گنبد شیشه ای استیندگلس و اولین کلیسای پنطی کاست عیسی مسیح

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

روش نصب گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای استیندگلس و اولین کلیسای پنطی کاست عیسی مسیح

گنبد شیشه ای استیندگلس
گنبد شیشه ای استیندگلس

اولین کلیسای پنطی کاست عیسی مسیح (وابسته به هر یک از فرقه های اصول گرای مسیحی که الهام روح القدوس را مورد تاکید قرار می دهند) یک ساختمان کوچک با یک فضای قابل ستایش و صمیمی است که در شمال Litlle RoCK  قرار دارد ک و تا سال 1992 به عنوان کلیسا مورد استفاده مردم قرار می گرفت.

تا زمانی که معماری محلی با نام میکاییل هان و دستیارانش ساختمان جدیدی طراحی کردند که جمعیت رو به رشد مردم را در کلیسا ها کنار هم جمع کنند.

از ساختمان قدیمی به عنوان دفتر کار استفاده شد. ساختمان آقای هان با استایل و ویژگی های هنر Beaux  ساخته شده و با ستون های راه راه کرینتی و یک ایوان سراسر پوشیده از سرامیک خاص به نام ترا-کتا زینت داده شده است.

محل گنبد شیشه ای استیندگلس در کلیسا

گنبد شیشه ای ساختمان جدید در ایوان غربی کلیسا قرار دارد. گنبد شیشه ای به ارتفاع 50 فوت که از 2400  فوت-مربع استیند گلس (شیشه رنگی) ساخته شده و طراحی و ساخت و نصب آن توسط استودیو IHS از Fredericksburg  بازنگری شده است.

مذاکرات با صاحبان ملک در سال 1999 شروع شد و در آوریل 2000 استودیو IHS  پروسه طراحی را آغاز کرد. دنیز رابرت معمار و صاحب استودیو IHS در این رابطه می گوید:  «روحانی کلیسا نظرش بر این بود که از گنبد شیشه ای سنتی که در سالن اصلی شهر وجود داشت الهام گرفته شود.» او رویای یک طراحی هندسی با المان های سبک ویکتوریا در سر داشت. استودیو IHS  گنبد شیشه ای سالن اصلی شهر را به گونه ای طراحی کرد تا با فضای فیزیکی و هدف اصلی کلیسا هم خوانی داشته باشد. رابرت در ادامه می گوید: «ما طرح ها و رنگ های مختلفی را امتحان کردیم تا به نظر اصلی و مورد قبول صاحبان ملک برسیم.»

 

رنگ های تشکیل دهنده گنبد شیشه ای این کلیسا

بعد از حدود 9 ماه که طرح های اولیه آماده شد، HIS  و صاحبان ملک بر روی طرح آماده شده توافق کردند.

در این طرح اولیه گنبد شیشه ای  به 4 قسمت راست گوشه و قائم الزاویه تقسیم و دو سوم هر یک از این 4 قسمت با شیشه هایی به رنگ شیری–کهربایی و سفید طراحی و رنگ آمیزی شدند. همچنین این فضا را با بیضی هایی به اندازه  8*12 فوت و مرزهایی که این چهار قسمت را از هم جدا کنند آراستند.

گنبد شیشه ای استیندگلس
گنبد شیشه ای استیندگلس

 

در هر یک از این بیضی های نقاشی شده حسی از تقدس به نمایش گذاشته می شود. دانیال در کنار شیر، زن سامری در چشمه، سامری نیکو و موسی و 10 پیرو آن ها.

در مرحله آمادگی برای ساخت قاب گنبد شیشه ای، یک مهندس آقای هان را همراهی کرد. تیر های فلزی لازم برای ساخت کمان خم شده و در محل مورد نظر جوش داده شدند. رابرت در این باره می گوید: «او بدون حتی یک بار نگاه کردن به طراحی گنبد شیشه ای و بدون این که بخواهد دائما بداند طراحی باید به چه شکل باشد، ستون های هر پنل را دقیق و به صورت حرفه ای ساخت.»  در ادامه رابرت توضیح می دهد که قدم بعدی برای ساخت گنبد شیشه ای، ایجاد کردن قالب هایی برای هر پنل بود. بعد از این که قاب اصلی گنبد شیشه ای ساخته شد حدود 88 قطعه تخته چند لا برای یک قسمت از 4 قسمت بریده شد. نزدیک بودن اندازه های هر یک از 4 قسمت با یک دیگر باعث شگفتی من و دنیس همکارم شده بود.

گنبد شیشه ای استیندگلس
گنبد شیشه ای استیندگلس

 

کار با برنامه CAD و ارتباط آن با طراحی گنبد شیشه ای

اندازه ی هر یک از تخته ها به CAD داده شد. در واقع ما هر یک از تخته ها را در داخل یک فایل CAD  به شکل دیجیتال در آوردیم و سپس از آن پرینت گرفته و از درست بودن اندازه آن ها اطمینان حاصل کردیم. این کار به دلیل دشوار بودن کشیدن و طراحی متوازی الاضلاع ها در محیط CAD  انجام شد. سپس شکل نهایی سه ربع دیگر را نیز با همین CAD مطابقت دادیم و توانستیم شکلی کامل از گنبد شیشه ای با همان اندازه واقعی داشته باشیم. یکی از دشواری های کار با تکنولوژِی و برنامه CAD،  دو بعدی بودن فضای این برنامه است. در واقع در آن زمان هنوز تکنولوژِی به CAD سه بعدی دست نیافته بود و با توجه به این که پنل ها باید مسطح ساخته می شدند، پشت سر هم قرار دادن آن ها در برنامه ی CAD کاری دشوار بود. برای این که وقتی شما یک فضای سه بعدی را به دو بعدی تبدیل می کنید، تعدادی فضای خالی ایجاد می شود. ما واقعا زمان زیادی را صرف فهمیدن این موضوع کردیم که آیا خطوط هنگام ساخت گنبد شیشه ای  اصلی نیز با یک دیگر هماهنگ می شوند یا خیر؟

گنبد شیشه ای
گنبد شیشه ای

بسیاری از این شیشه ها به رنگ شیری بودند که برای اولین بار در اواخر قرن 19 و اویل قرن بیست رواج یافته بود که استودیو HIS  این شیشه ها را از سه کارخانه زیر تهیه می کرد.

 

این کارخانه ها عبارتند از:

 

استیندگلس
استیندگلس

HIS  هم چنین نیاز به یک سری شیشه های اضافی برای ایجاد شیشه های ریپل نیاز داشت که از کارخانه Youghiogheny تهیه می کرد. شیشه های ریپل که آن ها نیز در اوایل قرن رواج پیدا کرده بودند. در واقع شیشه هایی هستند که سطح و بافتی صافی و یک دست دارند و این سطح بر روی سطوح شیشه ای دیگر قرار می گیرد. رابرت می گوید ما برای داشتن ظاهری بی نظیر به چنین چیزی نیاز داشتیم.

زمان شروع پروژه

عملیات ساخت در سال 2003 شروع شد. این گنبد شیشه ای  حدود 60 تا 95 فوت از زمین فاصله داشت. زمانی که جوشکار در حال ساخت قاب گنبد شیشه ای بود، بدون نیاز به هیچ داربست و محافظی در حالی که بسیار راحت به نظر می رسید کار خود را انجام داد. در حالی که زمان ساخت گنبد شیشه ای و وصل کردن شیشه ها، ما مجبور شدیم یک داربست و همچنین سیستم قرقره ای داشته باشیم.

روش نصب گنبد شیشه ای

شیشه های رنگی از سوراخی به اندازه حدود 4*8 فوت که زیر گنبد شیشه ای  قرار داشت و داربست زده شده بود بالا برده شد. یک بالابر نیز وجود داشت که برای حفاظت بیشتر از آن به اسکلت آهنی گنبد شیشه ای  وصل شده بود. پایین بالابر نیز باعث می شد که شیشه های رنگی خم نشوند. شیشه ها حدود 3/16 اینچ از آن چه برنامه CAD اندازه گیری کرده بود کوچکتر بود.

روش نصب گنبد شیشه ای
روش نصب گنبد شیشه ای

ساخت گنبد شیشه ای چقدر زمان برد؟

ولی چون کوچک بودن آنها قابل چشم پوشی بود از همان شیشه ها استفاده شد. کار از بالا به پایین گنبد شیشه ای  شروع شد، ولی قسمت مرکزی گنبد شیشه ای که از همه بالاتر بود در آخر انجام شد. نصب شیشه ها حدود 3 هفته با 5 نفر نیرو، طول کشید.

محیط بیرونی گنبد شیشه ای

خروجی بالایی گنبد شیشه ای با یک برج مربعی پوشانده و بسته شد. از هان برای نصب چراغ هایی در پشت فضا کمک گرفتن تا نور از بیرون به داخل تابیده شود. نور طبیعی نیز از پنجره ها به داخل تابیده می شد. برای تمیز کردن شیشه ها نیز یک سیستم وکیوم مرکزی تعبیه کردند.

استودیو IHS  در ادامه 70 استیند گلس (شیشه رنگی)  برای کلیسا ساخت. پنجره ها حدود 4500 فوت.مربع شیشه لازم داشتند.

روش نصب گنبد شیشه ای
روش نصب گنبد شیشه ای

 

کل برنامه با خوابیدن کار و دوباره شروع شدن آن حدود 2 سال و نیم طول کشید و در نوامبر سال 2003 تمام شد. ولی هنوز کار ihs به طور کامل تمام نشده بود. رابرت می گوید: بعد از این که کار تمام شد یکی از قطعات 2*4 فوت  افتاد. داربستی وجود نداشت، بنابراین از راه باریکی که بالای گنبد شیشه ای ساخته شده بود استفاده کرده و شیشه ها را مجددا بالا بردیم و آن قطعه را جایگزین کردیم. در این لحظه کار گنبد شیشه ای به پایان رسیده بود.

 

 

مقالات خواندنی: 

کاربرد گنبد شیشه ای استیند گلس در ابعاد کوچکتر

خرید گنبد شیشه ای ؛ 4 دلیل محکم برای دکور با گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای استین گلس یا گنبد شیشه ای تزئینی

گنبد شیشه ای ؛ نمونه های از گنبدهای ۸ ضلعی

گنبد شیشه ای ۸ ضلعی استیند گلس

نمای شیشه ای ساختمان چیست؟

گنبد شیشه ای استیند گلس برای ساختمان های مختلف

 

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته