه کاربردی دارد و مزایایی آن چیست؟

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد

شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد

استفاده از شیشه دودبند ، در ساختمان‌سازی مدرن امروزی به یک الزام تبدیل شده است که علاوه بر تامین ایمنی بالا، به زیبایی و نورگیر بودن ساختمان‌ها، کمک شایانی می‌کند. شیشه سکوریت دودبند، دربی از جنس شیشه است که در هر طبقه از ساختمان، راه پله را از اتاق آسانسور و درب ورودی واحدها جدا می‌کند. کاربرد اصلی این درب این است که، هنگام آتش‌سوزی، از ورود حریق و گازهای سمی ناشی از آتش‌سوزی، به سایر نقاط ساختمان، جلوگیری کند. استفاده از شیشه دودبند، از بروز خطرات جانی آتش‌سوزی مانند خفگی در اثر گاز دی‌اکسیدکربن و  نیز خسارات ناشی از سرایت آتش به سایر طبقات، جلوگیری می‌کند.

شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد
شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد

استفاده از شیشه دودبند در راهرو، یک روش علمی و استاندارد برای جلوگیری از خطرات آتش‌سوزی است که با مسدود کردن مسیر آتش، از گسترش حریق جلوگیری می‌کند. حادثه‌ای مانند پلاسکو، به دلیل نبود شیشه دودبند آتش و حرارت به سرعت به سایر طبقات نفوذ کرد و خسارات جانی و مالی فراوانی به جای گذاشت. با توجه به موارد ذکر شده به اهمیت شیشه دودبند در ساختمان می‌توان پی برد.

محل استفاده شیشه دودبند

کاربرد اصلی شیشه دودبند، در راه پله‌ها و راهروها است و حریم بین طبقات را جداسازی می‌کند. از نفوذ آتش، حرارت، دود به نقاط مختلف ساختمان جلوگیری می‌کند.

مزایای شیشه سکوریت دودبند

  • عایق حرارتی است و آتش نمی‌گیرد.
  • عایق صوتی است.
  • در زمستان به عنوان مانعی برای ورود سرما به ساختمان عمل کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.
  • شفاف است و اجازه ورود نور طبیعی به ساختمان را می‌دهد که باعث می‌شود نور مصنوعی کمتر استفاده شود.
  • هزینه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
  • از نفوذ اشعه UV به ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • به محیط، شفافیت و زیبایی می‌دهد.
  • امنیت را بالا برده و خطر سقوط کودکان خردسال کاهش می‌دهد.
  • یک لایه‌ی امنیتی برای هر طبقه ایجاد می‌کند.
  • از ورود گرد و خاک، بوی دود از پارکینگ به طبقه‌ها جلوگیری می‌کند.
  • برای هر طبقه حریم خصوصی به صورت مجزا ایجاد می‌کند.
شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد
شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد

مشخصات فنی درب دودبند شیشه‌ای

درب‌ها و دیوارهای دودبند در بین طبقات راه پله و حد فاصل آسانسورها تا ورودی اصلی فضای مسکونی، قابل اجرا می باشند. برخی از دودبندها به صورت درب دو لنگه و برخی تک لنگه استفاده میشود که نوع استفاده از آن، بسته به فضای مورداستفاده می‌تواند متفاوت باشد. معمولا لت‌های ۹۰ سانتی‌متر به صورت تک‌لنگه و لت‌های بالای ۹۰ تا ۱۲۰ به صورت تک‌لنگه با هرزگرد و لت‌های بالای ۱۲۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر به صورت دو لنگه اجرا می‌شود.

  در ساختمان‌های مسکونی دودبند از نوع دستی لولایی است که شامل یک درب خودگردان و یک درب کوچک هرزگرد است. باید توجه داشت باید از شیشه باکیفیت و استاندارد که اتصالات مرغوبی دارد استفاده کرد، چرا که در هنگام حریق باید بهترین عملکرد را داشته باشد و بتواند از خسارات جانی و مالی جلوگیری کند.

 

شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد
شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد

جنس شیشه دودبند

امروزه با پیشرفت‌هایی که در صنعت ساختمان به وجود آمده، مصالح ساختمانی ضدحریق جانشین مصالح سنتی قبلی شده است. یکی از این تحولات در صنعت شیشه رخ داده و در نتیجه آن شیشه سکوریت، ساخته شده است. این شیشه، به علت فرآیند انقباض و انبساطی که روی آن انجام می‌شود، مقاومت بالایی پیدا کرده و به عنوان یک ضد حریق خوب عمل می‌کند.

جنس شیشه دودبند، از سکوریت است که مقاومت بالایی دارد و توانایی تحمل دما تا 250 درجه بالای صفر و 80 درجه پایین صفر را دارد. آتش نمی‌گیرد و در برابر ضربات مقاومت بالایی داشته و به راحتی شکسته نمی‌شود. در صورت شکستن،  به قطعات بسیار ریز که برنده نیست، تبدیل می شود که خطرآفرین نیست. شیشه‌های مصرفی برای دودبندها از نوع سکوریت 10 میل است و با یراق‌آلات فلزی‌، در رنگ‌های طلایی و نقره‌‌ای قابل اجراست. نوع متداول و استاندارد آن شفاف و بدون رنگ است، اما بسته به سلیقه مشتری می‌تواند به رنگ‌های دودی مات یا رنگ‌های دیگر باشد.

 

شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد
شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد

ضوابط دودبند شیشه‌ای

  1. تمام درب‌های دودبند، باید حاوی نامه کتبی تاییدیه آتشنشانی و تاییدیه کتبی ناظر پروژه باشد. علاوه بر آن رعایت موارد زیر الزامی است:
  2. طبق مقررات ملی ساختمان، تمام ساختمان‌ها با حداقل 4 طبقه، با محاسبه پیلوت و یا دارای ارتفاع ۱۵ متر یا بیشتر ، ملزم به اجرای قوانین زیر هستند
  3. تمام درب‌های دودبند باید به صورت درب لولایی که بر پاشنه خود می‌گردد، باشد.
  4. از مصالح مقاوم در برابر اشتعال و حریق، تولید شده و اجرا گردند.
  5. کلیه درب‌های دودبند یا ضدحریق باید دارای حداقل عرض مفید ۸۰ سانتی‌متر باشند (اگر فضای در دسترس، دارای مساحت۵/۶ متری یا کمتر باشد و مکان تردد معلولین و افراد کم‌توان نباشد، می‌توان عرض مفید درب‌ها را تا ۶۰ سانتی‌متر اجرا نمود)
  6. در صورتی که درب‌ها به صورت دو لنگه باز شو می‌باشند نباید بیشتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد و حداقل عرض مفید یک لنگه ۸۰ سانتی‌متر باشد.
  7. سطح کف هر دو سطح خارجی و داخلی دود بندها، می‌بایست در یک تراز ایجاد شود و اختلاف سطح مجاز نمی باشد.
  8. درب ضدحریق و دودبند باید طوری باشد که به راحتی و با کمترین فشار باز شود، بنابراین استفاده از قفل، کلون و کشو بر روی آن توصیه نمی‌شود ولی اگر مایل به اجرای آن بودید، باید از نوع آسان بازشو، انتخاب شود.
  9. اگر از قفل‌های پایین یا کمری استفاده شود که کلیدخور است باید همیشه کلید روی قفل قرار داده شود یا قفل یدکی در اختیار ساکنین باشد.

 

شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد
شیشه دودبند سکوریت چیست و چه مزایایی دارد

قوانین دودبند

در واقع در ساختمان‌های دوطبقه به بالا، استفاده از دودبند الزامی است. در ساختمان‌های 5 طبقه (تحت نظارت شهرداری) از دودبند شیشه‌ای در ساختمان‌های 6 طبقه و بیشتر (تحت نظارت آتش نشانی) از درب‌های فلزی ضدحریق استفاده می‌شود. وجود دودبند یکی از الزامات پایان‌کار ساختمان می‌باشد و بدون نصب شیشه دودبند، پایان‌کار برای ساختمان صادر نمی‌شود.

 

تعمیر و نگهداری شیشه سکوریت دودبند، به چه صورت است؟

این نوع درب ها بسیار مقاوم و مستحکم بوده و امکان شکستن یا از بین رفتن آن‌ها بسیار کم است. اما چنان چه دچار مشکل شوند، به راحتی قابل تعمیر هستند و در بسیاری از موارد با رگلاژ کردن مشکل برطرف می‌شود و نیازی به اقدامات دیگر نیست. احتمال تعویض قطعات یا حتی خود شیشه، بسیار کم است. فقط در صورت آسیب‌دیدگی زیاد شیشه، باید آن را تعویض کرد.

 

 

مقالات خواندنی:

مزایای نصب پارتیشن شیشه ای در محل کار بروزرسانی ۲۰۱۸

پارتیشن استیندگلس

مزایای نصب پارتیشن شیشه ای در محل کار بروزرسانی ۲۰۱۸

جان‌پناه شیشه‌ای چیست و چه کاربردی دارد؟

کف‌پوش شیشه‌ای چیست و چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد

نرده شیشه‌ای چیست و در چه جاهایی به کار می‌رود؟

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته