نکات مهم در طراحی نورگیر

فیلم روز

نیاز به مشاوره دارید ؟
همین الان با کارشناسان تماس بگیرید!

نکات کلیدی در طراحی نورگیر

نکات کلیدی در طراحی نورگیر

طراحی یک نورگیر ممکن است یک فرایند پیچیده به نظر برسد، به خصوص اگر قبلا آن را انجام نداده باشید. در اینجا ما قصد داریم همه اصول کلی طراحی پنجره سقفی را پوشش دهیم و امیدواریم بتوانیم به شما کمک کنیم تا این روند کمی ساده تر شود.

نکات کلیدی در طراحی نورگیر
نکات کلیدی در طراحی نورگیر

عملکرد

در اینجا می خواهیم نگاهی به طراحی یک نورگیر از لحاظ عملکرد آن بیاندازیم.

چه نکات مهمی را باید در نظر داشته باشید؟ اندازه پنجره سقفی اندازه یکی از عوامل مهم در طراحی نورگیر است. جالب توجه است، بسیاری از مشتریان در انتها پنجره سقفی بزرگتر از آنی که فکرش را می کردند سفارش می دهند. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که ممکن است شما نتوانید اندازه ی نورگیر مورد نیاز خود را پیدا کنید. یکی از نگرانی های اصلی (و یکی از دلایلی که مردم اغلب پنجره کوچکتر انتخاب می کنند) این است که آنها نگرانند پنجره سقفی بزرگتر دمای اتاق را افزایش می دهد، در حالی که مواد جدید بکار برده شده در ساخت آنها این مشکل را حل کرده است.

نکات کلیدی در طراحی نورگیر
نکات کلیدی در طراحی نورگیر

 

نکته دیگر درباره اندازه این است که اجازه ندهید شکل پنجره سقفی مورد نظر شما، روی اندازه ی آن تاثیر بگذارد. این تا حدی یک تصور غلط است که با استفاده از پنجره سقفی به شکل هرم، شما می توانید نور طبیعی تری دریافت کنید. در اغلب موارد خلاف آن درست است! (البته، اگر شما عاشق ظاهر یک نورگیر هرمی هستید، هیچ مشکلی نیست.)

نکات کلیدی در طراحی نورگیر
نکات کلیدی در طراحی نورگیر

چهارچوب نورگیر

چهارچوبها فریم هایی هستند که در سقف قرار می گیرند و باید در طول فرایند طراحی نیز کاملا بررسی شوند. یک چهارچوب کارا، سبب می شود پنجره به درستی نصب شود، و همچنین اجازه می دهد که پنجره در حالتی قرار بگیرد که نور از آن وارد شود و آب روی آن سر بخورد. همچنین اگر در آینده پنجره نیاز به تعمیر داشته باشد، به سقف صدمه ای وارد نمی شود. بنابراین هنگام طراحی پنجره سقفی، از سازنده خود در مورد نصب یک چهارچوب کارآمد مشاوره بگیرید.

نکات کلیدی در طراحی نورگیر
نکات کلیدی در طراحی نورگیر

جنس شیشه نورگیر

پنجره های سقفی از مواد مختلفی ساخته می شوند و این موضوع تفاوت زیادی در کارآمدی نورگیر ایجاد می کند. در اینجا چند نمونه از انواع آن را بیان می کنیم:

شیشه دولایه یا سه لایه

نکات کلیدی در طراحی نورگیر
نکات کلیدی در طراحی نورگیر

یکی دیگر از نکات مهم این است که کدام یک از شیشه دولایه یا سه لایه به بهترین شکل نیاز شما را برآورده می کند. هر دو گزینه ای عالی هستند و مزایای خاص خود را دارند:

  • شیشه اضافی باعث ایجاد تغییرات زیادی در عملکرد حرارتی می شود
  • عایقی صوتی بهتری خواهند بود
  • به کاهش مصرف انرژی کمک می کنند
  • امنیت بیشتری دارند
نکات کلیدی در طراحی نورگیر
نکات کلیدی در طراحی نورگیر

بنابراین، با فرض اینکه شما قصد دارید یکی از این دو را انتخاب کنید، احتمالا می خواهید بدانید آیا شیشه سه لایه بهتر است یا خیر؟ این تا حد زیادی به چند عامل کلیدی بستگی دارد:

جنس شیشه دولایه ای که آن را مقایسه می کنیم. بسته به جنس به کار رفته، شیشه سه لایه می تواند عملکرد بیشتری را ارائه دهد. در واقع، برخی از تولید کنندگان اشاره کرده اند که افزایش تلفات گرما با شیشه سه لایه می تواند تا 50 درصد کمتر باشد. آیا میزان صرفه جویی بیشتر از هزینه پنجره است؟ این مهم است که بدانید هزینه ای که صرف تهیه شیشه سه لایه می کنید کمتر از میزان صرفه جویی انرژی آن باشد و این بسته به جنس شیشه و چهارچوب شماست.

 

کدام چهارچوب مناسب شیشه شماست؟

بخاطر داشته باشید که چهارچوب نیز مانند جنس شیشه تاثیر زیادی بر عملکرد پنجره سقفی دارد. اگر چهارچوب شما با کیفیت بالا باشد، می توانید از عملکرد فوق العاده پنجره سقفی با شیشه دولایه نیز لذت ببرید. شیشه سه لایه می تواند در افزایش جذب گرمای خورشید به شما کمک کند تا اطمینان پیدا کنید که در هر زمان از سال می توانید از یک خانه گرم بدون نیاز به مقابله با اشعه UV لذت ببرید. شیشه سه لایه بسیار امن است. واضح است که در صورت بروز هر گونه حادثه، وجود هر لایه اضافی کمک زیادی به دیرتر شکستن شیشه می کند.

کدام چهارچوب مناسب شیشه شماست؟
کدام چهارچوب مناسب شیشه شماست؟

شیشه کنترل کننده اشعه خورشید

یکی دیگر از گزینه ها شیشه های کنترل کننده اشعه خورشید هستند که با استفاده از آنها می توانید از روشنایی خورشید استفاده کنید بدون اینکه گرمای آن به داخل نفوذ کند. این نوع شیشه گرما و اشعه خورشید را منعکس می کند و لازم نیست شما نگران افزایش دما و اشعه UV باشید. این گزینه بسیار مناسب کسانی است که می خواهند فضای دفتر کار خود را روشن کنند و نمی خواهند هزینه زیادی صرف خنک کننده ها و پرده های مختلف کنند.

شیشه کنترل کننده اشعه خورشید
شیشه کنترل کننده اشعه خورشید

باز شدن پنجره سقفی

پنجره های سقفی در دو نوع کلی کلاسیک و بازشونده ارائه می شوند.مدل کلاسیک باز نمی شود و شما نمی توانید از هوای مطبوع بهره بگیرید. در مدل های باز شونده شما علاوه بر نور از هوای مطلوب لذت می برید. بسته به نوع انتخاب شما پنجره می تواند به صورت دستی و یا بصورت اتوماتیک باز و بسته شود.

 

مقالات خواندنی: 

نصب نورگیر شیشه ای به خانه شما روشنایی و هوای مطبوع می بخشد

9 سوالی که شما را برای انتخاب یک شرکت مناسب نصب نورگیر راهنمایی می کند

نورگیر استیند گلس چگونه در دکوراسیون داخلی ظاهر می شود؟

تنوع در طرح های نورگیر شیشه استیند گلس

شیشه های تزئینی استیندگلس مناسب نورگیر آشپزخانه

شیشه های تزئینی استیندگلس مناسب نورگیر نشیمن

شیشه های تزئینی و سقف نورگیر شیشه ای هتل بولدرادو – کلرادو

سازه های نورگیر پلی کربنات

امتیاز شما چیست؟

مطالب مرتبط با این نوشته