ظهور آینه ونیزی ؛ حقایقی درباره آینه های ونیزی

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

آینه ونیزی

ظهور آینه ونیزی

آینه ونیزی در قرن 15 میلادی در جزیره ی کوچک مورانو در ونیز ایتالیا متولد شد. این آینه به سختی تولید می شد و مراحل ساخت آن بسیار پیچیده بود. پس از اتمام مراحل تولید، این آینه ها به عنوان شاهکارهای هنری مورد توجه قرار می گرفتند؛ زیبایی آینه های ونیزی از آنچه به عنوان یک آینه انتظار می رفت، فراتر بود.

آینه ونیزی
آینه ونیزی

حتی با آغاز قرن شانزدهم، آینه های ونیزی همچنان کمیاب بودند و اکثر آنها به طور سفارشی برای خاندان سلطنتی و نجیب زاده ها ساخته شده بود که اشتیاق زیادی برای جمع آوری آینه های ونیزی داشتند. از آنجایی که تقاضا برای این آینه ها بیش از عرضه شد، خرید جایگزین آنها یا “آینه هایی به سبک ونیزی” از فروشندگان متخصص در فروش اشیا ارزشمند، امکان پذیر شد. آینه های ونیزی معتبر در فریم های گرانبها و از لبه های شیشه ای منحنی که به طرز ماهرانه ای با پیچ و مهره های فلزی محکم شده بود، ساخته می شد. در عین زیبایی بی نظیر این آینه ها، خرید آنها بسیار دشوار بود.

 

آینه های ونیزی، خالص ترین آینه ها در جهان هستند و سطح انتظار را از سایر تولیدکنندگان آینه بالا بردند. آینه ونیزی بر صنعت حکومت می کرد؛ محبوبیت این آینه ها، تمام طرح های رقابتی را در خارج از کشور حذف کرد. کیفیت آینه های ونیزی و نسبت اجزای آنها، همراه با صدها سال تجربه هنرمندان ونیزی، جزیره مورانو را به یک حریف پر قدرت در صنعت آینه تبدیل کرد.

علت زیبایی آینه ونیزی

یکی از دلایلی که آینه های ونیزی بسیار زیبا به نظر می رسیدند، روش تولید مخفی آنها توسط هنرمندان شیشه در مورانو بود. شیشه سازان ونیزی تکنیک عرفانی غبار طلایی را تکمیل کردند: آنها قبل از فرایند انجماد، برگ طلایی را به شیشه اضافه کرده و آنها در شیشه ی آینه جاسازی می کردند. برگ طلایی که برای همیشه در شیشه محافظت شده بود، رنگ و درخشش ابدی را به آینه ونیزی اضافه کرد.

 

یکی دیگر از رازهای مخفی، فرایند “Lattimo” بود. Lattimo نامی برای شیشه شفاف سفید یا شیری رنگ است. این تکنیک شامل استفاده از سرب برای رنگ آمیزی شیشه است. با گذشت زمان، سازندگان آینه های ونیزی، این روند را بهبود بخشیدند و مهارت هایی را برای دستکاری در جلوه های مختلف شیشه ها به دست آوردند. فرآیند Lattimo روح تازه ای را به آینه های ونیزی وارد کرد. از طریق دستکاری ماهرانه تکنیک غبار طلایی و تکنیک Lattimo با هم، ایجاد جزئیات مانند مرزهای هنری، گل و روبان امکان پذیر است.

 

آینه های ونیزی قرن 15

 

در قرن 15، جزیره ونیزی مورانو که به “جزیره شیشه” نیز معروف است، مرکز حوزه ی هنر شیشه سازی و محل تولد افسانه ای آینه ونیزی شد. هنرمندان ماهر ونیزی، روش انقلابی “تکنیک آینه مسطح” را اختراع کردند: ابتدا متخصصان قلع را درون مکعب های شیشه ای می ریختند. هنگامی که قلع خنک شد، صنعتگران قلع را به قطعات جداگانه می شکستند و آن را روی سطح شیشه ای مسطح با استفاده از روشی که پس از اینکه به رازداری قسم خورده بودند یاد گرفتند، قرار می دادند. سپس آنها یک مخلوط شگفت انگیز بازتاب دهنده ایجاد کردند و طلا و برنز را نیز اضافه کردند. مخلوط “جادویی” کیفیت آینه ونیزی را افزایش داد؛ اجسام زیبایی که در واقعیت مشاهده می شوند، بازتاب های کاملا خیره کننده ای را ارائه می دادند.

 

آینه ونیزی در قرن های 16 و 17 میلادی

در اواخر قرن شانزدهم ملکه فرانسه تصمیم گرفت یک اتاق کار آینه ای برای خود بسازد. برای این پروژه 119 متخصص ونیزی انتخاب شدند و مستقیما از جزیره مورانو به سمت فرانسه راهی شدند. شاید به عنوان نشانی از قدردانی به دلیل سفارش پرارزش ملکه، استادان ونیزی او را با یک هدیه فوق العاده غافلگیر کردند: یک آینه ونیزی با شکوه با سنگ های قیمتی. این آینه ونیزی عجیب و غریب تا کنون نگهداری شده است و در موزه لوور پاریس از آن حفاظت می شود، جایی که امروزه می توان از آن بازدید کرد.

 

در قرن هجدهم، پس از صدها سال پشتکار بی وقفه و صرف هزینه های فراوان، چند متخصص از مورانو به فرانسه آورده شدند. شاگردان باهوش فرانسوی به سرعت تکنیک های ساخت شیشه ی مورانو را یاد گرفتند. آنها روشی را که استادان ونیزی برای تکمیل هنرهای نمایشی خود در زمینه هنر شیشه به کار گرفته بودند، فرا گرفتند. پس از تسلط بر این تکنیک، آنها توانستند مهارت های ساخت شیشه را نیز گسترش دهند. کارشناسان فرانسوی، با استفاده از تکنیک های ریخته گری تولید آینه های ونیزی را آغاز کردند. بلافاصله پس از اینکه فرانسه این تکنیک جدید را توسعه داد، ساخت ساختمان گالری آینه ها در ورسای آغاز شد. گالری آینه ها با 306 عدد آینه ونیزی بزرگ ساخته شده است که 220 فوت یا 73 متر طول دارد.

 

آینه ونیزی
آینه ونیزی

آینه های ونیزی در عصر امروز

در حال حاضر، آینه های ونیزی همچنان خاص و شیک هستند. بازار امروز نشان می دهد که تعدادی آینه تحت عنوان “knockoffs” در بازار وجود دارند؛ اینها آینه هایی هستند که ساختار واقعی آینه های ونیزی را ندارند. این آینه ها در سراسر جهان تولید می شوند و اغلب به عنوان “الهام گرفته از آینه های ونیزی” و یا “سبک ونیزی آینه” به فروش می رسند. با این حال، مصرف کننده آگاه می داند که آینه های ونیزی معتبر تنها از جزیره ونیزی مورانو در ایتالیا می آیند. گرچه آینه های ونیزی هنوز هم بسیار گران قیمت هستند، اکثرا به عنوان سرمایه گذاری مقرون به صرفه در کارهای هنری مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع، هنگامی که شما جزئیات دقیق و ظریف را در آینه ونیزی می بینید، غیر ممکن است که از زیبایی و جذابیت آن ها لذت نبرید.

 

آینه ونیزی
آینه ونیزی

 

مقالات جدید:

چرا آینه ونیزی طرفدار زیادی پیدا کرده است؟

 

مقالات مرتبط:

آینه حجمی

آینه تزئینی

آینه کاری

آینه جورچین چیست؟

آینه لوزی تراش خورده

آینه آنتیک چیست؟

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته